Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vaihtelevalauhdutteinen vai Täystehoinen pumppu  (Luettu 3432 kertaa)

Poissa JY

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Ollaan rakentamassa 2 krs. taloa jossa 205 m2 ja tilavuutta 720 m3.
 Tarjouksia olen pyytänyt eri valmistajilta ja nyt kaipaisin hieman apua valintaan, jos joku teistä on ollut samanlaisen valinnan edessä ja osaisi hieman avittaa päätöksen teossa.
Minulle on tarjottu täystehoisesta LÄ 10,5 Kw pumppua, Geopron 7.5 Kw osatehoista vaihtelevalauhdutteista pumppua ja Niben 8 Kw osatehoista pumppua. Osatehoisten edustajat on puhuneet, että täystehoista ei kannata hankkia meidän kokoiseen taloon, koska hankintahinta n.2000€ suurempi ja vuotuiset käyttökustannukset on n.200€ suuremmat.??

Nibellä ja Geopron pumpuissa on vaan n. 180 l varaajat verrattuna LÄ 420 l varaajaan. Minua hieman mietityttää lämpimän käyttöveden riittävyys noissa kahdessa pienemmässä pumpussa.
Mennäänkö Nibellä ja Gepron pumpulla heti sähkövastukselle kun 2 ihmistä on käynyt suihkussa ja lattialämmitys vie osan tehoista.???

Mihin perustuu eri valmistajilla noi tehojen erot mitoituksessa. 10,5 Kw, 7,5 Kw ja 8 Kw.???

Kiitos jo etukäten.

Poissa Mualämpö

• Täysjäsen
Re: Vaihtelevalauhdutteinen vai Täystehoinen pumppu
« Vastaus #1 : 11.02.10 - klo:20:58 »
Meillä -89 rakennettu pyöröhirsitalo rinteessä! Joten talo hengittää eri lailla kuin huippu eristetyt talot nykyaikaan! Koneena ivt C7 jossa 160l varaaja sisällä, kaivo 140m. Lämmin vesi asetus vasta +51.7c joka riittää hyvin 4 hengelle! Varaa on nostaa lämpöä varaajassa vielä 2.5c ylöspäin! Pumppu itsessään riittää noin 15c pakkasille jonka jälkeen sähkövastus mukana tai puuta uuniin korillinen joka päivä. Kovimmat pakkaset oli nyt 4 viikkoa putkeen jolloin oli -30c ja - 18c välillä koko ajan. sähkövastus oli ollut päällä pahimpana päivänä 6h , mutta sekin osateholla (max 6kwh). Joten hyvin riittää pumppu ja kaivo vanhempaan taloon ja niitä kuutioita on 530m3 ja neliöitä 2 kerroksessa 201m2. Jos haluaisi meidän tapauksessa täysi teho pumpun niin kaivoon 50m lisää ja 9 -11 kwh kone pihaan! Mutta pitemmällä aikavälillä ei kannanta , koska viime talvena taas ei sähkövastus menny päälle kertaakaan!

Unohtui mainita , talossa lattialämmitys joka paikassa, kulutus 14000kwh vuodessa, jossa kaikki sähkö, sisällä +21C! Nyt pumpulla oma mittari, otti vuorokaudessa 53kwh -26c pakkasella! Lisävastusta 3h.
« Viimeksi muokattu: 12.02.10 - klo:18:16 kirjoittanut 1100 »
Karhu KIV10/ 700L varaaja/ maapiiri 380m ja järvipiiri 230m +600m/ Asuinpinta-ala 192m2 ja +800m3. Sähkönkulutus 2018 15100kwh/3 henkilöä.

Raid

• Vieras
« Vastaus #2 : 12.02.10 - klo:10:07 »
Samoilla linjoilla ollaan myös meillä kuten Mualämmölläkin. Talo on 50/70-luvulla tehty rintamamieslato.
Peruskorjauksen yhteydessä jäi sähköpattteri talosta ylimääräinen 250 litran varaaja jolla aikaisemmin lämmitetiin talon 2 henk. KV:si.
Varaaja on pumpun perässä KV:n ja hoitelee legionellat toimien samalla hätävarana. Itse MLP ei lämmitä kuin tuon veden +45 ja varaaja loput 20 astetta. Enimmillään on käynyt 12 henkeä peräjälkeen suihkussa ja kuuma vesi ei ole loppunut. Koskaan pumppu ei ole käyttänyt lisävastuksia veden lämmitykseen. Itse talon lämmityksessä mennään samoilla linjoilla eli n.-15 on rajana jossa pumppu portaallisesti alkaa ottamaan lisävastusta käyttöön. Tänäkään talvena ei olla olut kuin yhden kerran n 1h ns. täydellä teholla mitä C7 tarvii.  Vuorokausi kulutus menee n30-40kWh paikkeilla kun liikutaan -15 -20 asteen paikkeilla.
Aikaisemmat talvet on menty korkeintaa muutaman tunnin lisävastuksen käytöllä.  Neliöitä talossa on 220 lattialämmityksellä ja samalla pumppu hoitele vielä 15m3 altaa lämpimänäpidonkin siinä ohessa.  Tietty asuin paikka vaikutta paljonko tehoja talvisin tarvitaan , mutta länsisuomessa olla menty viimeiset 6v aika heikoilla pakkasilla joten meidänkin osateho on ollut pikemminkin täysteho :).  

Jos siis pelkäät että osatehopumpussa tulee KV:lle rajavastaan niin silloin ehkä kannattaa sijoittaa hiukan euroja 150-200 litran varaajaan niin toimii suht varmasti. Samalla pumppua ei tarvittse rasittaa tuolla legioonan tappamisella. Se kun hoituu tuossa erillisessä varaajassa.

Vuotuinen sähkönkulutus on ollut lämmityksen ja KV:n kohdalla n 8000 - 10 000kWh. Huone lämmöt n +22-23. Tästä kun ottaa pois n kolmanneksen mikä menee tuohon uima-altaan lämmitykseen niin liikutaan 6000-7000kWh:n paikkeilla. Takkakin on talossa ja klapeja menee 2-3m3 vuodessa pikemminkin tunnelman luomiseen.
Pidän sitä ihan kohtuullisena näikin "ei niin energiatalon", 2 aikuisen ja 2 "kohta teinin"kulutuksena. Mitenkään säästöliekillä ei meidän lapset suihkua käytä :).

Edit: C7 on 160l varaaja itsessään joten Kv:tä on  vähintää +45 vettä on 420litraa.

Tämä on vain minun omakohtainen kokemus IVT C7 toimminnasta 6 vuoden ajalta,  sen enempää en osaa valintaansi auttaa.  
« Viimeksi muokattu: 12.02.10 - klo:10:12 kirjoittanut Raid »

Poissa Makez

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #3 : 12.02.10 - klo:14:02 »
Lainaus
Osatehoisten edustajat on puhuneet, että täystehoista ei kannata hankkia meidän kokoiseen taloon, koska hankintahinta n.2000€ suurempi ja vuotuiset käyttökustannukset on n.200€ suuremmat.??

LÄ .

Itse ihmettelen mihin laskukaavaan tämä perustuu jos yhtä pykälää isompi pumppu maksaa 300-400€ enemmän ja reikää 10-15m lisää hinnalla 30€/metri ? Ja miten toi isompi pumppu lisää käyttökustannuksia ?
« Viimeksi muokattu: 12.02.10 - klo:14:04 kirjoittanut Vihko »

Poissa eko

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #4 : 12.02.10 - klo:14:59 »
Itse päädyin pykälää suurempaan pumppuun verrattuna tarjokkeihin, jonka saa sinunkin toimittajalta varmasti pyytämällä. Meillä lisähinta C7 => C9 oli 0EUR ja kaivoa laitettiin 25m lisää (tämän foorumin vaikutteita  :P ). Lisähintaa tuli siis 800EUR
(meillä pitemmälläkin ulkolämmöllä -25C lämpö näyttää tuleva maasta ilman LKV kulutusta, ja n. -20C jälkeen 3KW apuna n. 20min/pv). E-mallilla (300l ulkoinen mantteli-varaaja) olisi päässyt tästä, mutta 1200EUR lisähinnan takaisinmaksuun en kyllä usko)

Isompi teho tuottaa myös käyttövettä vastaavasti nopeammin (suhteessa), joten vaikka meilla 2 aikuista ja 2 teiniä (lotraajia), veden lämpöasetukset (ero) on voinut laittaa isolle ja silti vesi rittää myös vierasporukalla saunoessa.

JY:n kanssa samaa mieltä - kulutus ei koosta nouse, vain laskee => käyttökulut paremminkin alas (mm. varaosat saman hintaisi, varsinkin asennettuna)

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #5 : 12.02.10 - klo:15:38 »
Itse olen täystehon kannalla. Usein juuri tuo käyttövesi alkaa tuottamaan ongelmia jos pumppu on osatehoinen. Näin ainakin ilman tulistusta. Niissähän tuo käyntijakso olisi saatava pitkäksi.
Hintaero on satasia ja saneerauskohteiden tuet tekevät kaivoistakin edullisemman ja 20 lisämetriä ei maksa kuin reipas 300€.
Iso syy mielestäni on huolettomuus. Tavallinen pumppukäyttäjä ei ymmärrä laitteista juuri mitään eikä ole tarviskaan. Ainut iso keskustelunaihe on meneekö vastukset päälle ;) Sen osaa kaikki katsoa..
Kulutuserot ei varmaan kaukana toisiaan ole, mutta kyllä sillä isommalla laitteistolla on huoleton olo vaikka pakkasta olisi 35. Ei ainakaan tarvi tuijotella keruun lämpötiloja, eikä pienennellä lämpötiloja huoneista jne. Huolettomuudesta kannattaa maksaa muutama satanen enemmän. Ressaaminenhan lyhentää ikääkin  ::)
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *