Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Apuja kaivataan suunnitteluun  (Luettu 11892 kertaa)

Poissa ld42

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Apuja kaivataan suunnitteluun
« : 01.09.09 - klo:09:23 »
Olen tässä jo pitkään tuskastellut maalämmon mitoituksen kanssa. Olen saanut vaihtelevia tarjouksia toimittajilta, olen koittanut lukea valmistajien suosituksia ja selailla eri foorumeja enkä oikein tiedä mihin enää pitäisi uskoa. Olisin erittäin kiitollinen jos foorumilaiset voisivat hieman valoittaa asiaa ja auttaa minua oikean päätöksen kanssa.

Olemme rakentamssa uutta omakotitaloa eteläsuomeen.
- tiili/lämpörappaus
- Kalliotontti
- 2krs rinnetalo, alakerta ~50% maan sisällä
- n. 146m2 per kerros josta puolilämpimä tiloja (autotalli&varasto) alakerrassa on noin  -50m2
- Tilavuus ~850m3
- Tulisijoja 2kpl (ja puuta riittää)
- lto

Tarjoukset:
Lämpöässä v10.5, 160 metrin kaivolla
Thermia Diplomat optimum G2 TWS12, 212 metrin kaivolla
Thermia Diplomat TWS 10, 182 metrin kaivolla

Hinta eroa tulee näiden välillä jo aika huomattava summa. (TWS10:n ollen selkeästi halvin.) Näissä rupeaa jo olemaan selkeitä tehoerojakin, joten lähinnä minua kiinnostaa onko nuo vaihtoehdot oikein mitoitettu taloomme. Onko tuo TWS10 todella riittävä vai kannattaako investoida kallimpaan.

Poissa mikaora

• Täysjäsen
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Apuja kaivataan suunnitteluun
« Vastaus #1 : 04.09.09 - klo:21:28 »
Lainaus
Olen tässä jo pitkään tuskastellut maalämmon mitoituksen kanssa. Olen saanut vaihtelevia tarjouksia toimittajilta, olen koittanut lukea valmistajien suosituksia ja selailla eri foorumeja enkä oikein tiedä mihin enää pitäisi uskoa. Olisin erittäin kiitollinen jos foorumilaiset voisivat hieman valoittaa asiaa ja auttaa minua oikean päätöksen kanssa.

- tiili/lämpörappaus
- Kalliotontti
- n. 146m2 per kerros josta puolilämpimä tiloja (autotalli&varasto) alakerrassa on noin  -50m2
- Tilavuus ~850m3
- lto

Tarjoukset:

Hinta eroa tulee näiden välillä jo aika huomattava summa. (TWS10:n ollen selkeästi halvin.) Näissä rupeaa jo olemaan selkeitä tehoerojakin, joten lähinnä minua kiinnostaa onko nuo vaihtoehdot oikein mitoitettu taloomme. Onko tuo TWS10 todella riittävä vai kannattaako investoida kallimpaan.

Itse ainakin ottaisin kaivon pituuden varmuuden päälle. 160m tuntuu hurjan lyhyeltä tuon kokoiseen taloon. Jos oikein hyvä kaivo sattuu niin voihan se riittää, mutta en riskeeraisi. Eli vaikka pumpun ottaakin osatehomitoituksella niin kaivo pitää aina laskea "täysitehoiseksi", koska kaivosta otettu energiamäärä  määrää pituuden, ei pumpun teho. Eli en niinkään stressaisi pumpun tehosta, että ottaako 10 vai 12kw. Itse en kyllä maksaisi ylimääräistä noista thermian uutuusmalleista. Eli valinta olis mulla näistä Thermia TWS ja LÄ välillä. LÄ:ssä on iso varaaja(400-500L luokkaa), Thermiassa taas 180L. Eli jos on ammetta tai muuta normaalista poikkeavaa käyttöveden tarvetta niin 180L ei välttämättä riitä.  Thermiankin kyllä saa erillisellä isolla käyttövesivaraajalla..

->Eli vähintään 200m kaivoa, ja pumpuksi TWS10/TWS12 jos ei ylenmääräistä käyttöveden tarvetta.

Poissa PM

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #2 : 06.09.09 - klo:17:26 »
Lainaus

- tiili/lämpörappaus
- Kalliotontti
- Tilavuus ~850m3
- lto

Tarjoukset:

Hei
maalämmön kanssa ei kannata tuskailla. Varsinkaan mitoituksen kanssa.  

Suosittelen IVT Premiun X15 Invertersäätöistä maalämpöpumppua. +300l kv varaaja + Kaivo noin 220m

Kannattaako hankinnassa katsoa tarkemmin käyttökustannuksia kuin investointia. ?

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #3 : 06.09.09 - klo:21:45 »
Lainaus
Hei

Suosittelen IVT Premiun X15 Invertersäätöistä maalämpöpumppua. +300l kv varaaja + Kaivo noin 220m

Kannattaako hankinnassa katsoa tarkemmin käyttökustannuksia kuin investointia. ?

Miksi ostaa MLP, jota tarjotessa myyjä myöntää "tama lisäominaisuus ei maksa itseään koskaan takaisin" ja kun minimi-teho oli muistaakseni 4.5kW, ON/OFF:a tulee joka tapauksessa. Jos on tarjolla faktaa, että COP on 3000EUR:n verran parempi, niin pls...

Jos välttänättä haluaa invertteri-vehkeen, (IVT) X11 olisi muiden kanssa samaa kaliberia?

Id42:
 - Tuleeko lattilämpö vai patterit? (Jos LL-piiri betonilla ON/OFF hoitaa homman hienosti.)
 - Mikä on arvioitu vuosikulutus, joka MLP-softiin on laitettu?
 - Millaista DUT-arvoa (min mitoituslämpö) ovat indikoineet?
 - Miksi Thermian G2 on tarjottu selvästi suuremalle kulutukselle?

Etkö meinaa muilta tarjousta pyytää? Jos LL-talo, kysy ainakin IVT C/E-sarjaa (ja halutessasi NIBE  :-X )
Jos tila ei ongelma, mene eteenpäin 300l LKV-erillisvaraajalla (120cm ei varmaan uudessa talossa ongelma?)

Poissa PM

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 09.09.09 - klo:19:47 »
Lainaus
Lainaus
Hei

Miksi ostaa MLP, jota tarjotessa myyjä myöntää "tama lisäominaisuus ei maksa itseään koskaan takaisin" ja kun minimi-teho oli muistaakseni 4.5kW, ON/OFF:a tulee joka tapauksessa. Jos on tarjolla faktaa, että COP on 3000EUR:n verran parempi, niin pls...

Jos välttänättä haluaa invertteri-vehkeen, (IVT) X11 olisi muiden kanssa samaa kaliberia?

Id42:
 - Tuleeko lattilämpö vai patterit? (Jos LL-piiri betonilla ON/OFF hoitaa homman hienosti.)

Etkö meinaa muilta tarjousta pyytää? Jos LL-talo, kysy ainakin IVT C/E-sarjaa (ja halutessasi NIBE  :-X )
Jos tila ei ongelma, mene eteenpäin 300l LKV-erillisvaraajalla (120cm ei varmaan uudessa talossa ongelma?)

ida42  pyydä paikalliselta  IVT myyjältä tarkka mitoituslaskelma.
Niin se selviää.

ON aivan varma että Invertersäätöinen kannattaa. JA aina vain paremmin kun sähkön hinta nousee.

Tämä on /off keskustelu on ollutta ja mennyttä. EI tätä päivää.

Jos ida42 päätyy invertersäätöiseen palataan asiaan 4-5 vuoden päästä. Ei antaisi pois.  ;D

Poissa PM

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 09.09.09 - klo:19:55 »
Lainaus
Lainaus
Hei

Id42:

Niin ja tärkein unohtui kaikki toimii 3.16a sulakkeilla.  ;D

justus01

• Vieras
« Vastaus #6 : 09.09.09 - klo:21:09 »
Lainaus
Jos ida42 päätyy invertersäätöiseen palataan asiaan 4-5 vuoden päästä. Ei antaisi pois.  ;D

- Miksi antaisi, kun on kovan hinnan maksanut? Enpä ole vielä törmännyt sellaiseen maalämpöpumpun omistajaan joka olisi valintaansa katunut. Montako vuotta arvelet 2-5k€ hintaeron kuolettamisen kestävän invertteripumpulla? Mitä muuta etua invertteristä on kuin mahdollisesti pidempään kestävä kompura? Paljonko arvelet invertterin kestoiän olevan?

Omalla eletroniikkan tietämyksellä olen aivan varma, että invertterin kertoikä on huomattavasti lyhyempi kuin perusmaalämpöpumpun kompressorin...

Mutta löytyyhän niitä ostajia Mersuillekin... :)

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #7 : 09.09.09 - klo:21:15 »
Lainaus
Niin se selviää.

ON aivan varma että Invertersäätöinen kannattaa. JA aina vain paremmin kun sähkön hinta nousee.

Hienoa, ide42, pyyda IVT:lta laskelmat molemmista (X15 ja E12) kaivoineen (ainakin meilla X15sta tarjouksessa oli "pakko olla kaivo 15kW mukaan") ja vastaavat avaimet kateen tarjoukset. Pyyda samalla MTBF ja MTTR arvot  ;)

Lasketaan lisahinnan takaisinmaksu vaikka sitten 15snt/kWh:n hinnalla ja esim. 4% sijoituksen tuottotavoitteella. Nahdaanpahan, miten 12kW tapauksessa kay.... Mutu naas "ei ole tata paivaa" ;) ;)

(sorry puutteeliset aakkoset - valikaikainen jenkkinappis...)

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #8 : 09.09.09 - klo:21:40 »
Lainaus
Paljonko arvelet invertterin kestoiän olevan?

Omalla eletroniikkan tietämyksellä olen aivan varma, että invertterin kertoikä on huomattavasti lyhyempi kuin perusmaalämpöpumpun kompressorin...

Muutaman kVA:n taajuusmuuttajan kondensaattorien tyypillinen elinika (L1) on 5-8v (ellei maailma ole ihan muuttunut parissa vuodessa), sulakkeet n. 10v, IGBTt enenmman. Paa-asiallinen korjaustapa: Koko laitteen uusinta (varaosaien saatavuus, korjausen hinta). Millaisen takuuajan muuten IVT lupasikaan X15:lle?

Vaikka sama kiinnosti itseakin ja olen jalkikateenkin viela miettinyt oma C9:n virittamista kokeeksi TAMUlle (kunhan ensin tiedan mihin vertaan), en edes harkinnut X15:sta, kun kuulin meidan kohteessa hintaeron C9iin (tosin meilla vain 9kW, DUT -24C). Mukana tulevat TAMUt yli hinnoiteltu isolla pensselilla tosiaan "Mersumiehille"

(edelleen ilman scandeja)

justus01

• Vieras
« Vastaus #9 : 09.09.09 - klo:22:04 »
Lainaus
Lainaus
Paljonko arvelet invertterin kestoiän olevan?

Muutaman kVA:n taajuusmuuttajan kondensaattorien tyypillinen elinika (L1) on 5-8v (ellei maailma ole ihan muuttunut parissa vuodessa), sulakkeet n. 10v, IGBTt enenmman. Paa-asiallinen korjaustapa: Koko laitteen uusinta (varaosaien saatavuus, korjausen hinta). Millaisen takuuajan muuten IVT lupasikaan X15:lle?

Vaikka sama kiinnosti itseakin ja olen jalkikateenkin viela miettinyt oma C9:n virittamista kokeeksi TAMUlle (kunhan ensin tiedan mihin vertaan), en edes harkinnut X15:sta, kun kuulin meidan kohteessa hintaeron C9iin (tosin meilla vain 9kW, DUT -24C). Mukana tulevat TAMUt yli hinnoiteltu isolla pensselilla tosiaan "Mersumiehille"

(edelleen ilman scandeja)

Jep. On siinä taajuusmuuttajalla hintaa, kun sen ostaa MLP:n mukana. Ihan käsittämätöntä, kun tietää mihin hintaa irtoaa esimerkiksi Emersonin pikkutamuja "vähän" normikuluttajaa isommilla ostoerillä.

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #10 : 10.09.09 - klo:08:15 »
Lainaus
Jep. On siinä taajuusmuuttajalla hintaa, kun sen ostaa MLP:n mukana. Ihan käsittämätöntä, kun tietää mihin hintaa irtoaa esimerkiksi Emersonin pikkutamuja "vähän" normikuluttajaa isommilla ostoerillä.

Ongelma lienee R&D-kustannusten kuoletus, kun voluumit pieniä (korkeasta hinnasta johtuen) - muna vai kana ongelma  ;) Onhan siihen tehty myös (todenn.) simppeli PI-sääjään perustuva kompuran nopeus-ohje.

PM: Ihan mielenkiinnosta: näetkö jostain, onko maapiirin ja LL-piirin moottorit 1~ vai 3~ moottoreita? Muistaakseni niissäkin oli TAMUt (tai ainakin nopeussäätö).
 ( 1~ koneissa kun on käynnistys-konkka, joka ei yliaalloista tykkää...)

(taas skandeilla  :D )

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #11 : 10.09.09 - klo:16:34 »
Lainaus
Mitä muuta etua invertteristä on kuin mahdollisesti pidempään kestävä kompura?
Esim. moottoria voi kuormittaa yhtä teholuokkaa enempi,esim 4kw:n moottorista voi ottaa 5,5kw tehoa ulos.
Käytännössä tämä tehdään siten että230VAC/D-400VAC/Y moottori kytketään kolmioon ja invertterin taajuus/jänniterampit valitaan siten että moottorille menevä jännite on 3X230V kun taajuus on 50Hz ja maksimitaajuudella 87Hz on jännite 3X400V.
Tuossa moottorin vaihtovirtavastus vaikuttaa siten ettei moottori nimellisvirta ylity vaikka moottori on kolmioon kytketty ja syöttöjännite on 3X400V taajuudella 87Hz.
Teollisuusautomaatioissa tätä systeemiä on ainakin vuoden ajan sovellettu.
Invertterikäyttöjen ohjelmalliset säätömahdollisuudet suoraan suoraan ethernet/kenttäväylän avulla on niin vaivatonta ettei suoria kontaktoriohjauksia enää ole kuin joissakin toisarvoisissa paikoissa.
Invertterien luotettavuus ainakin laadukkaimmilla merkeillä on erittäin hyvä koska ne kykenee kontrolloimaan reaaliaikaisesti käyntitilannetta ja reagoimaan häiriöihin hallitusti ennenkuin varsinaista vahinkoa ehtii tulla,yleensä invertterit osaa myös kertoa mitä on vikana jos joku häiriö tulee.
Nämä tietysti edellyttää että ohjelmaa tekevä henkilö osaa asiansa.
Maalämpökone vielä varsin uusi ja haasteellinen kohde invertterille ja luulen että ohjelmoijat ei ehkä vielä ole täysin "sisäistäneet" kaikkia koneen muuttuvia ominaisuuksia,niitä kun maalämpökoneessa riittää.
Mutta niinkuin ilmalämpöpumpuissa invertterikäytöt alkaa olla enemmistönä parempien ominaisuuksien takia niin sama se on tulossa maalämpökoneisiinkin ennemmin tai myöhemmin.
Suunnittelin joku aika sitten itsekin että pistän Ekowellin kompressorin johdon poikki ja invertterin väliin mutta valmistajan huolto oli sitä mieltä että alemmilla kierroksilla saattaa voitelu jäädä puutteelliseksi niin meni puihin sekin ajatus

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #12 : 10.09.09 - klo:18:10 »
Lainaus
Esim. moottoria voi kuormittaa yhtä teholuokkaa enempi,esim 4kw:n moottorista voi ottaa 5,5kw tehoa ulos.

Teollisuudessa tasamomenttikäytösssä OK, harvemmin pumppu/kompurakäytössä, haittana myös nouseva äänitaso...

Lainaus
Maalämpökone vielä varsin uusi ja haasteellinen kohde invertterille ja luulen että ohjelmoijat ei ehkä vielä ole täysin "sisäistäneet" kaikkia koneen muuttuvia ominaisuuksia,niitä kun maalämpökoneessa riittää.

Simppeli laitehan MLP on (käänteinen jääkaappi  ;) ), ja TAMU:n käyttäminen ei sitä hirveästi muuksi muuta.

Lainaus
Mutta niinkuin ilmalämpöpumpuissa invertterikäytöt alkaa olla enemmistönä parempien ominaisuuksien takia niin sama se on tulossa maalämpökoneisiinkin ennemmin tai myöhemmin.

ILPOssa lämpö/jäädytys tulee suoraan ilmaan ilman mitään "välipuskuria", joten sisä-mukavuus ja ulko-melu hoitaneet jo homman kotiin.

MLP:hen tulee sitä "ennemmin", mitä lähemmäs lisähinta saadaan sen (sovelluksessa saatavien) etujen tasolle (mm. meille olisi tullut TAMU-MLP, jos maksaisi itsensä (oikeasti) takaisin).

Lainaus
Suunnittelin joku aika sitten itsekin että pistän Ekowellin kompressorin johdon poikki ja invertterin väliin mutta valmistajan huolto oli sitä mieltä että alemmilla kierroksilla saattaa voitelu jäädä puutteelliseksi niin meni puihin sekin ajatus

Onkohan kompura lähempänä perinteista aksiaali vai radiaali-tuottoa? Siitä voisi päätellä kannattaako edes kokeilla...

Poissa PM

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #13 : 10.09.09 - klo:19:33 »
Lainaus
Lainaus
Niin se selviää.

Hienoa, ide42, pyyda IVT:lta laskelmat molemmista (X15 ja E12) kaivoineen (ainakin meilla X15sta tarjouksessa oli "pakko olla kaivo 15kW mukaan") ja vastaavat avaimet kateen tarjoukset. Pyyda samalla MTBF ja MTTR arvot  ;)

Lasketaan lisahinnan takaisinmaksu vaikka sitten 15snt/kWh:n hinnalla ja esim. 4% sijoituksen tuottotavoitteella. Nahdaanpahan, miten 12kW tapauksessa kay.... Mutu naas "ei ole tata paivaa" ;) ;)

(sorry puutteeliset aakkoset - valikaikainen jenkkinappis...)

Pakko kommentoida tuota "pakko olla15kw:n kaivo". Se ei ole laitteen vika jos myyjä ei tiedä tai osaa.

Uskon että tuosta inverterin kestävyydestä ei kannata edes keskustella.

Tietysti samoin kuin kannattavuus. Se voidaan vasta varmasti todeta sitten kun on mennyt 10v ja taas nähdään miten energian hinnat ovat menneet. ??  eikö. ?  kun tuota kristallipalloa ei ole.  8-)

Poissa PM

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #14 : 10.09.09 - klo:19:40 »
Lainaus
Lainaus

- Miksi antaisi, kun on kovan hinnan maksanut? Enpä ole vielä törmännyt sellaiseen maalämpöpumpun omistajaan joka olisi valintaansa katunut. Montako vuotta arvelet 2-5k€ hintaeron kuolettamisen kestävän invertteripumpulla? Mitä muuta etua invertteristä on kuin mahdollisesti pidempään kestävä kompura? Paljonko arvelet invertterin kestoiän olevan?

Raksaaja. Joo hintaeron takaisin maksu näillä sähkön hinnoilla ehkä 4-5v riippuen tapauksesta. Mutta taas  korostan miten käy kun sähkön hinta tuplaantuu. ??

Tuo inverterin kesto. se on taas niitä juttuja kun tiedetään vasta 10-20v kuluttua.

ja  minä olen nähnyt ja kuullut montakin mlp ostajaa jotka ovat katuneet ostoa.

Se onkin  sitten eri asia mistä ne katumukset ovat johtuneet.  Laitteista vai muusta.  :-/

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #15 : 10.09.09 - klo:21:02 »
Lainaus
Tietysti samoin kuin kannattavuus. Se voidaan vasta varmasti todeta sitten kun on mennyt 10v ja taas nähdään miten energian hinnat ovat menneet. ??  eikö. ?  kun tuota kristallipalloa ei ole.  8-)

Laskelmat kehiin!

justus01

• Vieras
« Vastaus #16 : 10.09.09 - klo:22:52 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus

Raksaaja. Joo hintaeron takaisin maksu näillä sähkön hinnoilla ehkä 4-5v riippuen tapauksesta. Mutta taas  korostan miten käy kun sähkön hinta tuplaantuu. ??

Tuo inverterin kesto. se on taas niitä juttuja kun tiedetään vasta 10-20v kuluttua.

ja  minä olen nähnyt ja kuullut montakin mlp ostajaa jotka ovat katuneet ostoa.

Se onkin  sitten eri asia mistä ne katumukset ovat johtuneet.  Laitteista vai muusta.  :-/

Säästö 4-5 vuodessa 2-5k€  ::)

Meidän tapauksessa hintaero olisi ollut varmaan lähempänä tuota 5k euroja (1217-8 vs 1250) joten invertterin käyttökustannukset olisivat olleet sitten lähes 1000€ vuodessa pienemmät. Saapa nähdä syökö tuo nykyinen pumppu edes tuon 1000€:n edestä vuodessa.

Onko muuten joku jo kurkistanut invertteri-MLP:n sisälle?
Minkä merkkisiä inverttereitä niistä löytyy?

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #17 : 10.09.09 - klo:23:09 »
Yksinkertainen laskelma:
10000kwh MLP Kulutus vuodessa....on jo aika tölli luokkaa 1000m3.
Eli rahassa kokonaiskulutus 900e/vuosi.
Jos säästö vaikka 10%, joka on aika kova saavutus, siitä tulis
säästöö 90e/vuosi.
Eli karkeasti 10v säästö 900e...
Tuosta voinee päätellä että ei kannata jos hinta-erohaarukka on 2-5ke.

Invertterit tulee se on selvä, mutta hintaporras liian iso tänä päivänä. Ehkä 5v päästä ollaan jo saatu hintoja alas, isommilla määrillä.
Hinta menee alas siinä vaiheessa kun joku valmistaja huomaa että ei sitä muulla kannata edes tehdä...siitä alkaa lumipallo vyörymään.

MLP laitoksen  ohjauksen sais helposti hoidettua sillä invertterin älyllä, niissä on niin paljon potkua nykyään...siihen jatkoksi joku käyttöliittymä ja io.ta. :D

Mutta toisaalta talot paranoo...ja pärjätään ilman MLP joten kohta siitä tulee katoavaa kansanperinnettä.
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo:23:12 kirjoittanut Roori »

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #18 : 11.09.09 - klo:08:56 »
ON/OFF vs X15 ero vaikka 3000EUR (meillä oli enemmän), ON/OFF COP vaikka 3 (meillä laskenta antoi enemmän), 10v takaisinmaksu (meillä systeemi maksanee itsensä takaisin 8v:ssa), voi asiaa lähestyä myös toisinpäin (edelleen simppelisti).
 - sähkön ka-hinta 30snt/kWh => X15 ka-COP oltava 3.33  :D
 - sähkön ka-hinta 20snt/kWh => X15 ka-COP oltava 3.53  :D :D
 - sähkön ka-hinta 15snt/kWh => X15 ka-COP oltava 3.75  :D :D :D
 - sähkön ka-hinta 10snt/kWh => X15 ka-COP oltava 4.29  :D :D :D :D

Lainaus
Tietysti samoin kuin kannattavuus. Se voidaan vasta varmasti todeta sitten kun on mennyt 10v ja taas nähdään miten energian hinnat ovat menneet. ??  eikö. ?  kun tuota kristallipalloa ei ole.  

PM pls, auta meitä ymmärtämättömiä  ;)

Poissa volkkari

• Vanha jäsen
« Vastaus #19 : 12.09.09 - klo:05:53 »
Kertokaas viisaammat, tyhmä kun ei ymmärrä
Ilmalämpöpumpussa invertteri sellaisessa on elekroninen paisari ja kierroslukusäädetyt puhaltimet,tämän ymmärrän eli koko laite on "yhteensovitettu"kompressorin massavirtaan.
On näissä maalämpöpumpuissa elekroninen paisari, säädetty liuospumppu jne.
Jos ei ole, niin laitteet saavuttavat yhtähyvän copin vain yhdessä pisteessä kuin onoffit.
Maalämpöpumpussa on varaaja joka korvaa ilmalämpöpumpulta tuon ominaisuuden (huoneilmaa on vaikea käyttää tähän tarkoitukseen)
Mielestäni invertteri maalämpöpumpusta hyötyy vain valmistaja joka voisi korvata koko tuoteperheen yhdellä tuotteella, mutta siihenkin se on vielä liian kallis.

Poissa eko

• Tulokas
  • *
« Vastaus #20 : 12.09.09 - klo:08:29 »
Nyt näytti olevan X11/X15 manuaalit saatavilla:
http://www.ivt.fi/documents.asp?lngCountryIdSelect=11&lngCategoryIdSelect=59&lngProductIdSelect=140&lngTypeIdSelect=0&lngID=512&lngLangID=1&lngCountryId=11&lngFirstCountryId=11&strProductType=&framework=&SubmitSearch=+Etsi+asiakirja+

Lainaus
Niin ja tärkein unohtui kaikki toimii 3.16a sulakkeilla.  ;D

Ja X15 manuaalista:
Lainaus
Malli PremiumLine             X11 X15
Suositeltu varokekoko  A   16   20
Onkohan 1~ TAMU syötöllä (ainakin "lämpöpumpun automaattivarokeesta päätellen).

Säästöistä (IVT:n tuoteesite) :

Lainaus
IVT PremiumLine X15 antaa erittäin suuren säästön.
Testit Statens provnings och Forskninginstitut (Ruotsin
VTT) osoittavat että säästö kasvaa 10 – 20% verrattuna
maalämpöpumppuihin joista puuttuu kierrosohjaus.
...
Lisäsähkölämmitystä ei tarvita joka säästää
2 – 5 % riippuen talon koosta.
Matalampi menoveden lämpötila ja aina oikea
lämpö taloon, tuo lisäsäästöä 3 – 5 % sekä korkeampi
vuosihyötysuhde tuo 1 – 2 % säästöä lisää.

Käyrät tehty vertaillen osateho-ON/OFF-pumppuun
 - DUT näyttää käyrän mukaan -5C   ;D ;D
 - Hyötysuhteen marginaalinen parannus osoittaa, että COP ei ainakaan parane osatehoilla.
 - Myös X15 tekee Legionella-syklin sähköpatruunalla
=> Säästö näyttäisi olevan <5% (3% matalampi LP-paluu = hieman parempi COP + 1.5% hyötysuhde  :-/

Muutama poiminta manuaalista, joka selventää (ainakin minulle) laitteen sielunelämää:

- Käynnistyessään kompura käy aina ens. 2min 48Hz:llä (n. 9.4kW) (voitelun varmistus?)
Jos patteritalo ilman puskuri, alussa lämmönnousu nopeaa (lähinnä kun talon lämmitystve-ka alle 4kW, ulkolämpö > 5C)

- Kompressorin käynnistysviive kiinteästi 10min
Olisin olettanut että ainakin huollon muutettava parametri (ei suurta haittaa...)

- Sähköpatruunan koko vain 3~ 6kW (vaikka pumpun teho max. 17kW) (koska 1~ TAMU?).
Toivottavasti ei kellään trippaa keskitalvella  :o

- 20Hz/4kW & 60Hz/11.7kW & 99Hz/17kW
Scroll näyttää käyttäytyvän kuin vakiomomenttikäyttö ja kompuran TAMUn oltava hieman kalliinpaa malllia....

TAMUlla saatava energiansäästö vs. kuristamaton ON/OFF on aina haateellista (jos prosessi sallii askelsäädöt), erityisesti vakiomomenttikäytöllä (moottorin haviöt pysyvät vakiona tehon pudotessa).

Minusta näyttää enemmän kuin perusteettomalta väittää, että TAMU-MLP:n "...kanssa ei kannata tuskailla. Varsinkaan mitoituksen kanssa."

Mutta ettei tulisi ihan väärä kuva (jälki)-kiinostuksesta: Jos (meidän tehoille sopiva) X11 (max 11.1kW, min. 2.2kW) olisi ollut viime syksynä markkinoilla ja hintaero olisi ollut alle 1500EUR E9:iin (eli samaa luokkaa kun Thermian Diplomat vs. G2), olisi meillä asennettuna varmaan X11 + 300 erillisvaraajalla C9:n sijasta (eli 1500+1200EUR lisää tiskillä, ei yhtään enempää).

Lisäys tuskin maksaisi itseään koskaan takaisin, mutta olisihan se HIENO :D

id42: Ota tarjous X11:sta ja 300l varaajasta. Olisi kiva nähdä, millä hinnalla X11:n saisi....

Poissa Peca

• Vanha jäsen
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
« Vastaus #21 : 12.09.09 - klo:08:33 »
X11/x15- malleissa ON kierroslukuohjatut kompressori,kiertovesipumput ja elektroninen paisari.

Niin kuin invertterikoneessa pitääkin.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa volkkari

• Vanha jäsen
« Vastaus #22 : 13.09.09 - klo:10:44 »
No varmaan sitten höyrystimen/lauduttimen pinta-alatkin vaihtelee siirrettävän tehon mukaan, vai onko jokin keskiarvo?
Ylimitoitus ainakin  jättäisi öljyn pienemmillä tehoilla höyrystimeen.
Eli olen sitä mieltä että invertteri mlp on altavastaaja onoffille tässä tapauksessa, copit kohtaavat vain yhdessä pisteessä.
Kokonaan toinen juttu on kestävyys, ei niinkään komressorin vaan tuon elekronipaisarin, sehän on mankku joka hakkaa kokoajan tietyissä syksleissä termosttattisella ohjauksella, epäilen että viisi vuotta on sille kova sana.
Venttiilin vaihtohan edellyttää kylmäainneen talteenottoa, tyhjiöintiä yms.
eli kyllä sillekin hintaa tulee.
Ja edelleenkin tyhmä kun olen mitä ihmeen hyötyä tuosta invertteristä on maalämpöpumpussa jossa vesivaraaja hoitaa tuon homman, ai niin se valmistajan etu tietenkin

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #23 : 13.09.09 - klo:12:22 »
Lainaus
sehän on mankku joka hakkaa kokoajan tietyissä syksleissä termosttattisella ohjauksella, epäilen että viisi vuotta on sille kova sana.
On niitä kestäviäkin mankkuja olemassa,esim henkilöautoissa joissa on elektroninen polttoaineen ruiskutus niin niissä magnettiventtili avautuu hetkeksi imutahdin aikana ja ruikkaa bensaa pyttyyn.Hyvin ne näkyy kestävän vaikka tikittävät melko tiuhaan  :)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m