Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: GeoPro 202 SH alaosa lämpiää enemmän kuin on tarve  (Luettu 10559 kertaa)

Poissa jaris

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Minulla on talo (lämmintä alaa yhteensä 310 m2, tosin ullakon noin 90 m2 kytkemättä ) vielä rakenteilla, mutta jo nyt olen ihmetellyt muutama asiaa.

Varaajan alaosan lämpö nousee asetuksista huolimatta kovin korkeaksi. Meillä on lämpökäyrä tasaisella 20 asteella laattojen tasaisen kuivatuksen vuoksi, eikä käyttövesi vielä oikeasti käytössä - tai siis yksi hana on talon sisällä tasoitelaasteja yms. varten.

ML Asetusarvot ovat nämä:
VaraajaAlaMin=30
SVviiveaika=60
Varaajaylä=56
Lisälämmitys=50
lisälämmitysaika=2h

Teoriassa alaosan lämmön pitäisi nousta vain 33 asteeseen, mutta useana kertana se on noussut yli 50 asteen.  Ohjeen mukaan (OuMan 1.08 lukee ohjeessa ja 1.06 säätimessä itsessään) näin pitäisi käydä kun lisä lämmitysnappia on painettu.
Lisälämmitysnappula on ohjeen mukaan lisävaruste - ainakaan minä en edes tiedä missä koko namikka on - eli ilmeisesti meillä ei sitä ole. Silti kone käyttäytyy kuin se olisi painettuna pohjaan pysyvästi.

Onko kenelläkään ideoita?

Jasso
« Viimeksi muokattu: 02.03.05 - klo:14:37 kirjoittanut jasso »

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: GeoPro 202 SH alaosa lämpiää enemmän kuin on t
« Vastaus #1 : 02.03.05 - klo:19:23 »
Lähdetään hakemaan kauuuukaa. Olisiko ylälämpö niin isolla että tuottaakseen noin lämmintä vettä yläosaan - lämpenee alaosakin runsaasti. Onko ylälämpö määräävämpi niinkuin LÄ:ssä.

Nuo valikot ei kauheasti kerro mitään, mutta näkisikö tuon kilowattituntimittarista, jos vastus makaa päällä? Tai pihtivirtamittarilla?

Geopro ei ole tuttu, joten toivottavasti saat asiantuntevampia vastauksia ;D ;D

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa hillo

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #2 : 03.03.05 - klo:08:14 »
Mulla oli hieman samanlainen ongelma eli kun varaajan yläosan lämpötilaa nostetaan, nousee alaosan lämpötila tavallaan siinä siivellä turhan korkeaksi. Ideaalitilannehan olisi käsittääkseni se, että alaosaan tuotetaan mahdollisimman viileää vettä. Minun tapauksessa oletan että, ongelma johtui suurehkosta varaajasta (800l).
Asia korjaantui kun siirsin yläosan lämpötila-anturin ylemmäksi, nyt minulla on anturin yläpuolella noin 200l vettä kun anturi alunperin oli varaajan puolessavälissä.
Lisäksi muutin lämpöpumpun ja varaajan välillä vettä kierrättävän pumpun nopeudeksi 1, jolloin varaajassa vesi sekoittuu vähemmän.
Laite on Geopro sh7 ja 800l varaaja, lämmitettävä ala on noin 170m2.
Varaaja ylä asetus on 50 ja ml-valikosta sähkövastus pois päältä.  Ainakin vielä näillä keleillä sähkövastusta ei ole tarvinnut ja lämminvesi on riittänyt runsaastakin saunomisesta huolimatta.
Mikäli käytössäsi on Geopro:n toimittama esim. 500l varaaja ei mainitsemaasi ongelmaa pitäisi syntyä?

Poissa jaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #3 : 10.03.05 - klo:11:51 »
Tuijotin varaajaa. Se on GeoPron oma 500 litrainen. Yläanturi on tosiaan aika alhaalla - eli tämä voi selittää osa asiasta.

Vastus on lämmittänyt 32 tuntia ja kompressori 103 tuntia, ja ullakko on vielä kytkemättä. Vastus on päällä liikaa. Kyllä kai se pitäisi saada rauhoittumaan tavallisilla säädöillä ilman kokonaan poiskytkemistä?

Ehkä silti täytyy laittaa jäitä hattuun ja odotella että taloon pääsee asumaan ja alkaa vasta sitten väännellä säätöjä ja muutella antureiden paikkaa.

Kiitos kommenteista.

jasso
« Viimeksi muokattu: 10.03.05 - klo:12:10 kirjoittanut jasso »

Poissa hillo

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 10.03.05 - klo:12:11 »
Aika kovilta näyttää nuo vastuksen käyttötunnit, varsinkin kun 90m2 on vielä lämmityksen ulkopuolella. Vaikka laitteistosi on ilmeisesti mitoitettu osatehoiseksi, ei vastusten pitäisi vielä näillä pakkasilla mennä päälle vaikka myös se 90m2 olisi mukana lämmitettävässä alassa.
Ehdotan että otat yhteyttä laitteiston asentaneeseen/mitoittaneeseen firmaan, sillä joko mitoituksessa tai asennuksessa on jotain mätää.

Poissa jaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #5 : 13.03.05 - klo:10:57 »
Olen tänään tuojotellut Geopron ohjeen maalämmitysoiminnot -kappaleessa olevia käyriä. niissä siis on esitetty, milloin kompressori menee päälle ja million vastus jne.

Huomio kiintyi tehtaan asetusten sallimaan vain hyvin pieneen lämpötilojen vaihteluun.

Minä jahtaan vastusten päälläolon vähentämistä. Onko kukaan kokeillut, mitä vaikuttaa VaraajaAlaEro ja VaraajaYläEro arvojen kasvattaminen?

Kuvittelisin kompressorin käyttämän ajan kasvavan suhteessa vastuksen päälläoloaikaan. Samalla tietysti lämpötilavaihtelut  kasvavat - onko tällä ikäviä vaikutuksia?

Olen jo kasvattanut SVViive -säädön 60 minuuttiin ilman selvää vaikutusta (siis aikaan, jonka vastus odottaa kompressorin käynnistymisen jälkeen ennen päälletuloa). Mitä muut käyttävät?

Poissa enins

• Täysjäsen
  • Geopro SH 9 + SHB 500 L/ lämpökaivo 187 m
« Vastaus #6 : 13.03.05 - klo:13:50 »
Onko kuumassa vedessä kiertopumppua, voisi kierrättää liikaa sekoittaen lämpökerrostuman. Ja  onko putkisto varmasti kytketty oikein?

Poissa jaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #7 : 14.03.05 - klo:08:30 »
Putkiston oikein kytkennästä en osaa sanoa mitään - ei taidot riitä. Asentaja vei asennusohjeen mennessään, eikä ole palauttanut vaikka pyysin.

Yläosan ja alaosan välillä on kaksikin pumpun näköistä vehjettä, toisessa säätöasteikko välillä .2-1 ja toisessa sivussa jokin kohokirjaimilla pienessä kolossa kannen oikeassa reunassa keskellä oleva lukema, josta en eilisessä hämärässä rakennusurakoitsijan koneiden yms. barrikadien takaa kurkotellen päässyt selville.

Illemmalla manuaalia lukemalla kävi ilmi, että SVViive vaikuttaa vain alaosan mukaan tehtävään vastuksen päälle kytkentään. Jos yläosan lämpötila putoaa alle VaraajaYlä - VaraajaYläero-3, joka meillä on nyt 56-5-3=48 astetta, vastus menee päälle. Kompressori on mennyt päälle kolme astetta aikaisemmin.
Alkaa minustakin tuntua siltä, että yläosan ja alaosan vedet sekoittuvat liikaa.

Hassuinta tässä on, että yläosan vedenkäyttö on käytännössä olematonta.

Nyt päälläoloajat ovat vastus 35 ja kompressori 110 tuntia.

Kun vain löytäisi sen pumpun, joka tätä väliä hoitaa.

Jasso
« Viimeksi muokattu: 17.03.05 - klo:19:38 kirjoittanut jasso »

Poissa hillo

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #8 : 14.03.05 - klo:08:41 »
Kirjoittelin tuossa aiemmin minulla ilmenneestä samantyyppisestä ongelmasta. Minulla ongelman syy käsittääkseni oli juuri se että ylä ja alaosan vedet sekoittuivat.
Kerroit, että sinulla on Geopron toimittama varjaaja.
Ko varaajassa on ylä ja alaosan välissä levy, jossa on vain pieni aukko, joten kerrostusten ei pitäisi sekoittua.
Ota yhteys siihen asentajaan tai suoraan tehtaalle!!

Ps. se pumppu on se pienempi niistä punaisista "mötiköista"

Poissa enins

• Täysjäsen
  • Geopro SH 9 + SHB 500 L/ lämpökaivo 187 m
« Vastaus #9 : 14.03.05 - klo:16:58 »
Pistä Geoprolle mailia ja pyydä ne asennusohjeet pdf-muodossa. Jotenkin alkaa putkimiehen kytkennät epäilyttää.

Poissa jaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #10 : 26.03.05 - klo:08:42 »
Sain Geoprolta/Oilonilta asennusohjeet myyjän/asentajan välityksellä. Katsellaan putkia. Tuskinpa sieltä ongelmaa kuitenkaan löytyy.

SH11 pumpussa on oikeassa reunassa ruoskapumppu, joka näytti olevan syyllinen lämpökerrosten huonoon syntymiseen. Se oli jäänyt keskimmäiseen nopeusasentoon. Kun vaihdoin sen hitaimpaan asentoon, kerrostuminen alkoi tapahtua.

Alaosa lämpenee edelleen ainakin 44 asteeseen, ja ilmeisesti tästä ylikin yläosan lämmityksen takia. Tämä on siis maksimi, jonka olen nähnyt muutoksen jälkeen.

Minimissään näyttäisi putoavan noin 38  asteeseen lyhyellä tarkasteluvälillä - joskin tarkkailu tapahtuu vain satunnaisilla piipahduksilla pannuhuoneessa raksalla ollessa. Menovesi ei ole kuin 22-24.  Tässä vehkeessä Oumanin 1.06 version säädin ei anna laskea alaosan minimilämpöä kuin 30 asteeseen, mikä sekin tuntuu turhan paljolta. Jos lattiaan menee vain 22-24 asteista vettä, 20 riittäsi minimilämmöksi aivan hyvin, jolloin hyötysuhdekin olisi parempi.

Vastus on pois päältä, ja lämpöparoni on aseteltu asteikon alapuolelle tähdäten kohti 10-15 astetta.

Jasso
« Viimeksi muokattu: 29.03.05 - klo:07:55 kirjoittanut jasso »