Rupesin kysymään myös foorumilaisten näkemystä asiaan eli pähkäilen, että tulisiko ottaa 6kW pumppu vai 8kW pumppu. Alun perin olin 8kW kannalla, mutta nyt en oikein tiedä miten tulisi tehdä, kun olen saanut monenlaista tietoa.
Alla linkki alustavaan mitoitukseen:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4849.msg56954#msg56954Ja tällaisia perusteluja olen saanut 6kW pumppua suosittelevilta myyjiltä eli mitä te olette mieltä näistä kommenteista (uudiskohde ja kohteeseen tulee vesikiertoine lattialämmitys):
* Ei tule 8 kw kone toimimaan lattialämmityksessä teidän kokoisessa talossa. Jokaista lämpöpumpun kilowattia pitää löytyä 20 l vesimassaa lämmitysverkostossa.
Eli pitäisi löytyä 160 l, mutta sitä ei talossanne todennäköisesti ole. 6 kw kone riittää reilusti sekä lämmitykseen, että käyttöveden tekoon.
* Täystehoisena pumpun teho on 8kW, mutta sitä ei voi suositella. Osatehoisenakin oletettu mitoituksen mukainen sähkövastuksen kulutus vuositasolla on 33kWh eli luokkaa 5 euroa vuodessa.
* Tuo käyttöveden latausnopeus on ainoa isompaa pumppua puoltava seikka varsinkin, kun mitoitusteho on vain 5.3kW. Mutta jos isompi laitetaan, tulee käyntitunteja liian vähän vuodessa ( tässä tapauksessa 2600h kun tavoite on 3500-4000h ) ja käynti on lyhyttä. Tätä voidaan kompensoida puskurivaraajalla.
* Suurinosa Suomessa myydyistä lämpöpumpuista on osatehoisia. Tämä siksi, että lämpöpumpun tarkoitus on säästää energiakuluissa. Täystehoisen pumpun vuosihyötysuhde jää alhaisemmaksi ja lämmityskulut ovat suuremmat vaikka osatehomitoitetussa kylmimmillä säillä olisi hieman sähkövastusta mukana. Tässä teidän tapauksessa kuutioiden mukaan laskettuna kylmimpänä päivänä tehontarve on 5.31kW ja mitoittamani lämpöpumppu on yli tuon eli 6kW ( ja tällä vuoden sähkövastuskulut ovat luokkaa 5 euroa ).
* Betonilaatta toimii puskurina lämmönvaihteluissa, mutta lämpöpumppu lämmittää veden sen putkistoissa jolloin lämpöpumpun käyttöjakso on liian tehokkaalla yleensä luokkaa 10-15 minuuttia. Lämpöpumpun puskuri on se vesimassa mitä se lämmittää. Betonilaatta sitten vain tasaa lämmönvaihteluita.
Eli onko noissa myyjien puheissa perää, että ylitehoisella pumpulla noita käynnistys kertoja tulisi kohtuuttoman paljon joka lyhentää pumpun käyttöikää?
Onko myös niin, että noita käynnistys kertoja tulee siitä huolimatta vaikka onkin lattialämmitys ja suuri betoni massa varaamassa lämpöä?