Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön  (Luettu 13797 kertaa)

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Tervehdys foorumilaiset!

Uusi foorumilainen ilmoittautuu varsinais-suomesta, Kaarinasta.

Meillä alkamassa maalämpöprojekti ja tarjouksia on pyydelty.

Jos ensin laitetaan talon kulutusarvoja:
Öljy, 2700l/v
Sähkö 10.000kWh, mistä ILP 4000kWh
Puita varavassa takassa joku ehkä 3-4 kuutiota
Talossa asustelee 2 aikuista ja 2 lasta
Kaksi suihkua, mutta ei (vielä) ammetta

Talo on pohjan pinta-alataan n. 200m2, 2,5 kerrosta. Kellarikerroksessa on koko alalla lattialämmitys. Keskimmäisessä ja ylimmässä asuinkerroksessa vanhat vesikiertopatterit seinillä.

Tarjouksia on järjestelmän vaihdosta saapunut laidasta laitaan. Pumpun koko näissä 8-10kW ja kaivon syvyys 160-180m.

Se mikä tässä hommassa ihmetyttää on se mitä kaikkea vanhaa eri tarjoajat haluavat pannuhuoneeseen jättää. Joku haluaa vanhat tavarat kokonaan ovesta ulos, yksi haluaa jättää kattilan, toinen jättäisi sekä kattilan että öljysäiliötkin paikoilleen. Viimeinen vaihtoehto mun käsittääkseni lähinnä sitä varten, että paukkupakkasilla voisi sitten itse päättää haluaako vaadittavan lisälämmön tuottaa sähköllä vai öljyllä. Omasta mielestä ehkä houkuttelevin vaihtoehto olisi jättää "vanha" öljykattila paikoilleen, mutta poistaa kuitenkin 2x1500 litran öljysäiliöt. Tällä tavalla tuo öljykattila toimisi 200 litran lisävaraajana maalämpöpumpun oman varaajan rinnalla. Öljykattila on vuodelta 2007, joten siinä pitäisi kyllä olla vielä ikää jäljellä. Poltin on vanha oilion junior jotain mutta ihan toimiva. Tässä jäisi kuitenkin sitten vielä myös se varajärjestelmä esim. pitkien sähkökatkojen varalle. Öljypoltinta ja kv-pumppua voi pyörittää aggregaatilla tarvittaessa, mutta käsittääkseni maalämpöpumppu vaatii niin paljon enemmän että aggregaatti ei riitä.

Miten mahtaa koko järjestelmän hyötysuhteen käydä, kun lämmitettävää vettä on noin paljon? Se varmaan laskee, mutta minkä verran. Merkittävästi?

Entä miten käy siinä tapauksessa, jos kaikki vanhat korvataan uudella maalämpöjärjestelmällä jossa vesikapasiteetti ainoastaan n. 185 litraa tjsp? Riittääkö lämminvesi paukkupakkasilla? Varsinkin, kun noita seinäpattereita on aika paljon. Joskin patterit ovat useampi"levyisiä". Taitaa olla ainoastaan 1-2 huonetta, missä on yksilevyinen.

Nyt, kun ILP on esim. tänä talvena pyörinyt (Mitsun FD-35), niin perstuntumalla sanoisin että yksikään talon patteri ei ole ollut kuuma koko talvena. Eli voinee olla, että pattereista ei muodostu ongelmaa. Talvi kuitenkin oli aika pitkä ja kylmä.

Osaisitteko ohjastaa / antaa oman mielipiteenne, miten tarjouksien olisi paras toimia?


Kiitän ja kumarran!!!
-Mikko

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 07.05.13 - klo:17:39 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #1 : 07.05.13 - klo:09:41 »
- Tiedätkö talon rakentamisvuoden?
- Paljonko suunnilleen on huonealaa ylimmässä kerroksessa?
- Muistatko talon ulkomitat?
- Tuleeko lämmitettäviä neliöitä tosiaan yli 400 m2 .. ?
- Paljonko on kellarikerroksen keskimääräinen lämpötila?

Korjailin taulukossa olevat virheelliset tiedot.
Liitin PDF -tulosteen omaan viestiisi.

Käytin näitä:
- Öljy, 2700l/v = 23.490 kWh
- Sähkö 10.000kWh, mistä ILP 4000kWh, ILP 4000 kWh x 2,0 COP = 8.000 kWh/vuosi.
- Puita varaavassa takassa joku ehkä 3 kuutiota = 3.150 kWh/vuosi.
Nuo kolme yhteensä = 23.490 kWh + 8.000 kWh + 3.150 kWh = 34.640 kWh/vuosi.

Laskin kulutustietojen perusteella sekä rakennustietojen perusteella,
enkä saanut rakennustietojen perusteella noin suurta kulutusta, kuin sinulla on noissa yllä luetelluissa.
Onkohan lämpöpumppua käytetty jäähdyttämiseenkin, vai miksi tuo kulutustieto vaikuttaa liian suurelta!
Tuon perusteella 8 - 10 kW -tehoinen pumppu ei riitä. Tarvitaan 12kW -tehoinen.
Lämpökaivoksi ei riitä 160 -180 metriä, tarvitaan noin 210 metriä aktiivisyvyyttä.
Talon lämmökulutus vaikuttaa suurelta (noin 14 Wh/m3/Astepäivä/vuosi). Olisiko syytä lisätä 20-40 cm puhalusvilla yläpohjien päälle?
Jos lämpöhukkaa saisi vähennettyä, riittäisi hiukan pienempi pumppu ja matalampi lämpökaivo.

Öljykattila on yleensä huono varaajana. Siitä varmaan johtuu, että laitetoimittajat ovat haluttomia jättämään kattilan varaajakäyttöön.
Mikäli haluttaisiin lämmittääkin sitä kattilaa, tarvitaan aika iso varaaja, johon kattilan lämmöntuotto varastoidaan.
Lämpöpumpun kiertoon ei saa mennä liian kuumaa kiertovettä sisään. Pumppu ei pidä siitä.
Mikäli pumpun (=kompressori) käydessä pumpulle viedään liian kuumaa, yli +50 .. +60C vettä, tekee pumppu hätäkatkaisun ja menee vikatilaan.

Jälleen korostan, tämä mitoitus on vain suuntaa -antava, ei mikään takuumitoitus.
Sitovan takuumitoituksen saat alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta.
« Viimeksi muokattu: 07.05.13 - klo:17:43 kirjoittanut tomppeli »

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #2 : 07.05.13 - klo:15:40 »
Kiitos vastauksesta!

Otsikossa on talon rakentamisvuosi = 1957.

Hiukan huonosti kirjoitettu tuo minun alkup. viestini. Talossa siis kokonaispinta-ala tuo n. 200m2. Kellari n. 80-90m2, kuten myös keskimmäinen asuinkerros. Ylin kerros on vain ns. puolikas, jossa neliöitä ehkä 30-40m2. Tila on katon mukaan laskeva, eli täyttä huonekorkeutta ei ole neliötäkään.

21 on kellarin keskimääräinen lämpötila.

Kulutuslukemat pitävät paikkansa. Onko tosiaan niin, että tarvitaan 14kW pumppu. Tsiisus! :) Tuollaisella pumpulla ja kaivolla ei takaisin maksu onnistu ihan hetkessä ...

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #3 : 07.05.13 - klo:20:19 »
Pahoittelut, että vastailu kesti! Multa meni ohi, että olitkin muokannut tuota omaa viestiäsi, etkä vastannut kokonaan uudella viestillä. Aina oppii uutta ... :D

Tuonne yläpohjaan todella tuo villa voisi olla paikallaan. Tilaa siellä ei vain montaa neliötä ole eristää. Katon eristys on huonolla jamalla, sen tiedän. Sieltä varmaan iso osa lämmöstä hukkuu. Viime syksynä yhden alakerran pienen huoneen (10m2) katollisen laitoin ekovillaa 30-40cm. Siellä ei ollut lainkaan. Sieltä puhalsi suoraan ulos. Tästä johtuen tietty tämän vuoden kulutus voi olla hiukan pienempi. Talon seinissä ei käytännössä ole eristettä lainkaan. Tai no, seinät ovat jotenkin sementillä valettua kevytsora-papua joten joku eristysarvo sillä varmaan on.

Sain samansuuntaisia arvoja tuolla bergman-excel -taulukolla. Ihmettelen edelleen, miksi pumppumyyjät ovat niin optimistisia, vaikka kaikille ilmoitin että mieluummin ylimitoitettu systeemi kuin liian pieni. En todella haluisi sellaista tilannetta, että esim. lämmin vesi loppuu vaikka olen yrittänyt myyjille teroittaa että mieluummin kalliimpi järjestelmä.

Saisko tilaukseen klausuulin tätä varten, että jos kerrankin loppuu niin tulevat vaihtamaan pumpun ja poraamaan lisää kaivoa... ;) Tai no, sähköllähän se sitten tarvittaessa lämmittää ...

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #4 : 07.05.13 - klo:23:02 »
Saisko tilaukseen klausuulin tätä varten, että jos kerrankin loppuu niin tulevat vaihtamaan pumpun ja poraamaan lisää kaivoa... ;) Tai no, sähköllähän se sitten tarvittaessa lämmittää ...
Mielestäni maalämpötoimittajalle kuuluu vastuu niin toimituksen toimivuudestakin, kuin siitäkin, että mitoitus on oikein.
Tämä tietysti edellyttää, että maalämpötoimittajalla on käytettävissä mitoitusta varten tarvittava ja oikea tietous.
Jos ei ole aikaisempia, luotettavia kulutustietoja, on mitoituslaskelma tehtävä rakennuksen mittojen ja ominaisuuksien perusteella.

Ei voida ajatella, että jokainen maalämpölaitosta hankkiva olisi se asiantuntija, joka tekee mitoituksen.
Kyllä sen tekee alan ammattisuunnittelija tai sitten tämä yrittäjä, joka toimittaa lämmitysjärjestelmän.

Nyt vaan on yleensä menetelty niin, että asiakas pyytää tarjouksia ja sitten ostaa jotain siltä maalämpötoimittajalta, jonka tarjous on halvin.
Mitoitusta ei aina edes osata pitää kovinkaan tärkeänä, tai siitä ei muuten vaan piitata.
Riittää, kunhan vaan ostaa maalämpöä.
Sitten vasta, kun havaitaan, että kaikki ei olekaan hyvin, tai, että pakkasella akka ja lapset palelevat, aletaan kysymään oikeuksiani.
Jos ei ole olemassa mitään sopimusta, on asiaa hankala saada parempaan jamaan.
Tarvitaan hankala prosessi, että saadaan asia kuntoon, kun kauppias ei vapaaehtoisuuden pohjalta ole kiinnostunut asiasta ollenkaan.

Tehkää jonkinlainen sopimus, lyhytkin teksti riittää siihen.
Teksti, jossa on kerrottu,
- Mihin on hankittu maalämpölaitos ja
- Mikä pumpputyyppi ja
- Millainen lämpökaivo ja että,
- Järjestelmän toimittaja on tehnyt tai tarkastanut mitoituksen oikeellisuuden ja ottaa siitä vastuun.
- Takuun alkamis- ja päättymispäivät.
Alle ostajan ja myyjän allekirjoitukset, sekä päiväys.

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #5 : 19.05.13 - klo:20:32 »
Tervehdys jälleen,

Nyt alkaa olla se tilanne, että luulen myyjän jäävän välistä ja otan toimituksen ns. "osissa".

Tarjoukset olivat niin erilaisia, että lienee paras tehdä itse, jotta varmistetaan järjestelmän riittävä mitoitus. Olisiko se "varmasti riittävä" mitoitus siis 12kW pumppu ja 210m aktiivikaivoa?

Mitä muuten on haittaa liian isosta pumpusta/ylimitoitetusta järjestelmästä? Hyötysuhteen laskua vai jotain dramaattisempaa?

T. Mikko

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #6 : 19.05.13 - klo:22:23 »
Tervehdys jälleen,

Nyt alkaa olla se tilanne, että luulen myyjän jäävän välistä ja otan toimituksen ns. "osissa".

Tarjoukset olivat niin erilaisia, että lienee paras tehdä itse, jotta varmistetaan järjestelmän riittävä mitoitus. Olisiko se "varmasti riittävä" mitoitus siis 12kW pumppu ja 210m aktiivikaivoa?

Mitä muuten on haittaa liian isosta pumpusta/ylimitoitetusta järjestelmästä? Hyötysuhteen laskua vai jotain dramaattisempaa?

T. Mikko
Varmasti ei voi näin "etänä" luvata, että riittää.
Pitäisi riittää, mutta ei pysty mitenkään takaamaan sellaista.

Ei huonone COP, eikä seuraa mitään draamaa, vaikka olisi liian suuritehoinen laite.
Pahin ja dramaattisin haitta on korkeampi hankintahinta. Käyttökulut eivät nouse, eikä siis COP laske.
Toinen, mutta melko vähämerkityksinen seikka on se, että
pumpun käyntijaksot jäävät vähän lyhyemmiksi, koska isompi pumppu lämmittää nopeammin.
Käyntijaksojen väliset tauot pysyvät samoina.

Riittävän kokoinen tai ylisuuri pumppu takaa ainakin sen, että lämmitysteho tulee riittämään kaikissa olosuhteissa.
Ei tule vaimolle, eikä lapsille tuvassa vilu!

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #7 : 26.09.13 - klo:08:47 »
Projekti etenee, mutta kuten tuossa ylhäällä tuo punainen laatikko varoittelee ... 120 päivään ei ole tapahtunut päiviteltävää. :)

Nyt pikkuhiljaa siis eteenpäin, pumppu 12kw Nibe on pannuhuoneessa ja ulkona on 200m kaivoa, josta aktiivia kai sitten 190.

Asennusta odotellessa ...

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #8 : 18.10.13 - klo:19:32 »
Pumppu on nyt asennettu ja tänään saatiin tulille. Melkoisen määrän aiheutti putkitöitä tuon vanhan öljykattilan (vm. 2007) jättö puskurivaraajaksi järjestelmään.

Nyt alkaakin sitten käytön opettelu. Jos jollain on heittää nopeita helppoja perusvinkkejä/säätöjä, niin sellaisia otetaan kiitollisuudella vastaan, ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta.

Veikkaisin, että foorumin postien lukemiseen (ja ymmärtämiseen) menee ensi yöstä monta tuntia ... :D

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #9 : 18.10.13 - klo:19:54 »
Lainaus
Nyt alkaakin sitten käytön opettelu. Jos jollain on heittää nopeita helppoja perusvinkkejä/säätöjä, niin sellaisia otetaan kiitollisuudella vastaan, ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta.
En pikaselauksella löytänyt että mikä pumppu sinulle tuli.
Samalla voisit kertoa minkälainen koko järjestelmä on.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #10 : 18.10.13 - klo:19:58 »
Alkuun kannattaa seurata Niben keruupiirin tasopaisunta-astian pinnankorkeutta jotain kerran-pari/vrk.
Säiliötä ei saisi päästää tyhjäksi koska keruupiiriin voi silloin mennä ilmaa ja siitä tulee ongelmia
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #11 : 18.10.13 - klo:20:05 »
Tervehdys jälleen,

Nyt alkaa olla se tilanne, että luulen myyjän jäävän välistä ja otan toimituksen ns. "osissa".

Tarjoukset olivat niin erilaisia, että lienee paras tehdä itse, jotta varmistetaan järjestelmän riittävä mitoitus. Olisiko se "varmasti riittävä" mitoitus siis 12kW pumppu ja 210m aktiivikaivoa?

Mitä muuten on haittaa liian isosta pumpusta/ylimitoitetusta järjestelmästä? Hyötysuhteen laskua vai jotain dramaattisempaa?

T. Mikko
Varmasti ei voi näin "etänä" luvata, että riittää.
Pitäisi riittää, mutta ei pysty mitenkään takaamaan sellaista.

Ei huonone COP, eikä seuraa mitään draamaa, vaikka olisi liian suuritehoinen laite.
Pahin ja dramaattisin haitta on korkeampi hankintahinta. Käyttökulut eivät nouse, eikä siis COP laske.
Toinen, mutta melko vähämerkityksinen seikka on se, että
pumpun käyntijaksot jäävät vähän lyhyemmiksi, koska isompi pumppu lämmittää nopeammin.
Käyntijaksojen väliset tauot pysyvät samoina.

Riittävän kokoinen tai ylisuuri pumppu takaa ainakin sen, että lämmitysteho tulee riittämään kaikissa olosuhteissa.
Ei tule vaimolle, eikä lapsille tuvassa vilu!
Ylisuuri pumppu on isompi paha kuin vajaatehoinen. Mitoittaisin pumpun muun kuin suurimman tehon tarpeen mukaan.

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #12 : 18.10.13 - klo:20:30 »
Eikö tällaiseen kommenttiin taas olisi hyvä lisätä edes jotain perusteluja, vaikka selkeästi onkin "peki"n ihan mutu-tuntumalla heitetty mielipide?

Tervehdys jälleen,

Nyt alkaa olla se tilanne, että luulen myyjän jäävän välistä ja otan toimituksen ns. "osissa".

Tarjoukset olivat niin erilaisia, että lienee paras tehdä itse, jotta varmistetaan järjestelmän riittävä mitoitus. Olisiko se "varmasti riittävä" mitoitus siis 12kW pumppu ja 210m aktiivikaivoa?

Mitä muuten on haittaa liian isosta pumpusta/ylimitoitetusta järjestelmästä? Hyötysuhteen laskua vai jotain dramaattisempaa?

T. Mikko
Varmasti ei voi näin "etänä" luvata, että riittää.
Pitäisi riittää, mutta ei pysty mitenkään takaamaan sellaista.

Ei huonone COP, eikä seuraa mitään draamaa, vaikka olisi liian suuritehoinen laite.
Pahin ja dramaattisin haitta on korkeampi hankintahinta. Käyttökulut eivät nouse, eikä siis COP laske.
Toinen, mutta melko vähämerkityksinen seikka on se, että
pumpun käyntijaksot jäävät vähän lyhyemmiksi, koska isompi pumppu lämmittää nopeammin.
Käyntijaksojen väliset tauot pysyvät samoina.

Riittävän kokoinen tai ylisuuri pumppu takaa ainakin sen, että lämmitysteho tulee riittämään kaikissa olosuhteissa.
Ei tule vaimolle, eikä lapsille tuvassa vilu!
Ylisuuri pumppu on isompi paha kuin vajaatehoinen. Mitoittaisin pumpun muun kuin suurimman tehon tarpeen mukaan.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #13 : 18.10.13 - klo:20:32 »
Ylisuuri pumppu on isompi paha kuin vajaatehoinen. Mitoittaisin pumpun muun kuin suurimman tehon tarpeen mukaan.
Ei voi yleistää jos jollekin pumpputyypille/merkkille/järjestelmälle tjms tuo voi olla tyypillistä.
Reilustakaan ylitehosta, kuten minulla, ei ole pätkääkään haittaa vaan mielestäni hyötyä kun ei tarvitse vastuksia hehkutella, kyse on järjestelmäkokonaisuudesta kuinka sen laittaa...

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #14 : 18.10.13 - klo:22:34 »
Ylisuuri pumppu on isompi paha kuin vajaatehoinen. Mitoittaisin pumpun muun kuin suurimman tehon tarpeen mukaan.
Ei voi yleistää jos jollekin pumpputyypille/merkkille/järjestelmälle tjms tuo voi olla tyypillistä.
Reilustakaan ylitehosta, kuten minulla, ei ole pätkääkään haittaa vaan mielestäni hyötyä kun ei tarvitse vastuksia hehkutella, kyse on järjestelmäkokonaisuudesta kuinka sen laittaa...

Eipä lämmitysjärjestelmällä itsessään taida mitään merkitystä olla, yliteho tai vajaa mitoitus. Oli sitten tulistin- tai vaihtovenä kone, molemmat voi pieleen mitoittaa.
Pattereita tietysti voi korventaa ihan mielensä mukaan ja laatassa esim. ratkaisee se että mitä pinnoitusmateriaalia kukin suosii.
Unohtamatta järjestelmän yleistä toimivuuta kuten totesit.
Ei ole missään sinunkaan tietoja (suuri tiedonkeruu ketju) yms mitenkä se torpan lämmitys toimii  ja kv riittää? Joku käppyrä peliin :)

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #15 : 21.10.13 - klo:08:48 »
Alkuun kannattaa seurata Niben keruupiirin tasopaisunta-astian pinnankorkeutta jotain kerran-pari/vrk.
Säiliötä ei saisi päästää tyhjäksi koska keruupiiriin voi silloin mennä ilmaa ja siitä tulee ongelmia

Pahoittelut, jäi nämä pariviestiä tuonne "kinastelujen" väliin, enkä huomannut.  ;)

Tuollaista tasopaisunta-astiaa ei järjestelmään tullut lainkaan. Kalvoastia tuli, koska oli hieman epäselvyyksiä saadaanko kaikki ilma taso-astialla järjestelmästä pois / toimiiko se lainkaan (saadaanko se ylimpään kohtaan). Kaivo kun porattiin hiukan ylämäkeen ja pannuhuone on kellarissa, joten korkeuden kanssa pelaaminen olisi ollut senteistä kiinni. Luulen kuitenkin, että automaatti-ilmaimet, mitä piirissä nyt on, ovat korkeimmalla kohdalla.

Tällä hetkellä maapiirissä on painetta n. 1 bar. Lisää painetta sinne saadaan vesijohtoverkosta. Ohjeissa sanottiin, että piirin minimipaine on 0.5 bar, mutta mitäänn "optimilukemaa" en mistään löytänyt. Olisiko tällaiseen optimipaineeseen tuossa piirissä ideoita?

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #16 : 21.10.13 - klo:09:00 »
Lainaus
Nyt alkaakin sitten käytön opettelu. Jos jollain on heittää nopeita helppoja perusvinkkejä/säätöjä, niin sellaisia otetaan kiitollisuudella vastaan, ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta.
En pikaselauksella löytänyt että mikä pumppu sinulle tuli.
Samalla voisit kertoa minkälainen koko järjestelmä on.

ATS

Sorryt myös tähän viestiin! Selitys on sama, kuin tuossa edellä. Hukkui tulvaan.  :D

Pumpuksi tuli lopulta Niben F1245 12kW. Vuosikulutus talossa ollut jotain lähemmäs 35000kWh, laskettuna kaikki käyttösähköt, ILP, ja joku 2700 litraa öljyä. Kaivo 200m. Aktiiviosuus n. 190.

Koko järjestelmä on nyt sitten seuraavanlainen:

- Vanha (joku 6-7v.) Arimax 17 öljykattila jäi puskurivaraajaksi (sisältää 200 litraa).
- Arimaxista siis napataan sekä alakerran lattialämmitykseen (oma shuntti ja kiertovesipumppu), että yläkerran patteriverkostoon (oma shuntti ja kiertovesipumppu). Ts. olemassa olevat lämmitysputkistot jäivät paikoilleen hyötykäyttöön.
- Käyttövesi on kytketty Nibeen.
- Arimaxiin ajetaan Nibeltä tällä hetkellä jotain 43 asteista vettä yläkerran patterien tarpeen mukaan
- Jotenkin olen ajatellut, että tuo olisi hyvä tapa, koska Nibe haistelee ulkoilman lämpötilaa ja siten osaa hoitaa käytännössä koko talon oikeaan lämpöön. Huoneanturia ei (ainakaan vielä) ole kytketty lainkaan, koska en keksinyt sille käyttöä. :)
- Lattiaan on shuntattuna jotain ehkä 34-36 asteista (alakerrassa on pesuhuone ja siellä "kuulemma" on kiva olla lämmin lattia, sanoo muu perhe... :D
- Nibessä on tällä hetkellä lämpökäyrä 10 käytössä (muistaakseni) ja USB-loggaus.

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #17 : 21.10.13 - klo:09:04 »
Sen verran tähän vielä, että yllämainituilla asetuksilla talossa (yläkerrassa) on n. 22 astetta lämminta ja alakerrassa (kellarissa) asteen, ehkä kaksi enemmän.

justus01

  • Vieras
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #18 : 21.10.13 - klo:10:08 »
- Nibessä on tällä hetkellä lämpökäyrä 10 käytössä (muistaakseni) ja USB-loggaus.

10 käyrällä joutuu kovilla pakkasilla käyttämään sähköä/öljyä, koska kiertoveden lämpötila nousee liian korkeaksi. Muistaakseni patteritaloissa on useimmiten käytössä käyrä 7 tai 8. Jos näillä nollakeleillä ei käyrä 7 tai 8 riitä tuottamaan tarpeeksi lämpö niin silloin käyrää pitää korottaa, ei jyrkentää. Kovilla pakkasilla sitten voi käytää jyrkentää tai loiventaa, jos sisälämpötila ei miellytä.

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #19 : 21.10.13 - klo:10:11 »
- Nibessä on tällä hetkellä lämpökäyrä 10 käytössä (muistaakseni) ja USB-loggaus.

10 käyrällä joutuu kovilla pakkasilla käyttämään sähköä/öljyä, koska kiertoveden lämpötila nousee liian korkeaksi. Muistaakseni patteritaloissa on useimmiten käytössä käyrä 7 tai 8. Jos näillä nollakeleillä ei käyrä 7 tai 8 riitä tuottamaan tarpeeksi lämpö niin silloin käyrää pitää korottaa, ei jyrkentää. Kovilla pakkasilla sitten voi käytää jyrkentää tai loiventaa, jos sisälämpötila ei miellytä.

Kiitos arvokkaasta tiedosta! Siirränpä käyrää tänään alas päin. Mitenkäs tuo käyrän korotus sitten tapahtuu? Siellä lienee sitä varten jokin oma valikko?

justus01

  • Vieras
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #20 : 21.10.13 - klo:10:20 »
- Nibessä on tällä hetkellä lämpökäyrä 10 käytössä (muistaakseni) ja USB-loggaus.

10 käyrällä joutuu kovilla pakkasilla käyttämään sähköä/öljyä, koska kiertoveden lämpötila nousee liian korkeaksi. Muistaakseni patteritaloissa on useimmiten käytössä käyrä 7 tai 8. Jos näillä nollakeleillä ei käyrä 7 tai 8 riitä tuottamaan tarpeeksi lämpö niin silloin käyrää pitää korottaa, ei jyrkentää. Kovilla pakkasilla sitten voi käytää jyrkentää tai loiventaa, jos sisälämpötila ei miellytä.

Kiitos arvokkaasta tiedosta! Siirränpä käyrää tänään alas päin. Mitenkäs tuo käyrän korotus sitten tapahtuu? Siellä lienee sitä varten jokin oma valikko?

Niben ohjeessa sivulla 39 (pdf s.41) on kerrottu lämpökäyrän säädöstä. http://www.nibeonline.com/pdf/431032-3.pdf

Lämpökäyrän jyrkkyys riippuu lähinnä patteriverkoston mitoituksesta ja käyrä on silloin oikea, kun sisälämpötila  pysyy vakiona kelin muuttuessa. Jos tuo vakiona pysyttelevä sisälämpötila on liian matala tehdään käyrän muutos eli nostetaan koko käyrää ylöspäin, jyrkyyden säilyessä ennallaan.

Lattialämmityksen käyrän jyrkkyys on yleensä luokkaa 3 tai 4.

Poissa mtak79

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #21 : 21.10.13 - klo:10:35 »
Hmm ... Eli siis, jos kuitenkin tuon sisäanturin asentaisin? Osaako se itse ottaa siitä saadun informaation huomioon tuota "säätöä" tehdessä? Muutenhan ollaan aika pitkälti kokeilupohjalla, miten huonelämpö missäkin ulkolämpötilassa ja milläkin lämpökäyrällä menee ...

justus01

  • Vieras
Vs: vm. 1957 öljylämmitteinen talo vaihtamassa maalämpöön
« Vastaus #22 : 21.10.13 - klo:10:50 »
Hmm ... Eli siis, jos kuitenkin tuon sisäanturin asentaisin? Osaako se itse ottaa siitä saadun informaation huomioon tuota "säätöä" tehdessä? Muutenhan ollaan aika pitkälti kokeilupohjalla, miten huonelämpö missäkin ulkolämpötilassa ja milläkin lämpökäyrällä menee ...

En ole kauhean hyvin perillä sisäanturin toiminnasta, mutta olettaisin sen säätävän kiertoveden lämpötilaa.
Sisäanturi ei välttämättä toimi hyvin, kun lämmitettäviä kerroksia useampia (ja/tai talo on iso). Jos anturin läheisyydessä jostakin syystä lämpötila nousee (uuni, takka, ihmiset, aurinko, sauna) niin koko talo kylmenee. Mielestäni sisäanturista huolimatta käyrän olisi syytä olla suurinpiirtein kohdallaan.

Käyrän säätäminen ei ole kovinkaan kummallinen operaatio. Jos nyt talossa on ollut sopiva sisälämpötila, niin käyrän loiventamisen (10.=>8.) jälkeen, käyrän muutoksella säädetään lähtevän veden lämpötila samaksi kuin aikaisemmin oli 10 käyrällä. Kun pakkaset kiristyy ja jos huonelämpötila muuttuu, niin säädetään käyrää 1 pykälä ylös tai alaspäin. Kun käyrä on kohdallaan, niin asetuksiin ei tarvitse koskea enää "koskaan".