Kaksoisvaippavaraajamallisissa vaihtoventtiilikoneissa käyttöveden lämmityksen heikoin lenkki ei ole 5 tai 6 kW:n antoteho vaan enemmänkin se että lämmönjohtavuus on jokatapauksessa hitaampaa ulko- ja sisäsäiliön välillä. Se n. 45 litran ulkosäiliö lataantuu nopeasti pienelläkin pumpulla. Kaksoisvaippavaraajan sisäsäiliötä (160l -180l) ei koskaan saa lämmitettyä yhdellä latauskerralla ulkovaipan avulla vaan se vaatii useampia latauskertoja (jotta sisäsäiliön energiasisältö vastaisi suurin piirtein sitä mikä lämmityssyklin loppulämpötilaksi on asetettu).
Ei pidä paikkaansa ainakaan meidän tapauksessa:
- Carrier (IVT) 9kW (jolla homman pitäisi olla hankalampaa) / Sisäinen 180l Mantteli-varaaja.
- ylä- ja ala-rajojen asetukset 48 +-8C
Tuo väite liittyi ainakin meillä Thermian (Tom Allen) myyntipuheeseen kierukan huikeasta paremmuudesta (ja tarjotun paketin ylihinnasta).
Kiinnostuksena, mitä tuli ostettua sama tuli tutkittua - ei ole meillä tehnyt tuota kertaakaan.
Sen sijaan lämpösyklin aikana tapahtuva LKV varaus lisä-ladataan automaattisesti ennen pumpun sammuttamista, mutta tämäkin kestää vain muutaman minuutin (eli LKV lataus oli lähes yläarvossaan.
Meillä LKV-paluu-kierto päällä (ennen kovemmalla, nykyään tosi pienellä kierrolla) aina, kun P2 vetäneenä, mutta sillä ei em. ilmiöön näytä olevan mainittavaa vaikutusta.
Timppa:
Myyjä väittää mulle vaan niin että 6kW riittää jopa 5 henkilön vesitarpeisiin energialaskelmassani.
Jos arvioisi veden kulutuksen vaikka nousevan 0,6m3/vrk niin riittääköhän Nibe1226/6kW tehot?
Vrk keski-kulutuksella ei ole merkitystä, vaan paivittäinen esim. aamusuihkuttelu-tottumuksilla (kulutuspiikeillä). Isommat kekkerisaunat ei taas ole kummallakaan ongelma, kun voit aina käyttää tarvittaessa lisä-sähköä latauksen nopeuttamiseksi.
Mutulla: Itse en tolla kulutuksella 6kW:een päätyisi, Tai sitten ulkoinen varaaja piikkejä tasaamaan (kalliimpi). Itse lämmitys-katkosta en olisi huolissaan, kun esim. IVT pakottaa takaisin lämmitykselle 20min jälkeen (jollon se kuuluisa vesi voi lotraajalta loppua).
Meille tuli 9kW 7n sijasta osaksi juuri jo aiemmin mainitun latausajan lyhentämiseksi (ja sitä ei ole kadutttu, kun lisähinta oli vain porauksen lisämetrit, jotka olisin varmaan muutenkin laittanut).