Lämpöpumput > Oilon Geopro

MH-pumpun legionellanestotoiminto

(1/3) > >>

ahomylly:
Miten voisin varmistaa, että legionellanesto toimii. Käyttöveden nimellinen asetusarvo on omassa pumpussani 50°C ja legionellanesto 60°C, kerran viikossa tiettynä ajankohtana 30 min. Minua askarruttaa kuitenkin se, miksi kauko-ohjaimessa näkyvä käyttöveden lämpötilalukema ei nouse tuona ajankohtana yhtään normaalia korkeammalle. Kaiken lisäksi menoveden sähkölämmittimen laskureista näkee, että sähkövastus ei ole kytkeytynyt kertaakaan päälle kuluneen kolmen viikon aikana. Ilman vastuksen apua käyttövesi tuskin nousee 60°C:een lämpötilaan. Asetuksissa rivillä 2880 sähkövastus on kyllä sallittu lämpöpumpun käytön lisänä. Olen alkanut epäillä, että legionellanestotoiminto ei lainkaan kytkeydy päälle. Voisitteko neuvoa, miten voisin varmistua asiasta ja mitä minun tulisi asetuksista tarkistaa?

Dr.Fell:
Kyllä se pitäisi kytkeytyä päälle mikäli se on sallittu valikossa.
Näkyykö asetetut ajat käyttövesivalikossa?

ahomylly:
Tarkennuksia kysymykseeni.

1640 - Legionellanesto "Jaksottainen" Olen kokeillut myös "Kiinteä viikonpäivä" joka määritelty riveillä 1642 ja 1644, mutta käyttövesi jää n. 54°C:een
1641 - 7
1645 - 60°C
1646 - 30 min
1647 - Leg. eston kiertovesipumppu "On", mitähän tämä kohta tarkoittaa?
2880 - Käytä sähkö-menovettä "LP:n ja käytt.ved täystoim."

8402 - Menoveden sähkölämmitin 1 "Off" koko oletetun legionellanestotoiminnon ajan, vai käytetäänkö jotain toista vastusta minkä toimintaa ei voi seurata?

Pystyykö joku sanomaan mitä muita asetuksia pitäisi tarkistaa ja mahdollisesti muuttaa, jotta legionellanesto toimisi? Minusta jotenkin tuntuu, että pumppu yrittää yksin nostaa käyttövettä määriteltyyn 60°C:n lämpötilaan mutta jokin rajoitus "Poiskytk.lämp. maks.rajoitus" pysäyttää pumpun kun n. 54°C on saavutettu. Loppu lämmitys pitäisi kai hoitua vastuksella mutta ainakaan "Menoveden sähkölämmitin" ei käynnisty. Pumppu huilaa aikansa ja yrittää uudelleen samoin seurauksin. Mitä vikaa asetuksissa on vai onkohan vika siinä että "Käyttöveden lämpötila 1" ei näytä oikeita lukemia?

Matias:

--- Lainaus ---8402 - Menoveden sähkölämmitin 1 "Off" koko oletetun legionellanestotoiminnon ajan, vai käytetäänkö jotain toista vastusta minkä toimintaa ei voi seurata?
--- Lainaus päättyy ---

Onkohan MH:ssa toista vastusta?
Yleensä nykyisin ei varaajassa enää ole sähkövastusta vaan se on ns virtauslämmitin ja sijainti lauhduttimen ja vaihtoventtiilin välisessä putkessa.

Kokeiles laittaa menoveden sähkölämmitin 1 "On" arvoon niin jospa se lämmittäisi legionellaeston ajan

--- Lainaus ---1647 - Leg. eston kiertovesipumppu "On", mitähän tämä kohta tarkoittaa?
--- Lainaus päättyy ---

Tuollaisessa virtauslämmittimessä pitää veden kiertää aina kun sillä lämmitetään ;)

jussip:
Onhan konfiguraatio-valikon rivi 5890 = Sähkölämmit. 1 menov. K25 ja rivi 5891 = Sähkölämmit. 2 menov. K26?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta