Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: vaihtoventtiileitä ja kiertovesipumppuja ihmetellessä  (Luettu 3297 kertaa)

Poissa fallow

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Moi,

lueskeltuani alueen posteja ja samalla koittaen metsästää 3-tie vaihtoventtiilejä ja kiertovesipumppuja törmäsin huimiin hintoihin...

Päädyin kysymään konkareilta neuvoa.

Olisiko jostain saatavilla edullisia vaihtoventtiilejä (jotka sopivan niben pumpun kanssa yhteen). Halvin mitä olen löytänyt on 205 € (NIBE LP VAIHTOVENTTIILI VST 11).

lisäksi Grunfors:n alpha 2 pumput kiinnostavat kovasti kiertopumpuiksi, näissä halvimmat 25-40 207€ ja 25-60 237€.
Löytyykö näille varteenotettavia vaihtoehtoja?

Ps.
  Olen rakentamassa järjestelmää, jossa näillä näkymin tulee olemaan niben 1145-12kW pumppu, Akvaterm Geo 750/1000 l varaaja(vai kannattaisiko laittaa 1245+~300-500l puskuri esilämmityskierukalla(mistä löytäisi tälläisen varaajan). patterilämmitys n. 166m^2 ja lattialämmitys n.50 m^2. kaivo 200m, joka on ehkä hiukan nafti, mutta jos kylmenee liikaa pitää laittaa ens kesänä yksi 200m maalenkki.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 238
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: vaihtoventtiileitä ja kiertovesipumppuja ihmetellessä
« Vastaus #1 : 31.07.13 - klo:17:53 »

  Olen rakentamassa järjestelmää, jossa näillä näkymin tulee olemaan niben 1145-12kW pumppu, Akvaterm Geo 750/1000 l varaaja(vai kannattaisiko laittaa 1245+~300-500l puskuri esilämmityskierukalla(mistä löytäisi tälläisen varaajan). patterilämmitys n. 166m^2 ja lattialämmitys n.50 m^2. kaivo 200m, joka on ehkä hiukan nafti, mutta jos kylmenee liikaa pitää laittaa ens kesänä yksi 200m maalenkki.
Tuossa värillä korostettu kumpaa pidän parempana....esmes Jäspi GTV500 saa yhdellä kierukalla, löytyy varmaan Akvaltakin (saattaa olla halavempi) ja muualtakin...
Vaihtovenaa voisit kurkata ebaystä!
Mulla on ½ vuotta käynyt alpha 4:n vapaana voisin luopuakin siitä kun en nyt keksi mihin laittaisin (laitoin 6m pumpun tilalle)...tai no jos teen tuon lattialämpölaajennuksen niin sitten saatan tarvita...

Poissa fallow

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: vaihtoventtiileitä ja kiertovesipumppuja ihmetellessä
« Vastaus #2 : 01.08.13 - klo:10:09 »
Kiitos kommentista.

Heräsi vielä sellainen kysymys. (menee nyt otsikon vierestä, pahoitteluni)

Onko tiedossa mittausta jossa todistettaisiin kumpi on taloudellisempaa: säilyttää lämmintä vettä kahdessa eristetyssä astiassa vai yhdessä eristetyssä astiassa, jossa on välilevy?

Tietenkin kesällä varmasti on taloudellisempaa lämmittää vain pienempää tilavuutta, kun lämmitystä ei tarvitse. Mutta ainakin tänä kesänä yöt olleet sen verran viileitä että patterit ovat lämpimät kesälläkin osan aikaa yöstä.