Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sisälämpöanturin säädöistä  (Luettu 10317 kertaa)

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Sisälämpöanturin säädöistä
« : 31.03.13 - klo:15:49 »
Itsellä ongelmana korkea huonelämpötila. Sisätilaanturista olen säätänyt lämpötilaksi 20.5 mutta todellinen lämpötila yli 22. Nyt keväällä aurinko paistaa ikkunoista ja lämmittää talon ja luulisi että pumppu huilaisi ja sisälämpötila laskisi illan mittaan? Patteritkin yllättävän kuumat? Pitäisikö integraalin säätöihin tehdä muutoksia vai mikä mättää? Pumpun valikossa näkyy tuo valittu 20.5 ja myös todellinen lämpötila. Luulisi että pumppu reagoisi nopeammin anturista tuleviin tietoihin?

Patteriverkoston paine on laskenut 1 baarista 0.8 baariin? Tätä teki myös öljylämmityksen aikana. Ei kuitenkaan tästä enää laske?? Huomannut myös että käyttöveden paine laskee kun vettä laskee hanasta? Tämä tapahtuu aivan juoksutuksen alussa. Kaupungin verkon paine pitäisi kyllä olla ok?

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #1 : 31.03.13 - klo:18:17 »
Itsellä ongelmana korkea huonelämpötila. Sisätilaanturista olen säätänyt lämpötilaksi 20.5 mutta todellinen lämpötila yli 22. Nyt keväällä aurinko paistaa ikkunoista ja lämmittää talon ja luulisi että pumppu huilaisi ja sisälämpötila laskisi illan mittaan? Patteritkin yllättävän kuumat? Pitäisikö integraalin säätöihin tehdä muutoksia vai mikä mättää? Pumpun valikossa näkyy tuo valittu 20.5 ja myös todellinen lämpötila. Luulisi että pumppu reagoisi nopeammin anturista tuleviin tietoihin?

Tuo sisäanturin toimintalogiikka on sellainen että se tekee tietyn korjauksen menoveden tavoitearvoon, jos on eroa todellisen ja säädetyn sisälämpötilan välillä. Eli se ei kuulukaan vastata todellista. Säädä vain lisää alas huonearvoa siitä anturista, niin että saat haluamasi lämpötilan. Itselläni on säädettyna 20,5 ja sillä pysyy n. 21,5 asteessa, mutta nämä ovat tapauskohtaisia.




Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #2 : 31.03.13 - klo:22:44 »
Minkä käyrän olet valinnut pumpulla sisäanturille? 1,2,3 vai 4?

Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #3 : 02.04.13 - klo:21:15 »
Itse ratkaisin tuon sisätilan turhan lämpenemisen patteritermareilla(Danfoss Eco) joten nyt huoneet eivät ylilämpene.
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #4 : 03.04.13 - klo:18:36 »
Olen valinnut käyrän 2. Minulla ei ole patteritermostaatteja laisinkaan. Muistan lukeneeni täältä että parempi ilman??

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #5 : 03.04.13 - klo:19:19 »
Itsellä 3 asento ei vaikuta juuri mitään ja 4 jo liikaakin. Olen käyttänyt kolmosella, enkä tiedä onko oikeasti mitään hyötyä.
Jos nyt pitäisi ostaa sisäanturi, jäisi näillä tiedoilla ja hinnoilla varmaankin hankkimatta.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #6 : 03.04.13 - klo:21:11 »
Sisäanturi kyllä toimii mutta on vain niin pahisn hidas systeemi lämmön muutokseen...
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #7 : 03.04.13 - klo:21:12 »
Olen valinnut käyrän 2. Minulla ei ole patteritermostaatteja laisinkaan. Muistan lukeneeni täältä että parempi ilman??

Niihän ne sanoi mutta oma kokemus nyt että toimii kun käyttää aikaa säätämiseen eikä vain pistä termareita kiinni ja unohda ensin lämpöpumppua säätää kohdalle...
Itse ole tyytyväinen ja hyvin toimii.
Tosin varaajan koko vaikuttaa, isolla hyvä jos ei ollenkaan tai todella pienin niin pienellä varauksella termareita tai vain kriittisimmät huoneet esim makkari..

« Viimeksi muokattu: 03.04.13 - klo:22:34 kirjoittanut NiceMan »
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #8 : 03.04.13 - klo:22:19 »
Hidas on systeemi... Tänäänkin pumppu tahkoi lämpöä taloon vaikka todellinen lämpötila oli 22.7 ja asetettu 20.5? En oikein voi ymmärtää tätä logiikkaa? Pitäisikö käyttää käyrää 3 ja asetukseksi 20 astetta?

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #9 : 03.04.13 - klo:22:31 »
Hidas on systeemi... Tänäänkin pumppu tahkoi lämpöä taloon vaikka todellinen lämpötila oli 22.7 ja asetettu 20.5? En oikein voi ymmärtää tätä logiikkaa? Pitäisikö käyttää käyrää 3 ja asetukseksi 20 astetta?

Sisäanturin voisi sanoa reagoivan nopesti mutta talon massa/lämmitysjärjestelmän veden massa pitää huolen että kestää tunteja että jäähtyy.
Oletko pudottanut lämpökäyrää pumpulta?? Jos se on liian korkealla...
Entä onko sisäanturi kalibroitu?
Eli sisäanturin säätö kokonaan pois ja patterit täysin auki kaikki...
Sitten vain tiputat asteen kerralla 6h-24h välein kunnes sisälämpö hyvä sitten sisäanturin takas toimimaan vaikka 3 asetuksella jos patterilämmitys.
Tietenkin makuuhuoneeseen voi asentaa termarin niin saa yön nukuttua =)
Itse olen tyytyväinen patteritermareihin. Pari päivää uhraa pumpun säätämiseen että on mahdollisimman lähelle haluttu sisälämpö ja sitten vasta loppu "säätö" termareilla"
Huoneissa mihin aurinko paistaa patteri menee kylmäksi/viileäksi kun aurinko lämmitää nyt hyvin.
Keittiössä patteri viilenee sitä mukaan kun uuni/hella lämmittää.
Olohuoneessa en ole päässyt vielä testaamaan mutta takkaan jos laittaa tulen toivomus olisi että olohuoneen patterit reagoivat että ei liikaa lämpö nouse..
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #10 : 06.04.13 - klo:14:17 »
Huonekerroin minulla siis 2. Käyrä 40. Sitä voisi ehkä muutta pienemmäksi nyt? Talvella muutin sitä ennen sisätilaanturia mutta silloin pudotti lämmön liian alas.
Sisäanturin olen vaan kalibroinut niin että näyttää oikeata lämpötilaa. Pattereiden venttiileitä en ole säätänyt. Samat säädöt kun öljyllä. Kun ei ole termostaatteja niin tämä ainut tapa säätää huonekohtaista lämpötilaa. Öljyllä oli Ouman säätöjärjestelmä ja se toimi hyvin ja reagoi nopeasti muutoksiin. Luulin kait tyhmänä että nykyinen anturi pääsisi edes lähelle. Esim. autotallissa kuristettu niin että lämpötila noin 14 talvella. Voisiko kalibroida kuvaamallasi tavalla ja sitten taas kuristella autotallissa jne?
Jostain luin että patteritermarit voivat aiheuttaa napsuntaa. Itsellä 200L puskurivaraaja ja kuitenkin napsuu jonkun verran.

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #11 : 06.04.13 - klo:15:50 »
Minulla on termarit kaikkissa pattereissa paitsi yhden jätin ilman että aina vesi pääsee kiertää.
Samalla avasin kaikki kuristimet pattereista kun tuossa uudessa pumpussa on niin paljon tehoa että jaksaa pumpata vaikka olisi kaikki selkosen selällään.

Ne öljy asetukset kannattaa unohtaa eli itse avaisin kaikki patterit täysille ja kuristimet myös.
Huonekorjain 0 asentoon. Sitten vaan lämpökäyrää pudottamaan niin että on sopiva lämpö sisällä.
Tee säätöä 6 tunnin välein +-1 asteen välein eli pari päivää saat käyttää aikaa säätämiseen.
Kun on haluttu lämpö niin sitten voit laittaa sisäanturin taas toimintaan 3(tai 4) asennolle jos on patterit käytössä, 2 on lattialämmölle.
Samalla voit sitten kuristaa niissä huoneissa venttiileitä missä liian lämmin.
Itsellä ei tuo sisäanturi juurikaan puutu säätöön on vain varalla, vain jos laitan takkaan tulen niin jossain vaiheessa alkaa veden lähtölämpö tippumaan kun olohuone alkaa lämmetä reilummin.
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #12 : 06.04.13 - klo:15:55 »
Huonekerroin minulla siis 2. Käyrä 40. Sitä voisi ehkä muutta pienemmäksi nyt? Talvella muutin sitä ennen sisätilaanturia mutta silloin pudotti lämmön liian alas.
Sisäanturin olen vaan kalibroinut niin että näyttää oikeata lämpötilaa. Pattereiden venttiileitä en ole säätänyt. Samat säädöt kun öljyllä. Kun ei ole termostaatteja niin tämä ainut tapa säätää huonekohtaista lämpötilaa. Öljyllä oli Ouman säätöjärjestelmä ja se toimi hyvin ja reagoi nopeasti muutoksiin. Luulin kait tyhmänä että nykyinen anturi pääsisi edes lähelle. Esim. autotallissa kuristettu niin että lämpötila noin 14 talvella. Voisiko kalibroida kuvaamallasi tavalla ja sitten taas kuristella autotallissa jne?
Jostain luin että patteritermarit voivat aiheuttaa napsuntaa. Itsellä 200L puskurivaraaja ja kuitenkin napsuu jonkun verran.

Huonekerroin kannattaa muuttaa 3:een. Käyrä pitäisi säätää sellaiseksi, että sen voi pitää samana koko vuoden. Huonearvo siis vaikuttaa saman verran keleistä huolimatta ja käyrä taas enemmän mitä kylmempää on ulkona. Nämä kun saat kohdilleen, niin silloin pysyy sisälämmöt keleistä huolimatta samana. Sisäanturi sitten korjaa ulkokeleistä riippumattomat tekijät. Mutta niinkuin aiemmassa viestissä kirjoitin niin, huonearvo ei ole sama asia kuin lämpötila, jonka sisällä haluat olevan. Kestää ainakin yhden talven käyrän/huonearvon kohdilleen saattaminen, eli esitalveen menee.

Patteriventtiilit kannattaa laittaa täysin auki, ellet halua jotakin huonetta muita viileämmäksi.

Tuolla asia on selitetty kuvan kanssa, kohta 9.
http://lampo.danfoss.com/PCMPDF/Danfoss_Service_VMGFC320_fi.pdf

Poissa S.Junttila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Sisälämpöanturin säädöistä
« Vastaus #13 : 25.04.13 - klo:12:07 »
Muutin jokin aika sitten huoinekerroin kolmoselle ja tilanne parani. Toisaalta kelit ovat muuttuneet joten syksyllä saa nähdä miten toimii. Sisällä nyt sopiva lämpötila. Enää vaivaa pieni napsahtelu, erityisesti aamuisin. Ei taida patterit napsahdella, Ihan kun napsahtelisi muualla ja ääni kulkeutuu verkoston kautta huoneisiin?