Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?  (Luettu 3946 kertaa)

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Eli mietinmän aihe tälläinen.. Talo on muutaman vuoden vanha, nestekiero lattialämmitys n. 145m2 ja lämmitysvirkaa hoitaa nibe 1255 3-12kw maalämpökone,ilman puskurivaraajaa. Nyt pitäisi ruveta lämmittämään 70m2 autotallia jossa myös lattialämmitys ja lämpökanaalia 32+32mm n. 30m välissä. Osaisiko kukaan sanoa riittääkö niben omassa kiertovesipumpussa teho koko lämmitysvesimassan liikutukseen vai olisiko tarvetta omalle pumpulle tallin päähän? Tästä tuntuu asiantuntiat olevan montaa mieltä..
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 938
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #1 : 01.05.20 - klo:10:06 »
Lämpökanaali vaikuttaa olevan reilusti mitoitettu. 32 mm kanaalista saa n. 6 kW tehon läpi 5 K dT:llä ja 0,1 kPa painehäviöllä. 30 m suuntaansa aiheuttaisi siis tuolla teholla 6 kPa ylimääräistä painehäviötä.

Tuskin 70 m2 autotalli tarvitsee enempää kuin 3-4 kW. Riippuu tietysti eristyksestä ja tavoitellusta sisälämpötilasta. Painehäviö riippuu tehon toisesta potenssista, joten 3 kW teholla ylimääräinen painehäviö alle 1 kPa.

Vaikea uskoa, että tarvitsee toista pumppua. Millä teholla kiertovesipumppu on käynyt kovilla pakkasilla ja mikä on ollut dT?
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #2 : 01.05.20 - klo:10:16 »
Jos autotallille tarvitaan kiertoveden lämpötilan alentamiseen sekoitusventtiili, joudutaan hankkimaan tallin kierrolle oma kiertopumppu.

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #3 : 01.05.20 - klo:14:08 »
Lämpökanaali vaikuttaa olevan reilusti mitoitettu. 32 mm kanaalista saa n. 6 kW tehon läpi 5 K dT:llä ja 0,1 kPa painehäviöllä. 30 m suuntaansa aiheuttaisi siis tuolla teholla 6 kPa ylimääräistä painehäviötä.

Tuskin 70 m2 autotalli tarvitsee enempää kuin 3-4 kW. Riippuu tietysti eristyksestä ja tavoitellusta sisälämpötilasta. Painehäviö riippuu tehon toisesta potenssista, joten 3 kW teholla ylimääräinen painehäviö alle 1 kPa.

Vaikea uskoa, että tarvitsee toista pumppua. Millä teholla kiertovesipumppu on käynyt kovilla pakkasilla ja mikä on ollut dT?

Tallissa on 20m2 varasto jossa on tarkoitus pitää noin 15-20 astetta ympäri vuoden, tallissa ehkä noin 10-15 astetta. En muista kovilta pakkas keleiltä teholukemia enkä dt lukua. Tuota sekoitus venttiiliä tallin päähän mietin että saisin lämpötilan alemmas kuin talossa vai onnistuuko lämpötilan laskeminen pelkästään jakotukista kuristamalla vai tuleeko tästä muita ongelmia.. En ihan tarkkaan näistä asioista ole perillä ja kumpaakin vaihtoehtoa on tarjottu eli pumpun kanssa sekä ilman.

Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #5 : 01.05.20 - klo:16:09 »
En saanut kunnolla dataa auki kovilta pakkasilta mutta nyt kevät talvesta sain noin lukuja selville kun yöpakkasia vielä oli.
Ulkolämpötila -13
Menolämpötila n. 32-33c
Paluulämpötila n. 27c
Kiertovesipumppu 35%

En tiedä saako nuista mitään osviittaa, tänä talvena ei kunnon pakkasia ollutkaan niin ei oikeen parempia tietoja saanut.
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 938
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #6 : 02.05.20 - klo:00:44 »
Pumpun kapasiteetista on siis suuri osa vielä käyttämättä ja tosiaan kanaalista ei kummoista painehäviötä tule. Ei tuohon mitään pakkoa ole laittaa toista pumppua. Tietysti laitettaessa shuntti tarvitaan myös toinen pumppu. Säädön voin tehdä myös pelkällä kuristuksella, mutta silloin tallin lämpötila ei ehkä pysy haluttuna kaikissa ulkolämpötiloissa. Kolmas vaihtoehto on termostaattisäätö ja se onnistuu ilman toista pumppua.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #7 : 02.05.20 - klo:16:29 »
Eli vaihtoehtoja siis toteutukseen olisi.. Täytyy nyt sitten pähkäillä minkä vaihtoehdon valitsee, varmaan kaikista saa toimivan.
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #8 : 02.05.20 - klo:17:31 »
Itsellä 170+70m2 ja molemmissa kiertää sama vesi koneen sisäisellä 6m nostokorkeudella olevalla pumpulla.
Kaverilla 140 + 60 ja sama homma.

Ellet halua shunttailla mitään niin riittää hienosti. Oven edessä olevassa piirissä kannattaa pitää riittävä virtaus ettei jäädy. Kuristelee sitten mieluummin muita piirejä sen mitä haluaa...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #9 : 03.05.20 - klo:00:08 »
Itsellä 170+70m2 ja molemmissa kiertää sama vesi koneen sisäisellä 6m nostokorkeudella olevalla pumpulla.
Kaverilla 140 + 60 ja sama homma.

Ellet halua shunttailla mitään niin riittää hienosti. Oven edessä olevassa piirissä kannattaa pitää riittävä virtaus ettei jäädy. Kuristelee sitten mieluummin muita piirejä sen mitä haluaa...
Joo en näe kyllä mitään tarvetta ruveta shunttailemaan jos kerta koneen oman pumpun kapasiteetti riittää. Lvi suunnitelmia tutkiessani näytti myös niissä olevan suora kierto ilman sekoittajaa ja pumppua. Aino asia oikeastaan mikä juuri tässä kytkennässä huolestuttaa on tuo nostooven edustan piirin jäätyminen jos virtaus on heikompaa vaikka siinäkin etäisyys lähimmällä putkella on tehty putkiveto ohjeitten mukaan joka on 600mm oviaukista.

Tallissa on neljä piiriä joista kolme tallin puolella ja yksi varastossa joten tuo piirien tarvittava kuristaminen kyllä onnistuu.. Ennemmin pidän muutenkin tallin riittävän lämpöisenä kuin kylmänä 😁
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa osku1619

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #10 : 01.06.20 - klo:23:04 »
Miten muuten toimis että autotalliin ajettas talon lattialämmityksen paluuvettä? Olisko paremmasta jäähtyvyydestä mitään iloa maalämpöpumpun hyötysuhteelle tai käyntijaksoille?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #11 : 02.06.20 - klo:08:53 »
Miten muuten toimis että autotalliin ajettas talon lattialämmityksen paluuvettä? Olisko paremmasta jäähtyvyydestä mitään iloa maalämpöpumpun hyötysuhteelle tai käyntijaksoille?
Kyllähän se vähän parantaa hyötysuhdetta, mutta silloin tarvitaan tallille oma kiertopumppu ja takaiskuventtiili oikovirtauksen (eräänlainen hullunkierto) estämiseksi. Liitännästä tulee saman kaltainen, kuin tehdään maakylmän liittämisessä maakeruupiiriin.

Omasta kiertopumpusta on se hyöty, että virtaama tallin lattiassa on suuri ja lattiaputkiston loppupää pysyy paremmin lämpimänä ja mahdollisuus jäätymiseen talven pakkasilla vähenee.
Jos tallin lattialämpö otetaan kuristettuna haarana nykyisestä lämönjaosta, on olemassa vaara, että virtaama tallin lattiakierrossa on niin vähäinen, että jäätymisvaara voi muodostua.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #12 : 03.06.20 - klo:11:34 »
Rakennusaikana meinas tallin putket jysähtää jäähän, joten mulle jäi vähän trauma. Mietin kanssa talon paluuveden käyttämistä, mutta päädyin shuntilla tiputtamaan tallin menoveden lämpötilaa. Ratkaisuun vaikutti varmaan rniten se, että sain työkaverilta sopivasti shuntin, oumannin ja kiertovesipumpun. Kiertovesipumpun laitan päälle vasta pakkasilla. Keväästä syksyyn shuntti käytännössä vain kuristaa kiertoa.

Sellainen ongelma tuossa om, että ouman ei hyväksy riittävän pientä meneveden lämpötilaa. Kunnon pakkasella tallin lämpötila on haluttu 12C, mutta leudommilla ilmoilla lämpötila pakkaa nousta 15-17C. Tuon varmaan saisi korjattua huijaamalla oumannin mittausta esim. kiinteällä vastuksella.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #13 : 03.06.20 - klo:11:36 »
Niin lisätään vielä, että käsikäyttöisestäkin shuntista on kohtuu helppo säätää tallin lämpötilaa. Jakotukista yksittäisten piirien virtauksen säätö on aika haasteellinen esim. tilapäistä nostoa varten (jokim maalaushomma tms).
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa osku1619

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Erillisen kiertovesipumpun tarve autotallissa?
« Vastaus #14 : 03.06.20 - klo:22:15 »
Kyllähän se vähän parantaa hyötysuhdetta, mutta silloin tarvitaan tallille oma kiertopumppu ja takaiskuventtiili oikovirtauksen (eräänlainen hullunkierto) estämiseksi. Liitännästä tulee saman kaltainen, kuin tehdään maakylmän liittämisessä maakeruupiiriin.

Omasta kiertopumpusta on se hyöty, että virtaama tallin lattiassa on suuri ja lattiaputkiston loppupää pysyy paremmin lämpimänä ja mahdollisuus jäätymiseen talven pakkasilla vähenee.
Jos tallin lattialämpö otetaan kuristettuna haarana nykyisestä lämönjaosta, on olemassa vaara, että virtaama tallin lattiakierrossa on niin vähäinen, että jäätymisvaara voi muodostua.

Oikeestaan kyllä paras tehdä talon päähän 3-tieventtiili säätömoottorilla ja oma pumppu tallille,  tällöin saadaa paljon virtaamaa tallille kiertämään ettei ainakaan jäädy, vaikka ois suntti nollilla niin kiertoa on. Ja jos suntti olis tallin päässä niin turhaan sitä lämpimämpää vettä ajelltas kanaalissa