Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Energiatodistus maalämpötalolle  (Luettu 3008 kertaa)

Poissa MTH

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Energiatodistus maalämpötalolle
« : 03.01.12 - klo:18:28 »
Tulipa tuossa tutustuttua vähän tarkemmin energiatodistukseen, jonka sain talotoimittajalta taannoin. Tuttu tekee melkeinpä vastaavan kokoista taloa, johon suunnitteilla sähkölämmitys. Kun hänen talonsa käytännössä samoilla nykypäivän eristevahvuuksilla (puurunkoinen elementtitalo) meni sähkölämmityksellä energialuokkaan A ja minun maalämmöllä luokkaan B, alkoi asia vähän mietityttämään. Eihän talot toki identtisiä ole, esim ikkunaa minulla on enemmän. Joka tapauksessa muutamasta asiasta haluaisin kysyä:

Ensimmäinen kysymys koskee lämmitysjärjestelmän vuosihyötysuhdetta, joka sähkötalossa on 1 ja MLP talossa 2.5. Luku perustuu vuoden 2007 "prosyyriin" (en muista nimeä). onko siis kyseessä vastaava luku, jonka esim Nibe ilmoittaa COP:na? Tällöinhän luvun pitäisi 35C menovedellä olla lähempänä 5:sta? 5 vuodessa kun pumputkin todennäköisesti ovat kehittyneet... Voi olla tosin, että olen ymmärtänyt koko asia väärin... Vai eikö lämmönlähde (sähkö, öljy, mlp, ...) vaikuta koko laskelmaan?

Toinen silmäänpistävä asia oli ilmastoinnin jälkilämmityspatterille arvottu kulutuslukema yli 4000W, kun taas sähkölämmitteisessä vertailutalossa luku oli 500W luokkaa. Eli itselläni kyseessä on vesipatterikone, jossa ei ole lainkaan sähkövastusta. Vertailutalossa taas vastus on. Eikö siis minulla tuo luku pitäisi olla 0?

Ikkunoiden U-arvon on kaikki laitettu 1:ksi. Todellisuudessa talossani on kahdenlaisia ikkunoita, joista huonoimmat ovat U arvoltaan 0,87. Onko siis niin, että tuota 1:stä käytetään silti aina näissä laskelmissa?

EDIT

Niin vielä sellainen lisäys, että energiatodistuksessa mainittu Bruttoala ei täsmää taloni kokonaispinta-alaan. Talon kuvissa puhutaan "kokonaistasoalasta" ja energiatodistuksessa "bruttoalasta". Nämähän ovat sama asia, eikö?

google: Rakennuksen bruttopinta-ala eli bruttoala kuvaa koko rakennuksen laajuutta. Bruttoala lasketaan rakennuksen kaikkien kerrostasojen kerrostasoalojen summana. Kerrostasoalat lasketaan bruttoalaan kokonaisina riippumatta kerrostason sijainnista ja sen sisältämien huoneiden käyttötarkoituksesta.

En siis tiedä mistä tämäkin virhe on tullut. eroa noin 20m2
« Viimeksi muokattu: 03.01.12 - klo:18:50 kirjoittanut Tussari »

Poissa Kallioniemi

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Energiatodistus maalämpötalolle
« Vastaus #1 : 03.01.12 - klo:19:02 »
Kyllähän se niin on, että ET-luku vertailee talojen energiankulutusta. Sillä ei ole merkitystä onko se energia "ilmaista" vai paljon maksavaa.

Sitten niissä laskentaohjeissa, jotka ovat oikeastaan määräyksiä, sanellaan myös jonkin verran minkälaisia arvoja eri rakennusaineiden lämmöneristysominaisuuksille saa käyttää.

Bruttopinta-ala: "Rakennuksen ulkoseinien ulkomittojen mukaan laskettu pinta-ala, josta on vähennetty lämmittämättömien tilojen osuus. Lämmittämättömällä tilalla tarkoitetaan tässä rakennusta tai sen osaa, joka ei ole varustettu lämmitysjärjestelmällä, ja sen lämpötila lämmityskaudella seuraa yleensä ulkoilman lämpötilaa".
« Viimeksi muokattu: 03.01.12 - klo:19:14 kirjoittanut Erityisope »

Poissa Ihanpihalla

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, Nibe 1226-6 kW
Re: Energiatodistus maalämpötalolle
« Vastaus #2 : 15.01.12 - klo:23:14 »
Lainaus
Ensimmäinen kysymys koskee lämmitysjärjestelmän vuosihyötysuhdetta, joka sähkötalossa on 1 ja MLP talossa 2.5.
Katsoin omaa energiatodista: mulla on myös tuo 2,5. Lienee siis vakio mlp:lle.

Onko sulla sama iv-kone kuin tutulla?
Jos tuntuu, että todistuksessa on virheitä, niin ilmoita niistä toki. Talotoimittaja antaa uuden todistuksen. Meilläkin vaihdettiin laitteita useampaan kertaan ja aina joka vaihdon jälkeen talotoimittaja erikseen pyytämättä lähetti uuden todistuksen uusilla laitteilla.

Käsittääkseni ensi heinäkuusta alkaen Energiatodistus muuttunee niin, että se huomioi myös, millä energia on tuotettu. Voi olla, että olen lukenut vain huhujakin, joten tämä ei ole tieto, vaan luulo. ;)