Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: "Opation" modaus wanhaan V- ja S-malliin TOIMII!  (Luettu 240391 kertaa)

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: "Opation" modaus wanhaan V- ja S-malliin TOIMII!
« Vastaus #320 : 16.01.16 - klo:10:38 »
Hyvin toimii, laita vielä aikaikkuna 24h:iin niin on yhteismitallinen. Kuten huomaat niin sinullakin ohjaus menee kun ylälämmön mukaan.

Sulla on muuten vielä ylitehoisempi pumppu kuin minulla :)

P.S Mulla näköjään TRENDissä kello väärässä.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #321 : 17.01.16 - klo:09:41 »
Moro

Tässä 24 h kuvaa, tuo saunaillan kohta näyttää aika syheröltä, rytmihäiriöltä. Onkohan tuohon mitään lääkettä että saisi veden kulutuksen aikaan vaikka pitempää yhtäjaksoista käyntiaikaa kompuralle.

Sitten vielä olenko ymmärtänyt oikein että huonetermostaatit pitäisi olla täysin auki tässä modaus jutussa että hyöty olisi paras ja lattiaan varautuisi mahdollisemman tehokkaasti lämpöä. Nyt ne on kuristettu niillä uponorin vihreäpäisillä sähköisillä jutuilla jotka ovat jakotukissa. Pitäskö ne ottaa pois ja antaa veden virrata, virtaus nopeudet on säädetty oikein niillä kuusiokoloruuvien avulla jakotukin toisessa osassa olisko paluupuolella. Ja sillä L1 ja L2 säätökäyrällä sitten säädettäisiin huoneisiin oikea lämpötila.

https://www.dropbox.com/s/sydkzyzu3hf9lpi/Screenshot%202016-01-17%2009.09.12.png?dl=0
« Viimeksi muokattu: 17.01.16 - klo:19:48 kirjoittanut Perkins65 »

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #322 : 18.01.16 - klo:10:03 »
Moro

Tässä 24 h kuvaa, tuo saunaillan kohta näyttää aika syheröltä, rytmihäiriöltä. Onkohan tuohon mitään lääkettä että saisi veden kulutuksen aikaan vaikka pitempää yhtäjaksoista käyntiaikaa kompuralle.

Sitten vielä olenko ymmärtänyt oikein että huonetermostaatit pitäisi olla täysin auki tässä modaus jutussa että hyöty olisi paras ja lattiaan varautuisi mahdollisemman tehokkaasti lämpöä. Nyt ne on kuristettu niillä uponorin vihreäpäisillä sähköisillä jutuilla jotka ovat jakotukissa. Pitäskö ne ottaa pois ja antaa veden virrata, virtaus nopeudet on säädetty oikein niillä kuusiokoloruuvien avulla jakotukin toisessa osassa olisko paluupuolella. Ja sillä L1 ja L2 säätökäyrällä sitten säädettäisiin huoneisiin oikea lämpötila.

https://www.dropbox.com/s/sydkzyzu3hf9lpi/Screenshot%202016-01-17%2009.09.12.png?dl=0

Kaikki termostaatit auki eli väännät ne maksimiasentoon. Lämpötilan säädät lämpökäyrällä. Opation modaus toimii sitä paremmin mitä vapaampi virtaus on. Sitten kun kevät aurinko tekee ylilämpöä niin voi termostatteilla katkoa ylilämpöä. Sinun vihreä lämpökäyrä näyttäisi tökkäävän termostaatteihin...?

Jos pumppuun pääsee helposti käsiksi niin tulevan käyttöveden kulutuksen voi "ennakoida" nostamalla yläminimiä saunomisen ajaksi. Pelkästään se että nostaa yläminimin esim. 50 asteeseen ja koneen käynnistyttyä laskee sen heti takaisin ennalleen antaa käyntijakson juuri vedenkulutuksen ajaksi. Kuvassasi klo 18:30 jälkeen aloitettu saunasessio olisi säästynyt muutamalta käynnistykseltä kun olisit nostanut yläminimin 50 asteeseen ja ottanut pois saunomisen päätteeksi.

Poissa tikma

• Vanha jäsen
« Vastaus #323 : 19.01.16 - klo:10:28 »
Tee saunakytkin. Vastus lämpötila-anturin kanssa sarjaan ja kytkin, jolla se vastus ohitetaan normaalitilanteessa. Vastuksen avulla kone luulee, että varaaja on kylmempi, mitä se oikeasti on, eikä sitten pätki turhan takia saunomisen aikana.
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa allis

• Täysjäsen
  • Lämpöässä W10 + V15 + 2 x 500m savipellossa
« Vastaus #324 : 19.01.16 - klo:11:40 »
Yleensä vastushuijauksessa käytetään rinnankytkentää 8)
Lämpöässä W10 09/2005 ja V15 08/2015

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #325 : 19.01.16 - klo:16:34 »
No niin termarit väännetty täysin auki klo 20.00 kuten kuvasta huomaa laatta alkoi imeä lämpöä. Nyt alkaa olla vähän liian lämmin jo sisällä 23 -25 C. Taitaa pitää laskea käyrää alemmaksi.

Nuo ylä ja ala-arvot ovat vielä vähän hakusessa miten niitä oikein kannattaisi rueta säätämään, ettei turhaan lämmitä vettä varastoon varmuuden vuoksi. Jos oikein tulkitsen kuvaa niin mulla ylämin käynnistää kompuran 44 astetta ja sammuttaa kun alamin saavuttaa sammutusarvon 41 astetta. Olen pyöritellyt sitä excel laskentajuttua ja arvellut että ylämin arvoa voisi ehkä tiputtaa.

Sitten vielä siitä yö/ poissa arvosta, kun se on 4 vaikuttaako tuo arvo mitenkään näihin käynnistys ja sammutusarvoihin? Ja jos sitä tiputtaa niin mitä sitten tapahtuu?

Saunasessiot hoidan jatkossa nostamalla yläarvoa kuten sailor neuvoi.

https://www.dropbox.com/s/fnxg5uwbs7w1xqf/Screenshot%202016-01-19%2016.28.19.png?dl=0

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #326 : 20.01.16 - klo:16:38 »
Käyrää vaan alemmaksi. Laita samalla lattialämmityksen kiertovesipumput täysille (vaikka vissiin jo ovatkit). Mulla on alaminimi 22-23 asteessa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska Oumanin suojaustoiminto nostaa automaattisesti alaminimiä lämpökäyrän pyynnin mukaisesti.

Minulla yläminimi on 37 astetta ja pakkasilla kone käynnistyy lähes poikkeuksetta alaminimin/Oumanin suojauksen toimesta. Vain jos käyntijakson jälkeen käytetään runsaasti vettä ja käyttöveden lämpötila laskee 37 asteeseen, tapahtuu käynnistys yläminimin toimesta.

Se yö/poissa 4 astetta vaikuttaa siten että koneen käydessä käyrä ja pysäytysrajat menevät kuten lämpökäyrä komentaa. Kun kompressori on sammuksissa niin käynnistyminen tapahtuu käyrä miinus neljä tilassa. Tämän voit todentaa valikon "menovesi info" kohdasta.

Koska TRENDisi mukaan kone on käynnistellyt yläminimin ohjaamana niin sisälämpötila laskee myös yläminimiä laskemalla, mutta joskus käyttövesi on sitten haaleampaa.

Mulla on käyrän pyynti -20 asteessa 35 eli ei ihme jos kämppä lämpenee 38 asteen pyynnillä nyt kun ei termostaatit rajoita  :)

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #327 : 20.01.16 - klo:16:55 »
Ok kiitos tiedosta taidan kopioda nuo sun arvot ja katsoa mitä tapahtuu, paljonko on ne ylä ja ala erot sulla?
Pumput tosiaan käy täysillä.

Sitten oletko muuttanut niitä huollon takana olevia P I ja D arvoja? Mulla on tehdasasetukset

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #328 : 20.01.16 - klo:17:40 »
En edes tiedä miksi arvot ovat niin kuin ovat (yöalennuksen eri arvot)  ;D

L1
-20 35
   0 32
+20 22

L2
-20 34
   0 32
+20 25

L1 yöalennus 4
L2 yöalennus 5

Ylämin 37
Alamin 22

Yläero 3
Alaero 10

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #329 : 21.01.16 - klo:09:53 »
Nyt hommattu 2 lämpötila-anturia jotka voisin laittaa mittaamaan maapiirin nesteitä tulevaa ja menevää. Tulevankin nesteen mittaus taitaisi riittää, mutta mihin tämä kytketään oumanissa T1 - T11 vapaaseen kohtaan vai johonkin muuhun. Ja pitääkö se jotenkin määritellä asetuksissa ettei ouman sekoa siitä.

Olisiko mahdollista saada siihen maalämmön laskentakaavaan uudempi versio siten, että se laskisi myös yö / poissa arvon. Silloin näkisi senkin vaikutuksen kompuran käynnistys ja sammutus käskyihin. Itse en osaa sitä tehdä, mutta luulen että täältä löytyy sitä viisautta  joka sen ratkaisee.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #330 : 21.01.16 - klo:10:13 »
Ainakin mittaus 6 on vapaana ja olikohan mulla se toinen laitettu käyttöveden mittaukseen.

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #331 : 21.01.16 - klo:12:34 »
Ohoh laitoin anturin kiinni ja kiinni mittaus 6 kuinka ollakkaan trendiin alkoi tulla -310 asteen käppyrää. Taitaa olla väärä anturi vai liekkö asentajassa vika.

Poissa Srsa

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #332 : 21.01.16 - klo:13:11 »
Ohoh laitoin anturin kiinni ja kiinni mittaus 6 kuinka ollakkaan trendiin alkoi tulla -310 asteen käppyrää. Taitaa olla väärä anturi vai liekkö asentajassa vika.

:) Ollaan näemmä täsmälleen samoissa puuhissa. Laitoin just mittauksen maapiirille käyttöön. Näyttää tällä hetkellä jotain hieman yli neljää astetta ja laskee pikku hiljaa eli toiminee. Valmistin anturin mallia ghetto, 10k NTC -vastuksesta ja liimakutistemuovista.

Onko sinulla millainen anturi käytössä?

-

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #333 : 21.01.16 - klo:13:17 »
Lainaan itse itseäni:

Lainaus
TREND-näkymää. Jännä yksityiskohta on että kun aurinkokeräin tulo menee pakkasen puolelle niin se Ouman heittää lämpötilaksi -300 astetta. Ja kuten kuvasta huomaa niin maalämpöpumppu on napsautettu pois päältä ja käyttövettäkään ei ole käytössä. Yön kovien pakkasten vuoksi näin säästytään paistumiselta. Sisälämpö pysyy alle 23 asteen.

Tuosta arvioisin että käyttöveden lämpötilamittaus ei siedä pakkasta???

Asiasta löytyy kuvakin: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2307.msg52968#msg52968

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #334 : 21.01.16 - klo:13:23 »
Löysin tuollaisen Wirsbo Cosy External temperature sensor 3 metrin johdolla Art nro 80463. Tämä ei taida siis soveltua minun lämpötilan mittaukseen sellaisenaan. Mitähän tuohon pitäisi viritellä?

Poissa Srsa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #335 : 21.01.16 - klo:13:46 »
Lainaan itse itseäni:

Tuosta arvioisin että käyttöveden lämpötilamittaus ei siedä pakkasta???

Asiasta löytyy kuvakin: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2307.msg52968#msg52968

Oumanin manuaalin mukaan T6 mittausalue pitäisi olla -10 - +80C. Toivossa on siis hyvä elää mutta käytäntö voi osoittaa toista. ;) NTC:llä vastusarvon pieneneminen vastaa lämpötilan nousua eli oikosulkua siellä tuskin on.

Katsotaan mitä tuo täällä teettää kun hätyytellään pakkasta. Suoralla trendillä voisi käyntijakson aikana päätyä nippa nappa pakkasen puolelle.

Perkinssin anturi näyttäisi olevan NTC30k. Ero on siinä että vastus 25 asteessa on 30kohm kun Oumanin ymmärtämässä NTC10k:ssa se on, yllätys yllätys, 10kohm.
Siitä ei välttämättä toimita alkaa virittelemään . Ellei satu olemaan kolmea kappaletta samanlaisia antureita jolloin ne rinnan kytkemällä ja käyttämällä homma toimii. ;)

-

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #336 : 21.01.16 - klo:14:03 »
Kiitos tiedosta 2 anturia löytyy mutta niillä se ei siis pelitä,.. sitä se on kun halvalla yrittää

Poissa Srsa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #337 : 21.01.16 - klo:15:41 »
Kiitos tiedosta 2 anturia löytyy mutta niillä se ei siis pelitä,.. sitä se on kun halvalla yrittää

Jos osista rakennat, anturin hinta on luokkaa euro, vähän kutistemuovia ja kaapelia. Ei siis pelkoa vararikosta siinäkään ;)

Ei mennyt näemmä pakkaselle maapiiri. Vähän yli kahden tunnin käyntijaksolla lähti ~4,5 asteesta ja laski 3,2 asteeseen jossa pysyi yli puolet ajasta loppuun asti.

Sokeus palkitsee joskus. Huomasin just Trendistä että siinä on merkitty T8 maaliuosanturille. Kytkin nykyisen mittauksen kuitenkin T6:een eli saan Trendiin myös maahan menevän lämpötilan. Ouman ei ota mitään kantaa T8:n nimeämiseen tai käyttöönottoon tms. (Kuten T6) mutta Trend alkoi sujuvasti piirtää huonelämpötilaa kun kokeeksi kytkin pelkän vastuksen T8:aan. Positiivista.

-

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #338 : 21.01.16 - klo:19:43 »
Ei mennyt näemmä pakkaselle maapiiri. Vähän yli kahden tunnin käyntijaksolla lähti ~4,5 asteesta ja laski 3,2 asteeseen jossa pysyi yli puolet ajasta loppuun asti.

Laitoitko piitahnaa väliin?

nim "mulla ei koskaan mene kaivon tulo miinukselle, eiku..."

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #339 : 23.01.16 - klo:21:01 »
V15
Sarja 52
valm.vuosi 2004 violetti ovella

säädin
Ouman EH-203/GL

L1 34/30/22
L2 34/30/25

yö/poissa L1 ja L2   3

ylämin 37
alamin 27

yläero 3
alaero 10

yläraja 70

Modaus tehty ja tämmöistä käyrää tekee säännöllisesti kuitenkin. Mitä minun pitäisi säätää, että saisin tähän vähemmän käynnistyksiä ja pitemmät käynti/lepoajat. Olen yrittänyt monella tapaa mutta ei onnistu.  Mikä minun säädöissa mättää, varmaan joku löytäisi tähän selityksen, jota en itse tajua.

https://www.dropbox.com/s/vbh0d3f4ihtrl9v/Screenshot%202016-01-23%2020.56.30.png?dl=0

Poissa Srsa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #340 : 24.01.16 - klo:00:44 »
Laitoitko piitahnaa väliin?

nim "mulla ei koskaan mene kaivon tulo miinukselle, eiku..."

:D Ei ole piitahnaa välissä. Kaavailin jo viisastelevani siitä että anturit on hyvin eristetty ja tahna vaikuttaa ainoastaan mittauksen hitauteen. Kävin kuitenkin tähtäilemässä ir-lämpömittarin kanssa putkia ja niinpä näyttää olevan sisään tuleva litku toista astetta pakkasen puolella.

Kokeilin myös lämmittää eristeen päältä kämmenellä ja näkyi käyrässä puolen asteen pomppuna joka hiipui parin minuutin aikana. Tämä systeemi toiminee siis ainoastaan eron mittauksessa.

Kokeilen ensin pelkällä irtonaisella vastuksella ja tahnalla mitä yleismittari näyttää vastusarvoksi ja mitä vastuksen datasheetti vastaavaksi lämpötilaksi. Jos se on sama kuin tuo oumanin lukema, tuuttaan noihin antureihin tahnaa väliin ja laitan toisen eristekerroksen. Jos siinä on raju ero, seuraava setuppi on sitten rakentaa putkiin kiinteät suojat joiden sisään vastukset sinällään tahnaan putken pinnalle. Itse asiassa, putkieristeestä saa todennäköisesti rakennettua tarvittavan mekaanisen suojan niin että vastus on vapaasti eristeen sisäpinnassa ja kaapelin vedonpoisto järjestetty nippusitein tms. eristeen ulkopinnassa.

Laitoin tosiaan myös menopuolelle samanlaisen anturin. Ero tuloon näyttäisi olevan järjellinen, noin kaksi astetta. Täytyy seurata miten mittaukset käyttäytyvät lämmetessään eli onko käyntijakson alussa sama lämpötila. Pyöritin vielä pelkkää maapiirin pumppua jolloin molemmat anturit näyttivät täsmälleen samaa lämpötilaa.

-

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #341 : 24.01.16 - klo:09:36 »
V15
Sarja 52

säädin
Ouman EH-203/GL

L1 34/30/22
L2 34/30/25

yö/poissa L1 ja L2   3

ylämin 37
alamin 27

yläero 3
alaero 10

yläraja 70

Modaus tehty ja tämmöistä käyrää tekee säännöllisesti kuitenkin. Mitä minun pitäisi säätää, että saisin tähän vähemmän käynnistyksiä ja pitemmät käynti/lepoajat. Olen yrittänyt monella tapaa mutta ei onnistu.  Mikä minun säädöissa mättää, varmaan joku löytäisi tähän selityksen, jota en itse tajua.

https://www.dropbox.com/s/vbh0d3f4ihtrl9v/Screenshot%202016-01-23%2020.56.30.png?dl=0

Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa sitä yöalennusta (käyrää tietty kanssa jos kämppä viilenee), lämmityspiirien KV-pumput täysille ja kaikki termostaatit tietty täysille. Käyntijakson jälkeinen paussi on suoraan riippuvainen siitä kuinka lämpö "tarttuu" lattioihin. Kannattaa myös muistella miten lattialämmityksen perussäädöt jakotukeilta on tehty, etteivät ne kurista virtausta.

EDIT: alaminimiä kannattaa laskea alaspäin, nythän se tökkää siihen ja käynnistyy
« Viimeksi muokattu: 24.01.16 - klo:17:53 kirjoittanut sailor »

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #342 : 24.01.16 - klo:10:09 »
V15
Sarja 52

säädin
Ouman EH-203/GL

L1 34/30/22
L2 34/30/25

yö/poissa L1 ja L2   3

ylämin 37
alamin 27

yläero 3
alaero 10

yläraja 70

Muuttaisin alamin 21-22 ja nostaisin ylämin 45 asteeseen
lämpökäyrät näyttävät hyviltä joten ne ei varmaan tarvitse muutosta

edit: L2 lämpö menee kosteisiin tiloihin?
muuttaisin sen käyrän samaksi kuin L1
L1 yö/poissa 5
L2 yö/poissa 1
termostaatit pois tai täysille
LämpöässäV10/2004   Talo_138m2/Autot_112m2    Kaivo_180m

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #343 : 24.01.16 - klo:16:54 »
Muuttaisin alamin 21-22 ja nostaisin ylämin 45 asteeseen
lämpökäyrät näyttävät hyviltä joten ne ei varmaan tarvitse muutosta

edit: L2 lämpö menee kosteisiin tiloihin?
muuttaisin sen käyrän samaksi kuin L1
L1 yö/poissa 5
L2 yö/poissa 1
termostaatit pois tai täysille

Kiitos uusista neuvoista, nyt arvot laitettu koneelle ja odotetaan 24 h käppyrää..Juu L2 menee sauna/pesutiloihin, mutta tiputin sen nyt samaksi kuin L1. Tässä näyttää menevän jonkun verran aikaa kun sisäistää tuon oumanin ja lämpöässän sielunelämän, mutta kovasti tässä yritetään päästä juoneen kiinni. Termostaatit ja kiertovesipumput täysillä. Lämpimän käyttöveden kierto saunasta/pesutiloista otettu pois sotkemasta kuvioita. Pistän sen sitten takas ajastimen taakse kun asetukset jokseenkin kohdillaan.

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #344 : 24.01.16 - klo:17:18 »
Sitten kun alkaa tajuamaan wanhaa v-maalämpöpumppua niin kannattaa ottaa pörssisähkö ja ajastaa
venttiilien avauminen kellotoiminnoista...aluksi voi olla muutaman kerran kylymät lattiat  :D

Ei tätä wanhaa v-versioota oikein saa hyväksi säädöillä jos on liikaa pakkasta on liian kuuma ja jos on vähän pakkasta on lattiat liian kylmät
Itsellä kävi ennen pumppu n.30-40krt vuorokaudessa ja nyt "opation säädöllä" alle 10krt
Ensimmäinen pumppu kesti 9v kunnes leikkasi kiinni,silloin vasta heräsin  jotta jotain pitää tehdä.

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #345 : 24.01.16 - klo:17:26 »
Katsos kummaa minulla kompura kesti 8 vuotta ja nyt ajettu 2 vuotta uutta. Ja jotenkin kävi mielessä pitäisköhän tuohon lämpöässään jotenkin perehtyä että kestäisi vähän pitempään kuin entinen (8 vuotta).

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #346 : 24.01.16 - klo:18:21 »
Tästä vähän käppyrää
https://drive.google.com/file/d/0B8kMOJiHMDanRHg1Skoyb2tuT1k/view?usp=sharing
pörssisähkö ei tee vaikutusta käppyröihin viikonloppuna

muutin aamulla klo09.00 alamin 22-->21

L2 menee pelkästään autotalliin,pidän siellä n.5--10 lämmintä

L1 33/29/24
L2 20/15/8

yö/poissa L1 5,L2 1 

ylämin 45
alamin 21
Minimi raja 21
Max raja 39

yläero 5
alaero 10

Huoltotilasta
L1,L2 viritysarvot D140 P30 I0

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #347 : 24.01.16 - klo:18:45 »
Tekeepä sulla alalämpö (kelt.) oudon "sarven" käynnistyksen alkuun. Ei liene toivottava ilmiö. Samoin alalämmön käyrä on käyntijakson jälkeen kaareva, outoa. Onko KV-pumput täysillä?

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #348 : 24.01.16 - klo:19:20 »
Tekeepä sulla alalämpö (kelt.) oudon "sarven" käynnistyksen alkuun. Ei liene toivottava ilmiö. Samoin alalämmön käyrä on käyntijakson jälkeen kaareva, outoa. Onko KV-pumput täysillä?

KV-pumput on täysillä,keltainen sarvi taitaa tulla L2 piirin takia,liian kylmä ja liian nopea pumppu
viritys arvoilla sen ehkä saisi pois.Mulla oli itseasiassa L1 paluulinjassa mittaus ja arvot sen mukaisesti, meni ihan hyvin kunnes tuli nämä hirmupakkaset.Pumppu kävi parhaimmillaan 7.5h yhteenputkeen,en saanut sitä säätöihin joten siirsin takaisin L1 mittauksen menopuolelle ja säädin nykyiselleen.Pörssisähkö sotkee kans ja onkin ny siinä ja siinä kannattaako se näin.Kellotoiminnot eivät toimi kovilla pakkasilla vaan ouman säätää noita venttiilejä kumminki auki ,kait se on jokin autotoiminto "suojaus"

Poissa Srsa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #349 : 24.01.16 - klo:21:50 »
KV-pumput on täysillä,keltainen sarvi taitaa tulla L2 piirin takia,liian kylmä ja liian nopea pumppu
viritys arvoilla sen ehkä saisi pois.Mulla oli itseasiassa L1 paluulinjassa mittaus ja arvot sen mukaisesti, meni ihan hyvin kunnes tuli nämä hirmupakkaset.Pumppu kävi parhaimmillaan 7.5h yhteenputkeen,en saanut sitä säätöihin joten siirsin takaisin L1 mittauksen menopuolelle ja säädin nykyiselleen.Pörssisähkö sotkee kans ja onkin ny siinä ja siinä kannattaako se näin.Kellotoiminnot eivät toimi kovilla pakkasilla vaan ouman säätää noita venttiilejä kumminki auki ,kait se on jokin autotoiminto "suojaus"

Onko sinulla miten järkätty se pörssisähkökuvio? (Jossain ketjussa?) Laitoin nyt tuon opationoinnin yhteydessä kelloon pudotukset juuri ennen yösähkön alkua ja keskelle yötä niin että pumppu lähtisi käyntiin kymmeneltä ja viimeinen käyntijakso ajoittuisi päättymään juuri ennen yösähkön päättymistä. En ole vielä sen tarkemmin seurannut onko sillä ollut merkitystä ja/tai miten kellopudotus toimii yksiin kotona/poissa -pudotuksen kanssa.

-

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #350 : 24.01.16 - klo:22:15 »
Onko sinulla miten järkätty se pörssisähkökuvio? (Jossain ketjussa?) Laitoin nyt tuon opationoinnin yhteydessä kelloon pudotukset juuri ennen yösähkön alkua ja keskelle yötä niin että pumppu lähtisi käyntiin kymmeneltä ja viimeinen käyntijakso ajoittuisi päättymään juuri ennen yösähkön päättymistä. En ole vielä sen tarkemmin seurannut onko sillä ollut merkitystä ja/tai miten kellopudotus toimii yksiin kotona/poissa -pudotuksen kanssa.

-

Minulla on tuntimittaus,olen säädellyt noi pudotukset kalliinpien tuntien mukaan.Kotona/poissa pudotus toimii normaalisti kun pumppu lähtee päälle,oumannin suojaus vaan avaa venttiilejä vaikka kellopudotus on päällä joka taas aiheuttaa että pumppu lähtee väärää aikaa käyntiin ja käynti jää on liian lyhyeksi "pätkäkäyntiä"
Estän enemmän L2 venttiiliä avautumasta jotta saisin pumpun pitempiä aikoja käynnistymättä.Tämä pörssisähkö juttu on vielä hakusessa varsikin kun muutin takaisin L1 lämpötila mittauksen.meni kaikki uusiksi.Ehkä mä opin ennen kesää kun sitä ei enää niin tarvita  :)

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #351 : 02.02.16 - klo:14:46 »
Moro

Tässä olisi uutta käyrää tutkittavaksi. Kompressori käynnistyy kokoajan yläminimin perusteella, en ole saanut sitä ohjautumaan lämpökäyrän mukaan. No toisaalta käynnistykset ovat pudonneet todella paljon eli näillä mennään toistaiseksi.

Oletteko ottaneet käyttöön yöpudotuksen jälkeen tapahtuvan automaattisen esikorotuksen, olisikohan siitä vielä hyötyä vai haittaa? Minulla sitä ei vielä ole käytössä, mitähän arvoja siihen kannattaisi laittaa?

Saunasession todellakin tein nostamalla ylämin 52 ja silloin kompura käynnistys syheröt jäivät pois.

https://www.dropbox.com/s/55ra9egraxc48po/Screenshot%202016-02-02%2014.29.02.png?dl=0

Muutaman pikkusäädon jälkeen 6 käynnistystä vuorokaudessa. Nyt se on siinä.

https://www.dropbox.com/s/hlxbulg70ez3knx/Screenshot%202016-02-04%2009.45.40.png?dl=0
« Viimeksi muokattu: 04.02.16 - klo:09:49 kirjoittanut Perkins65 »

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #352 : 04.02.16 - klo:12:49 »
Moro

Muutaman pikkusäädon jälkeen 6 käynnistystä vuorokaudessa. Nyt se on siinä.

https://www.dropbox.com/s/hlxbulg70ez3knx/Screenshot%202016-02-04%2009.45.40.png?dl=0

Nyt näyttää hyvältä,D-asetusta muuttamalla ,pienentämällä saat venttiileihin nopeutta esim 10
Jos on mahdollista niin suosittelen pörssisähköä varsinkin jos on vaihdettu uusi tuntimitattu kulutusmittari
Puhelimeen ohjelma "tuntihinta" josta on helppo seurata ja säätää pumppu kellotoiminnoista pelittämään
Itselläni on tämä http://www.nordicgreen.fi

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #353 : 04.02.16 - klo:17:19 »
Nyt näyttää hyvältä,D-asetusta muuttamalla ,pienentämällä saat venttiileihin nopeutta esim 10

Täällä on tuo D aika 0 ja säätömahdollisuus 0-10 s. Oumanin läpyskässä lukee säädön reagoinnin nopeutus lämpötilan muuttuessa ja huom. sarakkeessa Varo vakiohuojuntaa!

Tämä ei oikein aukene enkä ymmärrä merkitystä, mitä siis tapahtuu jos pistän D-arvoksi esim 10 ja miksi vakiohuojuntaa pitää varoa.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #354 : 04.02.16 - klo:19:30 »

Täällä on tuo D aika 0 ja säätömahdollisuus 0-10 s. Oumanin läpyskässä lukee säädön reagoinnin nopeutus lämpötilan muuttuessa ja huom. sarakkeessa Varo vakiohuojuntaa!

Tämä ei oikein aukene enkä ymmärrä merkitystä, mitä siis tapahtuu jos pistän D-arvoksi esim 10 ja miksi vakiohuojuntaa pitää varoa.

Lue jos aukeaa, mulle ei auennut: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2020.0

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #355 : 04.02.16 - klo:22:05 »
Lue jos aukeaa, mulle ei auennut: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2020.0

Orkkis arvot ovat ihan ok   ::)

Nyt käppyrässä mukana kaivoilta tuleva ja lähtevän litkun lämpötilat. Kovilla pakkasilla mittasin, että lähtevä olisi ollut peräti -2.2 astetta ja tuleva 0,9 astetta. Nyt en ole varma pitääkö nuo tämänhetkiset anturit paikkaansa, pitäisi varmaan testata jääsohjolla.

Mutta nyt on huima ero siihen mistä lähdettiin eli 3-4 käynnistystä tunnissa pätkäkäyntiä. Viimeinen vuorokausi 4 käynnistystä.... :) :)

https://www.dropbox.com/s/ea00o7ysyr9oc4i/Screenshot%202016-02-07%2004.18.50.png?dl=0

« Viimeksi muokattu: 07.02.16 - klo:04:25 kirjoittanut Perkins65 »

Poissa MPa

• Täysjäsen
  • LämpöässäV10/2004
« Vastaus #356 : 07.02.16 - klo:09:32 »

Nyt käppyrässä mukana kaivoilta tuleva ja lähtevän litkun lämpötilat. Kovilla pakkasilla mittasin, että lähtevä olisi ollut peräti -2.2 astetta ja tuleva 0,9 astetta. Nyt en ole varma pitääkö nuo tämänhetkiset anturit paikkaansa, pitäisi varmaan testata jääsohjolla.

Mutta nyt on huima ero siihen mistä lähdettiin eli 3-4 käynnistystä tunnissa pätkäkäyntiä. Viimeinen vuorokausi 4 käynnistystä.... :) :)

https://www.dropbox.com/s/ea00o7ysyr9oc4i/Screenshot%202016-02-07%2004.18.50.png?dl=0

Kaivoltani tulee 0.2c ja lähtee -4.4c .yleensä noitten ero on n.4--5c .tais tuleva käydä jossain vaiheessa pakkasen puolella kun oli oikein kylmää ulkona.
Kuumakaasun lämpötilaa olen ihmetellyt, vanhalla pumpulla se oli yli 90--95c kun nyt tällä uudella 78--85c
nyt vähän harmittaa kun ei ollut vanhalla pumpulla käytössä Trendiä.

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #357 : 08.02.16 - klo:09:10 »

Jos nyt oikein ymmärsin niin P-arvoa suurentamalla ja I-arvoa pienentämällä saadaan stuntti-moottoria nopeammaksi.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #358 : 08.02.16 - klo:10:08 »
I -arvon pienentäminen taitaa riittää.

Poissa Perkins65

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #359 : 09.02.16 - klo:10:25 »
I -arvon pienentäminen taitaa riittää.

Nyt säädintä on nopeutettu hieman. Kuvasta näkyy aika selvästi, että stuntti aukeaa nyt nopeammin ja L1 ja L2 piiriin pääsee aikaisemmin virtaamaan sitä lämmintä vettä kompressorin käynnistyessä. Muutos tehty klo 19.00. Näin ollen lattiaan tarttuu taas vähän enemmän lämpöä kuin aikaisemmin. Sisälämpötila pysynyt uskollisesti 22 - 23 asteessa. Täytyy seurata onko jotain haittaa tuosta stuntin nopeuttamisesta ainakin ensivaikutelma hyvä.
Maapiiri meno + 0,2 ja tulo +3,1.

https://www.dropbox.com/s/o3eznfb4t7njiay/Screenshot%202016-02-09%2010.23.20.png?dl=0