"Tulistinpumppujen mahdollisesti huonompi lämpökerroin kesällä käyttövettä tehtäessä johtuu siitä, että niissä on tyypillisesti vaihtoventtiilikoneita suurempi varaaja ja sitä kautta isommat hävikit."
Kiitos xargo.. tässä taas yksi fakta mihin voi heikolla hetkellä nojata

. Tuo suurempi hävikki on vain hyvä juttu kannaltani, eli pannuhuoneeseen ei välttämättä tarvikaan erillistä lämmitystä jos varaaja sen verran vuotaisi. Pannuhuone sijaitsee alakerrassa keskellä taloa.. olin jo valmistautunut piikkaamaan sieltä lattian auki ja laittamaan vesikiertoisen lattialämmityksen.
Onko foorumilaisilla tietoa tulevista maalämpöpumpputesteistä? Parikolme testiä olen löytänyt, mutta jos kielimuuri ei ole esteenä niin sitten esim COP-arvojen ilmoittaminen on tehty monimutkaisesti. Osassa mukaan on laskettu kaikki kiertovesipumput ja pensselit,mutta toiset ilmoittavat COPin "raakana" ilman juurikin näitä pumppuja. Ota siitä nyt selvää mikä on paras?
Korjatkaa ihmeessä jos olen lähtenyt väärille poluille pumppuvalinnassa (10kw pumppu ja yli 200 metrin reikä maahan.):
1. Hinta/laatusuhde pitää olla kohdallaan. En tarvi etäkäyttöä tai viilennyksiä sun muita värinäyttöjä.
2. merkkaa COP juurikin tähän rintsikkaan liittyen missä on pattereita ja lattialämmitystä (2/3 tiloista pattereilla).
3. takuu ja tarvittaessa huollon pitää toimia (sellaiset huollot mitä on pysty itse tekemään, onko niitä edes?)