Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kesäkäyttö ja pumppujaksot  (Luettu 6381 kertaa)

Poissa mikkookkim

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« : 01.06.13 - klo:13:31 »
Hei,

Laitoin tänään päälle kesäkäyttöasetuksen (18,5c , talotyyppi 2 - harkkotalo) ja myös pumppujaksot asetuksen.
Osaisiko joku sanoa kannattaisiko minun pitää aina pumppujaksot asetusta päällä vai kestokäyntiä? Minulla on stiebel wpc7 erillisessä lämpimässä varastossa, josta tulee maan alla uponor quattroa pitkin lämmin vesi sisään taloon. Eli väistämättä joku pieni osa lämpöä karkaa maahan eikä taloa lämmittämään. Olen miettinyt että olisiko tässä tilanteessa parempi pitää tuota lämmitysveden pumpun jaksotusta päällä eikä kierrättää vettä koko ajan.. Mitenkähän itse maalämpöpumppu tai kompura toimii eri tavalla näiden eri pumpputoimintojen kanssa? Jos vesi ei kierrä koko ajan niin tuleeko silloin kierron aikana vastaavasti kuumempaa vettä, että taloa lämmitetään saman verran. Kumpihan on kokonaisuudessa parempi tapa?


T.mikko
2011 Aeroc harkkotalo 192m2 / 490m3 (bruttoala ja lämpimätilavuus) (seinät ecoterm plus 375 /katto 500mm selluvilla) + erillinen puolilämmin tekninen tila 14m2 / n. 42m3 (seinät aeroc classic 200 / katto 300mm

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« Vastaus #1 : 03.06.13 - klo:21:33 »
Moi,
Lämpöpumpun valikoiden pumppujaksotus tarkoittaa lämmityspumppua. Sitä ei kannata jaksottaa ainakaan normaalikäytössä.Tarvittava energia tehdään sitten pumppujakson sammumisajan jälkeen vastaavasti pitempänä käyntijaksona.

Kesäkäyttö sammuttaa lämmityspumpun halutusti, kun ei ole lämmitystarvetta. Se riittänee.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Sötkö

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« Vastaus #2 : 12.06.13 - klo:23:26 »
Täällä vanha patteritalo, jossa kylppärissä lattialämmitys. Annoin olla pumpun automaattiasennossa, mutta asetin paluuveden lämmön kiinteästi 23 asteeseen. Kaikki patterihanat kiinni, jolloin lämpöenergia käytetään kylppärin lattialämmitykseen ja hiukan myös pattereille meneviin putkiin. Kone lämmittää veden lähes 30 asteeseen mikä johtuu luultavasti automaation sekoilusta, kun tehonkulutus niin pientä (vesi ei jäähdy kierrossa tarpeeksi). Vaan eipä tuo haittaa, kun lattialämmityksen kierrolle on oma termostaatti.

Vuorokaudessa menee sähköä käyttöveden lämmittämiseen vähän reilu 2kWh ja saman verran lämmitykseen. 2kWh kylppärin lattialämmitykseen vaikuttaa äkkiseltään aika suurelta, kun ottaa huomioon, että lattialämmityksen juuri ja juuri erottaa paljain varpain.

Poissa Omakotitaloasuja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« Vastaus #3 : 13.06.13 - klo:16:13 »
Itsekkin huomasin kesämoodin menneen pumpussa päälle ja aloin pohtimaan kesäkäytön tarpeellisuutta. Meillä on kaikki huoneet ja kosteat tilat saman lämmityspiirin takana. Huonetilojen (pois lukien kosteat tilat) virtausta säädetään huonekohtaisilla termareilla.

Kesäkäytössä pumppu jaksottaa pumppua oli "pumppujaksot" asetus mikä tahansa. Tällöin meidän kosteat tilatkaan eivät taida lämmetä kuin puolen tunnin välein. Päättelisin tästä että kesäkäyttö ei taida olla paras ratkaisu jos haluaa pitää lattian lämpöisenä.

Sötkö: Tuon menoveden lämpötilan saa rajoitettua "MAKS MENOV LA" kohdassa. Vakioasetuksena meillä taisi olla 32 tai 30 astetta. Rajoitin itse tuolla lämpötilaa rakennusvaiheessa lattiavalun jälkeen ettei putkistoon menisi liian kuumaa vettä. Kannattaa muistaa käydä nostamassa lämpötilaa taas ennen pakkasia ettei kylmety kämppä.
Stiebel Eltron WPC5 130m kaivoa, 2013 valmistunut pakettitalo, 144m2 lämmintä alaa, 2+2 henkilöä

Poissa Sötkö

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« Vastaus #4 : 17.06.13 - klo:11:53 »
Juuri tuolla asetuksella olen lämpötilaa yrittänyt rajata, mutta ei onnistu. Kuten kirjoitin, tästä ei ihmeemmin haittaa ole, kun kylpyhuoneen lattiaan menee vesi erillisen termostaatin kautta, joten "liian lämmin" vesi on ainoastaan puskurivaraajassa, joka on todella hyvin eristetty.

Poissa mikkookkim

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« Vastaus #5 : 05.09.13 - klo:09:34 »
Moi,
Lämpöpumpun valikoiden pumppujaksotus tarkoittaa lämmityspumppua. Sitä ei kannata jaksottaa ainakaan normaalikäytössä.Tarvittava energia tehdään sitten pumppujakson sammumisajan jälkeen vastaavasti pitempänä käyntijaksona.

Kesäkäyttö sammuttaa lämmityspumpun halutusti, kun ei ole lämmitystarvetta. Se riittänee.

Hei, taas lämmityskausi alkamassa niin palaan tähän asiaan, kun jäi vieläkin vähän epäselväksi. Eli, kun pumppu on päällä normaalissa päivämoodissa koko ajan niin lämmitysveden kierron pumppuhan on käsittääkseni päällä koko ajan, kun ei ole pumppujaksot päällä. Sitten vaan kompura käy silloin, kun lämmitysvesi ei ole tarpeeksi lämmintä.

Kesämoodi puolestaan tuo mukaan lämmitysvesikierron pumpun jaksotuksen riippumatta pumppujaksot-asetuksesta. En muista, miten tuo oli viime talvena minulla, että toimiko tuo jaksotus pakkasillakin niin, että lämmitysvesi kiersi vain silloin, kun kompurakin kävi tai jonkin muun aikataulun mukaan. Vai oliko tuo jaksotus vain enemmän kesäkelillä ja talvella kiersi koko ajan.. Hmm..

Palaan kuitenkin minua aluksi askarruttaneeseen kysymykseen minun talooni liittyen, jossa lämmitysputket kulkevat maan alla varastosta taloon niin olisiko minun kannalta parempi, että lämmitysvesi kiertää vain silloin kun kompurakin käy vai koko ajan. Luulisi, että sitä ei kannattaisi kierrättää silloin kun kompura huilaa, koska tällöin lämmin vesi ei saa mistään uutta lämpöä, mutta jäähtyy koko ajan paitsi talon lämmittämiseen, myös maaperän siltä 6-7m matkalta kuin Uponor Quattro kaapeli menee maan alla.
Ei varmaan niin iso juttu, mutta kiinnostaa kuitenkin..












2011 Aeroc harkkotalo 192m2 / 490m3 (bruttoala ja lämpimätilavuus) (seinät ecoterm plus 375 /katto 500mm selluvilla) + erillinen puolilämmin tekninen tila 14m2 / n. 42m3 (seinät aeroc classic 200 / katto 300mm

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Vs: Kesäkäyttö ja pumppujaksot
« Vastaus #6 : 05.09.13 - klo:21:30 »

Vastaus riippuu, onko sinulla FEK-huoneilmatermostaatti käytössä vai ei.

Ilman FEK:iä, jos vesi ei kierrä, niin pumppu ei saa mistään tietoa kuinka talo jäähtyy. Kun vesi kiertää piirissä, silloin pumppu saa tiedon talon tilanteesta paluuveden lämpötilasta. Pumppu käynnistää kompressorin tämän paluuveden lämpötilatiedon perusteella. Jaksotus tietysti käynnistää sen välillä, mutta en tiedä onko jaksojen välit mahdollisesti jossain tilanteessa liian pitkät.

Jos on FEK käytössä, niin silloin ohjauslogiikka käyttää lisäksi FEK:in antamaa tietoa huonelämpötilasta. Jos huonelämpötila on paljon tavoitetta korkeampi, niin se pysäyttää tuon veden kierron. Sitten kun huonelämpötila putoaa alemmaksi, se käynnistää veden kierron, jotta saisi tarkempaa tietoa paluuveden lämpötilasta.

Sanoisin että yleisesti lämmitysvesi pitäisi pitää kiertämässä jatkuvasti, jotta pumpulla olisi oikea tieto talon tilanteesta.
FEK:in kanssa sitä ei ilmeisesti pysty täysin itse valitsemaan. FEKin kanssa kierto sammuu ihan itsestään, jos huonelämpötila on tarpeeksi korkea. Tästä seuraa, että FEK kannattaa sijoittaa tilaan, joka ei sisällä muita lämmönlähteitä eikä myöskään lattialämmityksen termostaattia, joka katkaisisi pumpun lämmitysveden siirtymisen lattiaan.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011