Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpökaivon poraus  (Luettu 9046 kertaa)

Poissa Linksu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 56
  • Maalämpöfoorumi
Lämpökaivon poraus
« : 15.11.12 - klo:09:59 »
Mistä kannattaisi kysellä järkevän hintaista porausta kangasalalle.?
Ja onko eroa uudella turbo putkella normaaliin verrattuna.
Thermia Diplomat Optimum G3 8Kw Kaivo 180m

Poissa jra

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #1 : 15.11.12 - klo:12:13 »
En varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta kuinkahan paljon turbo putki lisää virtausvastusta, pitääkö kaivon max syvyyttä pienentää ettei liuospumppu väsähdä?

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #2 : 16.11.12 - klo:22:40 »
Ilman tietoa, jos syvä kaivo ja turbo-putki, voi tulla ongelmia virtauksen riittämän kanssa. Mulla 237m syvä kaivo turbo-putkella ja 16kW Danfossin pumppu ei tunnu riittävän.tämä siis lähinnä fyi-tyyppinen toteamus...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa naur1s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
  • IVT HQ8
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #3 : 17.11.12 - klo:11:28 »
Minulle myyjä tarjosi nimenomaan syvempään kaivoon turboputkea (180 vs. 210).

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #4 : 17.11.12 - klo:16:59 »
Tuo putki pienentää virtausvastusta ja on järkevä aina kun ollaan kakkosella alkavissa syvyyksissä. Ei muuten maksa juuri enempää kuin tavallinen joten ei pitäisi olla kuin ehkä euron metri kalliimpi kaivo kuin tavallisella.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa naur1s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
  • IVT HQ8
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #5 : 17.11.12 - klo:17:43 »
Tuo putki pienentää virtausvastusta ja on järkevä aina kun ollaan kakkosella alkavissa syvyyksissä. Ei muuten maksa juuri enempää kuin tavallinen joten ei pitäisi olla kuin ehkä euron metri kalliimpi kaivo kuin tavallisella.
Näin minäkin tuon olen ymmärtänyt. Siksi ihmettelin tätä:
En varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta kuinkahan paljon turbo putki lisää virtausvastusta, pitääkö kaivon max syvyyttä pienentää ettei liuospumppu väsähdä?
Ja tätä:
Ilman tietoa, jos syvä kaivo ja turbo-putki, voi tulla ongelmia virtauksen riittämän kanssa. Mulla 237m syvä kaivo turbo-putkella ja 16kW Danfossin pumppu ei tunnu riittävän.tämä siis lähinnä fyi-tyyppinen toteamus...

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #6 : 17.11.12 - klo:18:06 »
Ilman tietoa, jos syvä kaivo ja turbo-putki, voi tulla ongelmia virtauksen riittämän kanssa. Mulla 237m syvä kaivo turbo-putkella ja 16kW Danfossin pumppu ei tunnu riittävän.tämä siis lähinnä fyi-tyyppinen toteamus...
Ilman turboputkea ei edes 220m toimi optimaalisesti.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa jra

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #7 : 17.11.12 - klo:20:52 »
ok, virtaus pysyy kai laminaarisena suuremmallakin virtauksella.. Savukaasupuolella spiraalit jarruttaa selvästi, mutta siellä halutaankin tehdä virtauksesta turbulenttistä.

Poissa asseri

  • Geofoorumi
  • Täysjäsen
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Lämpökaivon poraus
« Vastaus #8 : 18.12.12 - klo:14:27 »
Ollaan hieman offtopicissa mutta pakko kommentoida tätä putkikeskustelua.

Kaikki virtausesteet lisäävät painehäviötä ja pumppaustehon säilyessä samana myöskin virtausnopeuden laskua. Tätä luonnonlakia ei turboputkikaan kumoa. Analogia savukaasupuolelle pätee.

Lämmönsiirron kannalta virtauksen on muoviputkessa oltava turbulenttinen (pyörteilevä), jotta muovin huono lämmönjohtavuutta saataisiin kompensoitua edes osin. Virtausesteet tehostavat tätä toivottua turbulenttisuutta. Lämpöpumpun optimaalisen toiminnan kannalta keruunesteen virtausnopeuden on oltava tietyllä tasolla. Jollei näin ole, niin kiertopumpun tehoa on kasvatettava. Liiallinen turbulenttisuus suljetussa kierrossa aiheuttaa paineenvaihtelua ja rasittaa kiertopumppua kavitaation muodossa.

Ideaalitapauksessa alasmenoputki olisi "turbotettu" ja paluu sileä. Kuka tarjoaa ensimmäisenä?  ;)
1140-10 + VPA 300/200,  200 m porareikä