Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpimänkäyttöveden kierron ohjaus  (Luettu 4527 kertaa)

Poissa Trally

• Täysjäsen
  • Nibe F1245 6kW/ 140m /Enervent Pingvin eco EDE
Lämpimänkäyttöveden kierron ohjaus
« : 15.09.10 - klo:09:58 »
Kuinkahan kannattaisi tehdä lämpimän käyttövedenkierron ohjaus?
Mulle tulee Nibe F1245 MLP ja sillä pystyy ohjaa myös ulkoista pumppua. Vaatii lisäkortin, jonka hinta n.250€ Käsittääkseni pystyy määrittelee sitten käyntiajat kalenteriin...

Toinen vaihtoehto olisi hommata ohjelmoitava rele jossa on kalenteri/kello. Releen hintaa en osaa sanoa, mutta luulen hinnan olevan 200€ tietämillä. Vai onko tiedossa jotain edullista älyrelettä???

Millaisia "virityksiä" tämän foorumin lukijoilla on?

Ajatus olisi, että pumppu sais pyöriä aamuisin/iltaisin ja vkl:na. Oliskohan järkevää vielä käyttää pumppua vaikka jaksoissa (30min päällä/ tunti pois tjs.)? Kotona/poissa painikkeella (tuulikaapissa) sais tämän ohjauksen päälle/pois...  ::)

Poissa santeri1

• Täysjäsen
  • 9800kw kaikki sähkö
Re: Lämpimänkäyttöveden kierron ohjaus
« Vastaus #1 : 15.09.10 - klo:11:13 »
Pienenä vinkkinä, kannattaa katsoa korttien hintoja Ruotsin puolelta. Niben hinnat on siellä alhaisempia. Itse hommailin 2004 ostamaani pumppuun pehmon sieltä ja oli huomattavasti edullisempi, kuin kotomaasta.

-Santeri-
Nibe Fighter 1215-7, 400 m keruuputkisto savimaassa, asennus 2004,  1 1/2 puutalo (2004) 160 neliötä lattialämmityksellä. Asukkaita 2+2

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #2 : 15.09.10 - klo:11:22 »
Ei kai siihen kovin hyvää ohjausta ole edes mahdollista tehdä,siinähän kiertopumpun pitäisi käynnistyä hieman aikaisemmin kun lämmintä vettä käytetään.
Tuollaisella  parinkympin digitaalikellolla voisi tehdä viikko- ja vuorokausiohjelman,lyhin kytkentä/taukoaika on 1 minuutti ja 8 päälle/pois kytkentään riittää muisti.
En tunne just tuota kelloa mutta Hagerin vastaavassa voi ohjelmoinnin tehdä esim siten että valitsee kaikki viikonpäivät ohjelmaan niin saa nuo 8 toimintaa jokaiselle päivälle
Kiertopumpun moottorin sähköä voi ohjata päälle/pois suoraan kellon vaihtokoskettimella vapaasti valittavissa jaksoissa.
http://www.sahkokaluste.fi/product/1464/digitaalinen-kellokytkin-jossa-viikko-ohjelma--1916473
Jos hankkii tuollaisen kellon niin mukana tuleva ohjelmointimanuaali kannattaa visusti säilyttää. ;)

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa eko

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #3 : 15.09.10 - klo:11:31 »
Asiaa käsitelty useammassa aikaisemmassa jutussa...

Meilllä olen ollut tyytyväinen simppeliin ratkaisuun: LKV-kierto-pumppu P2:lähtöön, jolloin päällä, kun MLP pääällä. Ja LKV kieto venttiilillä minimiin. Samalla LKV näyttäisi sekoittuvan sopivasti (meillä C9)

Jos jaksaisi, voisi laittaa vielä impulssireleen (20EUR), joka voisi sammua vaikka 5min päästä (meillä lyhyet linjat). Ja sitten Ikeasta mekaanisen päivä/viikkokellon (5EUR?) P2:n syötöstä P2-lähdön rinnalle.

30min kierto ei tarpeen, lyhyt ja usein parempi kuin pitkä ja harvoin?

Poissa Trally

• Täysjäsen
  • Nibe F1245 6kW/ 140m /Enervent Pingvin eco EDE
« Vastaus #4 : 15.09.10 - klo:12:38 »
Toi askel aikarele (impulssirele) kuulostais toimivalta...
Ohjaus vain MLP:n kiertovesipumpulta. Ohitettua sen sais lisäämällä kotona/poissa koskettimen sarjaan ohjauksen kanssa...
Millaisissa jaksoissa /vrk yleensä MLP käy?

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #5 : 15.09.10 - klo:16:05 »
Lainaus
Toi askel aikarele (impulssirele) kuulostais toimivalta...
Ohjaus vain MLP:n kiertovesipumpulta. Ohitettua sen sais lisäämällä kotona/poissa koskettimen sarjaan ohjauksen kanssa...
Millaisissa jaksoissa /vrk yleensä MLP käy?

Sinähän sen tiedät omastasi, mutta esim. mulla ruotti-MLP käy lattialämmitystalossa n. 8 vrk ja käynti-aika riippuu ulkolämmöstä (nyt +14C ja käyntijakso lyhyimmillään = 25min (kytkentä-ero 3.5C).

Poissa tikma

• Vanha jäsen
« Vastaus #6 : 15.09.10 - klo:16:48 »
Mulla käy aamulla pari ekaa settiä 10min (kerkiää vähän paikat lämmetä) ja sen jälkeen 5min (tulee paluuputkestakin yli 50 asteista vettä ettei legionellat ala riehua) puolen tunnin välein. Ohjaus kahdella peräkkäisellä halvalla digitaalisella vuorokausikellolla (yhdessä oli vain 20 kytkentää per vrk) ja kierto kokonaan pois poissa-kytkimellä.
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa Jutzi

• Täysjäsen
« Vastaus #7 : 16.09.10 - klo:11:12 »
Minä tein ehkä oudon virityksen, mutta. Lämpimän käyttöveden kierto on käynnissä kun kylppärissä tai pesuhuoneessa on valot päällä.