Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Dokumentaatio Maalämpölaitteista  (Luettu 5232 kertaa)

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Dokumentaatio Maalämpölaitteista
« : 19.09.10 - klo:11:04 »
Kyllä on kirjavaa tuo dokumentaatio maalämpölaitteista, toiset ei kerro yhtään mitään ja toisilla täydelliset.
Tuolle täydelliselle dokumentoinnin puolelle pystyy minun mielestäni ainoastaan NIBE eli se on "numero uno" kyllä tällä dokumentointi puolella esim F1145/F1425, löytyy pumpuista tietoa ja yhtälailla siihen liittettävistä lisälaitteista. Helppo saada selville miten niiden kanssa voi kasata omansa laitteistonsa ja tietää mitä on saamassa kun lisähärpäkkeen ostaa. Helpoja järkeillä/suunnitella yms yms.
Kertoisikohan tuo dokumentaation taso jota firman/suunniteluosaston koosta, siellä on varmasti oma osasto kyhäämässä noita, eikä joku insinöörinplanttu sivuhomminaan kasaa jotain ns "klubiaskin kanteen" niinkuin valitettavasti epäilen tapahtuvan Suomalaisilla toimijoilla.
Tuo näkyy kyllä myynnissäkin, varsinkin kun vähän valveutuneempi rakentaja pystyy Niben dokujen avulla vakuuttumaan laitteesta ja ostamaan sen vaikkapa nettikaupasta ja muut toimijat jäävät rannalle ruikuttamaan  :'( kun esillä ei ole mitään ja jos on niin ovh:t taivaissa ja laskevat sen varaan että kyllä porukat kysyy meitäkin. Ei ne vaan tajua täällä Suomi junttilassa tuon myynnillistä merkitystä tai ne pitää ostajia tyhminä. Nuo yllämainitut Niben tyypit tuntuu olevan täälläkin foorumilla esillä yhden jos toisenkin kaavailuissa, eli tuntuu että ovat osuneet tekemään hyvän ja myyvän palapelin.

Piti oikein kirjoittaa tämä kun tuli eksyttyä alla em. sivuille ja oli niin helppoo niin helppoo löytää tietoa ja kuvia yms. yms.

Ollaanko yhtään samaa mieltä?
Onko joku nähnyt kellään muulla hyviä dokuja julkisesti näkyvillä?

Poissa hoohöö

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Dokumentaatio Maalämpölaitteista
« Vastaus #1 : 19.09.10 - klo:12:54 »
moro,

itsellä on nyt konkreettista kokemusta nibe dokumentaatiosta kun tuli tuommonen 1145 ja VBP300cu laitettua.
Pumpun mukana tuli väärän pumpun dokumentit mukana (1245) mikä tietysti varaajan kytkentöjen osalta tarkoitti ongelmia (1145 on erillisellä varaajalla ja 1245 integroidulla joten siltä osin 1245 ohjeet puutteelliset 1145:lle), no netistä onneksi löytyy nibe ohjeet joten tulostin sitten 1145 asentajan ohjeet itse.
Varaajan mukana taas tuli oikea ohje mutta vain ruotsin kielisenä, netistä löytyi englannin kielinen dokumentti ko. varaajalle mutta suomenkielistä ei ehkä ikinä tulekkaan koska tuo kupariversio lienee korvautuu rst versiolla ja sen mukana varmaan sitten suomenkielinenkin manuska löytyy. Mitä nyt netistä katselin niin kyllä geoprolla, thermialla ym ihan kattavasti löytyy netistä materiaalia, ja ei tuo nibenkään asentajan opas täydellinen ole; jos asialle laitetaan putkimies jolla ei aiempaa kokemusta nibestä niin silloin olisi hyvä olla ohjeissa selkeä kuva koko kokonaisuudesta varaajan kanssa, oppaassa kyllä on kuvia mutta saisi olla selkeämpi sen osalta. muuten dokut ihan OK ja itsekkin niitä seuraamalla saa kyllä ymmärryksen asetuksista ym.

Poissa Reetu

• Täysjäsen
  • 205m²/581m³/Carrier 30NQE9+165m kallio (aktiivi)
« Vastaus #2 : 19.09.10 - klo:18:53 »
Kokemusta omasta Carrierista (= IVT) ja pakko sanoa että asennusopas on kyllä suhteellisen kattava eri esimerkkeineen ja jopa kuvallinen kertomus sekä kuvaukset putkien pituuksista ja taivutuksista sivustaliitännälle.

Koko manuaalin arvosana laskee kyllä jonkin verran jos laskee mukaan tuon käyttöoppaan joka on aika lailla huono ainakin suomennettuna.
Jäljestä päätellen vähän vasemmalla kädellä tehty kun kuvat ovat kaikki IVT:n laitteista ja käännöskukkasiakin löytyy.

Esim. kohta Kesäkytkentä
"Toiminto merkitsee sitä, että lämpöpumppu tuottaa käyttövettä vain silloin, kun ulkolämpötila nousee asetetun lämpötilan yläpuolelle."

Onneksi taipuu toinen kotimainen sen verran hyvin että Carrierin ruotsinkielisen manuskan mukaan mennään, jossa sentään kuvat ovat Carrierin malleista ja käännöskukkaset harvemmassa.

Muutenkin voisi olla hieman yksityiskohtaisempi, mutta välinpitämätön käyttäjä pärjännee olemassa olevalla versiolla.

Poissa mtalo

• Vanha jäsen
« Vastaus #3 : 20.09.10 - klo:08:28 »
Meillä on Nibe 1217 ja mun mielestä käyttöohjeet olivat epäselvät. Mulla oli ainakin hankaluuksia päästä jyvälle hommasta. Pohjimmainen ongelma taitaa kuitenkin olla huono käyttöliittymä. Mistä minä voin muistaa mitä tarkoitti kraanan nopea vilkkuminen ja mitä hidas vilkkuminen? Vilkkuuko tuo itse asiassa nopeasti vai hitaasti?
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

justus01

• Vieras
« Vastaus #4 : 20.09.10 - klo:10:23 »
Lainaus
Meillä on Nibe 1217 ja mun mielestä käyttöohjeet olivat epäselvät. Mulla oli ainakin hankaluuksia päästä jyvälle hommasta. Pohjimmainen ongelma taitaa kuitenkin olla huono käyttöliittymä. Mistä minä voin muistaa mitä tarkoitti kraanan nopea vilkkuminen ja mitä hidas vilkkuminen? Vilkkuuko tuo itse asiassa nopeasti vai hitaasti?

Samaa mieltä, tuon 1217:n käyttöliittymä on kyllä aika syvältä.
Mutta kyllä manuaali on hyvä teknisestä näkökulmasta. Paljon löytyy tietoa sähkö- ja putkikytkennöistä yms. Ihan tuttua toi pohdinta siitä vilkkuuko ledi nopeasti vai hitaasti, miksi se vilkkuu tai miksi se ei vilku yms. Mitään muuta moittimista en oo kyllä pumpusta keksinyt. Loistava hinta/laatu-suhde, jos vielä ongelmitta pelaa pitkään.

Poissa hoohöö

• Vanha jäsen
« Vastaus #5 : 20.09.10 - klo:11:13 »
1145 käyttöliittymä on kyllä selkeä, sitä ei voi moittia eli sen suhteen nibe sitten ilmeisesti tehnyt selkeän parannuksen. toki otti jonkun tunnin aikaa kahlata kaikki valikot ym. säädöt läpi mukaan lukien huolto valikko,  ja ohjekirjassa kyllä on hyvin tuo käyttöpuoli neuvottu, asentajan oppaaseen olisin kaivannut putkikytkentä kuvaa jossa mukana se varaaja VPB-200/300 ja kuvassa olisi vielä selkeästi merkattu lähdöt ja tulot kuten ne itse pumpussa ja varaajassa on, mutta tokihan kaikki putket sieltä oikeisiin paikkoihin saatiin menemään kun vähän aikaa siinä tulkittiin merkintöjä laitteissa ym.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #6 : 20.09.10 - klo:13:14 »
Niben todellinen vahvuus oli/on halpuus. Yhtään Nibeä ei tässä maassa myytäisi, jos se maksaisi yhtä paljon kuin Ruotsalaiset veljensä.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa hoohöö

• Vanha jäsen
« Vastaus #7 : 20.09.10 - klo:13:59 »
ainakin minun osalta hyvinkin osuva kommentti, ostin niben koska se oli halvin enkä yhtään todellista syytä keksinyt/tiedä miksi olisin maksanut esim. 1000€ enemmän jostain toisesta laitteesta, ainoa asia joka vähän mietitytti oli se että nibessä on mäntäkompura (paitsi 12kw ja siitä isommat) mutta katsotaan nyt miten pelaa ko. härveli. Ja kotivakuutushan se jeesaa jos takuu-ajan ulkopuolella porsii.
toinen syy miksi ostin niben oli se että sen sai ostettua sieltä mistä halusi, eli tein sitten diilin erään LVI- liikkeen kanssa josta sain asennuksen ja tarvikkeet sopuhintaan, ja itse pumpun ja varaana myös.

justus01

• Vieras
« Vastaus #8 : 20.09.10 - klo:17:06 »
Lainaus
Niben todellinen vahvuus oli/on halpuus. Yhtään Nibeä ei tässä maassa myytäisi, jos se maksaisi yhtä paljon kuin Ruotsalaiset veljensä.

Jani

Kyllä uusimmat Nibet haastavat ruotsalaiset kilpailijansa myös muilla osa-alueilla. Ja uusien mallienkin hinta taitaa olla ihan kohdillaan.

justus01

• Vieras
« Vastaus #9 : 20.09.10 - klo:17:09 »
Lainaus
ainakin minun osalta hyvinkin osuva kommentti, ostin niben koska se oli halvin enkä yhtään todellista syytä keksinyt/tiedä miksi olisin maksanut esim. 1000€ enemmän jostain toisesta laitteesta, ainoa asia joka vähän mietitytti oli se että nibessä on mäntäkompura (paitsi 12kw ja siitä isommat) mutta katsotaan nyt miten pelaa ko. härveli. Ja kotivakuutushan se jeesaa jos takuu-ajan ulkopuolella porsii.
toinen syy miksi ostin niben oli se että sen sai ostettua sieltä mistä halusi, eli tein sitten diilin erään LVI- liikkeen kanssa josta sain asennuksen ja tarvikkeet sopuhintaan, ja itse pumpun ja varaana myös.

Puhumattakaan 3k€:n. 3 eri merkkisestä pumpusta pyysin tarjoukset ja Nibe oli 3k€ halvempi. IVT:n "myyntitykki" ei osannut oikein perustella tuota 3k€ eroa muulla kuin pidemmällä takuulla, joka onkin nyt myöhemmin paljastunut vakuutukseksi.