Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: mitoituskysymys (jälleen kerran)  (Luettu 6644 kertaa)

Poissa TomiN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
mitoituskysymys (jälleen kerran)
« : 07.02.07 - klo:15:10 »
Olen hankkimassa maalämpöpumppua. Talo on Leca Design -harkkotalo, tilavuutta 985 m3, kolmessa kerroksessa. U-arvojen mukaan laskettu huipputehonkulutus on n. 13 kW 30 asteen pakkasella. Poreamme on ehkä joskus tulossa, ehkä ei. Suihkuja on pesuhuoneessa kaksi. LTO-laitteeksi tulee Enerventin pyöriväkennoinen.

Geoprolta ovat mitoittaneet meille SH13 + SHAK702 varaajan. Kaivoja tulee 2 kpl, syvyys 125 m. Heidän laskelmiensa mukaan talon kulutus on vähän enemmin, tuo SH13 olisi heidän mielestään 90% optimimitoitettu. Itse uskon että mitoitus on lähes täystehoinen.

Onko mitoitus raadin mielestä kohdallaan? Olen itse miettinyt että pitäisikö investoida pari lisäsatasta ja ottaa 1000 l varaaja. Pienempää pumppua en uskalla ottaa kuitenkaan.

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #1 : 07.02.07 - klo:15:19 »
Ota isompi varaaja. Minä otin. Hintaero on minimaalinen ja riittääpähän sitten käyttövesi.

Kyllä käsittääkseni mitoitus ainakin riittää. Taitaa olla lähes läpi vuoden täystehoinen ja ainakin jos auttaa takalla jos on yli -30C, niinkuin nyt!

Poissa TomiN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #2 : 07.02.07 - klo:15:22 »
Lainaus
Ota isompi varaaja. Minä otin. Hintaero on minimaalinen ja riittääpähän sitten käyttövesi.

Kyllä käsittääkseni mitoitus ainakin riittää. Taitaa olla lähes läpi vuoden täystehoinen ja ainakin jos auttaa takalla jos on yli -30C, niinkuin nyt!

Heh, pieni ongelma on se että tekniseen tilaan on 900 mm ovi, ja varaaja on 1050 mm leveä :) Noh, sen onneksi saa eristeet irroitettuna, jolloin se on vain 850 mm leveä ja mahtuu oviaukosta. Tosin ottavat vähän lisähintaa.

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #3 : 07.02.07 - klo:16:28 »
Minäkin olisin ottanut 1000L varaajan jos se olisi ovista mahtunut sisään.

Siinä on 100mm eristeet 50mm sijaan ja tuon 50mm eristeen läpi tuntee kädellä lämmönperusteella mistä alkaa tulistinosa.

Eli 1000L varaaja maksanee itsensä rahallisena säätönä jo muutamssa sadassa vuodessa. Heh.

Vaan mitäpä ei perfektionisti laittaisi...
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #4 : 07.02.07 - klo:18:55 »
Lainaus
Olen hankkimassa maalämpöpumppua. Talo on Leca Design -harkkotalo, tilavuutta 985 m3, kolmessa kerroksessa. U-arvojen mukaan laskettu huipputehonkulutus on n. 13 kW 30 asteen pakkasella. Poreamme on ehkä joskus tulossa, ehkä ei. Suihkuja on pesuhuoneessa kaksi. LTO-laitteeksi tulee Enerventin pyöriväkennoinen.

Geoprolta ovat mitoittaneet meille SH13 + SHAK702 varaajan. Kaivoja tulee 2 kpl, syvyys 125 m. Heidän laskelmiensa mukaan talon kulutus on vähän enemmin, tuo SH13 olisi heidän mielestään 90% optimimitoitettu. Itse uskon että mitoitus on lähes täystehoinen.

Onko mitoitus raadin mielestä kohdallaan? Olen itse miettinyt että pitäisikö investoida pari lisäsatasta ja ottaa 1000 l varaaja. Pienempää pumppua en uskalla ottaa kuitenkaan.

Kiinnittyy huomio tuohon 2x125m kaivoihin...kallista ja epätaloudellista? Mihin paikkakunnalle talo tulee?

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #5 : 07.02.07 - klo:19:01 »
985 kuutiota lämmitettävää vaatii paljon energiaa.

ja syyyvän kaivon. Tuon kokoluokan talossa säästötkin ovat eri luokkaa ;D

Poissa TomiN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #6 : 07.02.07 - klo:21:00 »
Lainaus

Kiinnittyy huomio tuohon 2x125m kaivoihin...kallista ja epätaloudellista? Mihin paikkakunnalle talo tulee?

Jani
Paikkakunta on Kaakkois-Suomi, Lappeenrannan seutu. 250 m kaivo olisi kai liian hankala tehdä, tiedä häntä?

Yhtä juttua ihmettelin itsekin, kun tarjottiin SH13:lle 2x125 m kaivot, mutta SH15 vaatisi 2x145 m kaivot. SH13 tuotti 99,5% vuotuisesta energiasta, SH15 105% :) Mutta siis vaikka toinen olisi osatehoinen, eikö kaivon mitoitus pitäisi tehdä kuitenkin otettavan energiamäärän mukaan? Eli kummallakin pitäisi olla periaatteessa yhtä syvä kaivo.

Noista säästöistä... itse asiassa olen laskeskellut tätä aika tarkkaan, ottaen huomioon mm. taloussähkön (valot, jääkaapit jne), lainojen korkokulut ym. Kyllä se takaisinmaksuaika venyy vähintään sinne 10 vuoteen. Nyt en saa sitä exceliä esille, kun kone &€%#/ otti ja hajosi juuri tänään :(

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #7 : 07.02.07 - klo:21:14 »
No kyl nyt tyytyisin tuohon SH13 malliin.

KimmoK:ta kompaten turha laittaa liian suurta.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #8 : 07.02.07 - klo:21:23 »
Voisin kyllä lyödä vetoa että yhdestä 220-230 metrin kaivosta saadaan enemmän lämpöä kuin 2x125m kaivoista. Himoksella on 450m syvä porakaivo, joten kaivon syvyys voi olla kiinni vain "sopimusporarin" aataminaikuisesta porasta.

Sinuna kallistuisin yhteen reikään ja pumppuun jossa on riittävän suuri liuospumppu pyörittämään pitkää lenkkiä. Älä tee hätiköityä ratkaisua...

Kysymyksiä: ovatko m2, m3 laskettu seinien sisäpuolelta vai ulkopinnoista?

Onko yhtään kerrosta maan sisällä/rinteessä?

Onko LVI-suunnittelija laskenut "ihan oikeaa" tehontarvetta, vai onko arvot vedetty W/m2 taulukosta.

Tiedätkö kuinka syvällä kallio on?

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #9 : 07.02.07 - klo:21:38 »
Lainaus
Voisin kyllä lyödä vetoa että yhdestä 220-230 metrin kaivosta saadaan enemmän lämpöä kuin 2x125m kaivoista. Himoksella on 450m syvä porakaivo, joten kaivon syvyys voi olla kiinni vain "sopimusporarin" aataminaikuisesta porasta.

Sinuna kallistuisin yhteen reikään ja pumppuun jossa on riittävän suuri liuospumppu pyörittämään pitkää lenkkiä. Älä tee hätiköityä ratkaisua...

Kysymyksiä: ovatko m2, m3 laskettu seinien sisäpuolelta vai ulkopinnoista?

Onko yhtään kerrosta maan sisällä/rinteessä?

Onko LVI-suunnittelija laskenut "ihan oikeaa" tehontarvetta, vai onko arvot vedetty W/m2 taulukosta.

Tiedätkö kuinka syvällä kallio on?

Jani

Liuoksen kiertovesi pumppu käy ja vaatii SUORAA sähköä....se inhottaa!

Siis mahdollisimman pieni liuospiirin pumppu on OK.

Totta kannattaa tarkastaa max. tehontarve. Ehkä pärjäät SH 11 mallilla johon tuo 210-215 kaivo + puuta pesään....
« Viimeksi muokattu: 07.02.07 - klo:21:40 kirjoittanut AAA »

Poissa TomiN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Geopro SH13+SHAK1002 porskuttamassa
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #10 : 07.02.07 - klo:21:43 »
Lainaus
Voisin kyllä lyödä vetoa että yhdestä 220-230 metrin kaivosta saadaan enemmän lämpöä kuin 2x125m kaivoista. Himoksella on 450m syvä porakaivo, joten kaivon syvyys voi olla kiinni vain "sopimusporarin" aataminaikuisesta porasta.

Sinuna kallistuisin yhteen reikään ja pumppuun jossa on riittävän suuri liuospumppu pyörittämään pitkää lenkkiä. Älä tee hätiköityä ratkaisua...

Kysymyksiä: ovatko m2, m3 laskettu seinien sisäpuolelta vai ulkopinnoista?

Onko yhtään kerrosta maan sisällä/rinteessä?

Onko LVI-suunnittelija laskenut "ihan oikeaa" tehontarvetta, vai onko arvot vedetty W/m2 taulukosta.

Tiedätkö kuinka syvällä kallio on?

Jani

Eipä tässä tarvitse hätiköidä, asennus on ajankohtainen vasta viimeistään ensi syksynä :)

Tilavuus on laskettu sisäpinnoista, tietääkseni (pitää itse tarkistaa vielä).

Yksi kerros on puoliksi maan sisässä.

Tehonkulutus on laskettu Geoprolla kaavalla x (eli en tiedä), itse laskin sen U-arvojen perusteella. Geopro sai siis kulutukseksi vähän enemmin kuin minä.

Kallio löytyy tontilla 0-1 metrin syvyydestä. Talon alta nimittäin louhittiin n. 300 m3 kalliota.

Poissa Pulkka

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: mitoituskysymys (jälleen kerran)
« Vastaus #11 : 07.02.07 - klo:21:44 »
Hitto, mulla aivan sama ongelma. 2 tai 1 kaivo. Kummassakin puolensa. Onkos jossain jotain ohjelmaa jossa voisi itse laskea ko. homman?