Selitätkö hieman tarkemmin vielä tätä periaatetta?
Eli siis lämpöpumppu laskee tavoitelämpötilan ja todellisen lämpötilan välisiä eroja ajan yli. Jos vaikka pyyntilämpö on 35C ja menovesi 30C niin tuolloin joka minuutti kertyy 5 asteminuuttia. Vastaavasti jos käynti on päällä ja tehdään 39C vettä pyynnin ollessa edelleen 35C niin asteminuutteja kertyy -4. Valikoista voi määrätä jonkin katkaisurajan asteminuuteissa. Eli esim. niin, että käynti alkaa kun asteminuutteja on kertynyt 120 ja lopetus sitten nollassa. Pyyntilämpötila vaihtelee sitten ulkolämpötilan mukaan. Näin kämppä saadaan tasalämpöiseksi eikä termostaatteja (lämmityspiireissä) tarvita. Pressoja ei siis tässä käytetä lainkaan paitsi vikatilassa, missä menoveden lämpötila nousee äkisti vaikka jos kiertovesipumppu menee rikki tms.
Onko kyseessä lämpötilaero vai loppulämpötila?
Tästä saisi väännettyä romaanin, mutta periaate on siis se, että tuon keskialueen, missä punaiset viivat kulkevat melko vaakasuoraan oikealla puolella on tulistunut kylmäaine, eli tilanne kompuran jälkeen/ennen lauhdutinta. Lauhtuminen tapahtuu melkolailla vakiopaineessa eli kun kylmäaine menee lauhduttimelle niin tullaan "oikealta vasemmalle". Tulistunut (kuuma) kylmäaine siis johdetaan lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä lauhduttimen kautta kiertävään lämmitysveteen. Ideaalitapauksessa punaisen viivan lämpötila on siis lähellä menoveden lämpötilaa, mutta ei se sitä saavuta. Käytännössä siis menoveden lämpötila on muutaman asteen vähemmän kuin punaisen viivan lämpötila. Diagrammissa jatketaan vasemmalle suurinpiirtein lämmityskierron paluulämpötilaan asti (tässä jäädään vastaavasti muutama aste yli kylmäaineen lämpötilassa).
Eli siis diagrammin lämpötilat ovat kylmäaineen lämpötiloja ja tuohon voi sitten piirtää erilaisia kiertoja.
Jos siis katsotaan esim. +50°C käyrää, mikä olisi noin 20 bar painetta, eli siis jos höyrystimeltä palaa +15°C lämpöinen kylmäaine siihen +50 °C = 65°C vai lauhduttimelle lähtevä lämpötila on +50°C?
Lauhduttimelle menee tuosta vielä aika paljon kuumempi kylmäaine (luokkaa 100C), mutta 50C ylittävä osuus on ns. tulistuslämpöä, jonka energiasisältö on pienehkö. Suurin osa lämmöstä tulee lauhduttimella tapahtuvasta faasimuutoksesta (kaasusta nesteeksi). Eli tuo faasimuutos alkaa n. 50C kohdilla ja menoveden lämpötila on myös silloin lähellä tätä. Hyvin toimivassa järjestelmässä paluuvesi on tällöin luokkaa 42-45C (riippuu lähinnä virtausnopeudesta).
Mikä muuten on tuo x-arvo, joka vaihtelee 0 ja 1 välillä? Ilmeisesti myös kylmäainepiirin täytös vaikuttaa loppupaineeseen? Miten kylmäainepiiri täytetään - milloin tiedetään, että sisällä on oikea määrä ainetta?
x taitaa olla suhteellinen entalpia... Kannattaa mieluummin tuijottaa tuota varsinaista entalpian arvoa jos nyt ylipäätänsä nämä hommat siinä määrin kiinnostavat. Entalpian avulla voidaan selvittää, kuinka paljon lämpöä siirtyy kun tunnetaan kylmäaineen massavirta. Ei noilla kannata liikoja päätään vaivata ellei sitten oikeesti kiinnosta. Kylmäaine punnitaan jos sitä lähdetään vaihtamaan. Luvanvaraisia hommia.
Onko lämpöpumpussa aina kasi kiertoa (lämmitys ja varaaja) vai onko ne mahdollisesti joissakin järjestelmissä sama?
Vaihtoventtiilikoneissa (niinkuin sullakin ilmeisesti) on kerrallaan vain yksi kierto ja vaihtoventtiili sitten vaihtelee kumman kautta mennään (lämmitys vai käyttövesi). On myös pumppuja joissa ei ole vaihtoventtiiliä vaan lämmitetään esim. isoa varaajaa (tai useampaakin) ja sitten otetaan jostain paikasta käyttövesi ja toisesta lämmitys. Näistä löytyy kyllä foorumilta juttuja. Käytä hakusanana vaikka "tulistinpumppu".
Meneekö aina vaihtoon vai palautetaanko vanhoja koskaan takaisin? Millainen määrä kylmäainetta on tyypillisessä kierrossa? Laite taisi olla 12 kW lämmitysteholla.
Mulla ei oikein ole näistä tietoa. Kylmäaineen määrä löytynee teknisista tiedoista.
Itselläni ei ole ollut vaihtoventtiilin kanssa ongelmaa, mutta joillain on käynyt niin, että vaihtoventtiili onkin käyttövesi asennossa vaikka tarkoitus olisi tehdä lämmitysvettä.
Mistä tallainen vika yleensä johtuu?
Mekaaninen jumi vissiin useiten. Vaihtoventtiili on siis ihan mekaaninen värkki, mikä liikkuu kahden eri asennon välillä ja sitä siis pyörittää sähkömoottori. Ensiapuna voi ottaa moottorin irti ja koittaa käännellä venttiiliä käsin edestakaisin. Se moottorikin voi toki olla rikki.
Hihasta nyt kuitenkin ravistaisin, että kyseessä on vaihtoventtiilivika eli se kannattanee tarkastaa ensimmäisenä.