Kannattaa vaarmaan laittaa se maksimipituus, mitä pumpun valmistaja yhdelle lenkille pituutta sallii... ei siitä liiasta sitten muuta haittaa ole kun tekemisen vaiva, ja kun itse tekee, niin yks ylimääränen sata metriä ei tunnu missään

Mä kaivelin kanssa meille viimekesänä keruupiirin, talolta tohon pellon kulmalle tulee n. 41m ja se väli meni kahdella putkella (meno ja paluu), sitten pellon kulmalle tuli kokoojakaivo, jossa yhdistin menon kahteen eri lenkkiin ja paluut kahdesta lenkistä... Kokonaisuudessaan tuli vajaa 600m putkea ja pumppu on 9kW vanhassa rintamamiestalossa.
Se siirtoputkisto siihen "sarkaan" kannattaa myös ajatella lämpöä keräävänä, eli jos mahdollista, niin kierrä paikat, joista aurataan talvella lumet, muutoin ne putket joutuu eristämään, eikä niiltä osilta keräydy lämpöä.
EDIT: ja lisäyksenä vielä, mulla ei ollu käytettävissä kun yksi 46cm kauha joten jouduin sillä sitten kaivelemaan 1.5m - 2.0m välein noita putkia, tossa kokoojakaivon lähellä on n. 10m matkalla etäisyys putkien välillä vain 1m luokkaa... Voi voi, kun olis ollu 1.5m kuuppa käytettävissä... Väliin oli muuten savi tiukassa kuupassa, loppumetreillä oppi välttämään kuvan kaltaisia tilanteita, amatöörinä kun hommaan läksin...