Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Apuja järjestelmän mitoitukseen  (Luettu 3161 kertaa)

Poissa PPete

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Apuja järjestelmän mitoitukseen
« : 30.04.14 - klo:11:52 »
Olen suunnittelemassa puu/öljy lämmityksestä maalämpöön siirtymista.Saisiko hieman kommentteja alla olevilla arvoilla.

Sijaintina Turun alue.
Asukkaita kolme,KV kulutus keskimääräisesti 270l/vrk.Pesuhuoneessa on myös poreamme.
Rakennus on puurunkoinen yhdessä tasossa oleva 130/175 neliöinen talo(huonekorkeus 2.5m.130 neliöstä 20 on lattialämmityksellä ja loput pattereilla.
Rakennettu 60 luvulla,laajennettu 90 luvulla jolloin tehty myös peruskorjaus(mm.eristeitä lisätty ulkokuoreen ja yläpohjaan).
Puita olen poltellut oikeastaa pelkästään viimeiset +10 vuotta.Puiden kulutuksesta on vaikea antaa arviota,kaikki on mennyt mitä on tullut.
Edellisellä öljyjärjestelmällä kulutus oli n.2500l/vuosi(valurauta Högfors).

Olen suunnitellut aurinkokeräinten laittoa poistamaan kesä ajan pätkäkäyntiä.
Minkä kokoista KV varaajaa/keräimiä kannattaisi tuohon mitoitella noilla kulutuksilla?
« Viimeksi muokattu: 30.04.14 - klo:14:47 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Apuja järjestelmän mitoitukseen
« Vastaus #1 : 30.04.14 - klo:14:45 »
Olen suunnittelemassa puu/öljy lämmityksestä maalämpöön siirtymista.Saisiko hieman kommentteja alla olevilla arvoilla.

Sijaintina Turun alue.
Asukkaita kolme,KV kulutus keskimääräisesti 270l/vrk.Pesuhuoneessa on myös poreamme.
Rakennus on puurunkoinen yhdessä tasossa oleva 130/175 neliöinen talo(huonekorkeus 2.5m.130 neliöstä 20 on lattialämmityksellä ja loput pattereilla.
Rakennettu 60 luvulla,laajennettu 90 luvulla jolloin tehty myös peruskorjaus(mm.eristeitä lisätty ulkokuoreen ja yläpohjaan).
Puita olen poltellut oikeastaa pelkästään viimeiset +10 vuotta.Puiden kulutuksesta on vaikea antaa arviota,kaikki on mennyt mitä on tullut.
Edellisellä öljyjärjestelmällä kulutus oli n.2500l/vuosi(valurauta Högfors).

Olen suunnitellut aurinkokeräinten laittoa poistamaan kesä ajan pätkäkäyntiä.
Minkä kokoista KV varaajaa/keräimiä kannattaisi tuohon mitoitella noilla kulutuksilla?
Koetin laskea mitoituksen ja liitin sen omaan viestiisi.
Toivottavasti ymmärsin oikein antamasi rakennustiedot.
Jos on vääriä tietoja, kerro, niin korjaan ne laskelmaan.

Tämä mitoituslaskelma on vain suuntaa antava, ei mikään takuumitoitus!
Varmemman mitoituslaskelman saat paikalliselta alan ammattisuunnittelijalta.