Kerrotko hieman lisää suunnitelmistasi - esim. tuo lämmöntalteenotto, kuinka kovalla hyötysuhteella aiot sitä tehdä, ja onko talosta jo suunnitelmaa tarkemmin, nykyäänhän pääsuunnittelija tai hänen määräämänsä kai laskee vaipan häviöt?
Itselläni on lähes samankokoinen talo, josta on vasta puoli vuotta käyttökokemusta. Laskennallinen vaipan häviö suunnitelmissa oli 192W/K, eristeitä ei ole mitenkään erityisen paksusti, mutta yli normien kuitenkin - esim. yläpohjassa lähes 500mm. Tuo häviö on laskettu perinteisellä lämmöntalteenotolla, mutta todellisuudessa minulla on pyöriväkennoinen. Tuo laskennallinen häviö pitää aika hyvin paikkaansa - nyt pikku pakkasilla menee lämmitysenergiaa 33kWh vuorokaudessa, COP:lla 3 se tekee 21,5K. Sisälämpötila on 22...23C välillä. Muutama aste tulee siis muista lämpöhäviöistä ja kuumana käyvistä asukkaista.
Jos pystyt puolittamaan häviöt tuosta minun tapauksesta vaikka 100W/K tasolle, pitäisi -25C pakkasella lämmitystehoa olla n. 4.2kW, jos oletetaan, että muut sähkölaitteet ja asukkaat nostavat ilman lämpötilaa muutaman asteen.
Eihän tuo teidän vedenkulutus ihan mahdoton ole - monissa kerroistaloissa menee puolitoistakertainen määrä. Toki vanhoissa kerrostaloissa wc:n huuhtelu voi viedä yllättävän paljon nykyisiin "kuivakäymälöihin" verrattuna. Meillä menee 80l/hlö/vrk. En tiedä, montako suihkua taloonne on tulossa, mutta esim. meillä on 180-litrainen varaaja riittänyt toistaiseksi aina, vaikka yleensä täytämme poreammeenkin ennen saunomista, tosin suihkusekoittajan kautta, jolloin lämpöpumppu ehtii kompensoimaan kulutusta kivasti, varaaja ei mene kylmäksi, eikä tarvitse vastuksia avuksi.
Vaikka se ei monien mielestä olekaan taloudellisesti järkevin yhdistelmä, minä saattaisin tapauksessasi vielä yksityiskohtia tietämättä harkita jotain seuraavanlaista: pienehkö maalämpöpumppu ja isohko varaaja ja aurinkopaneelit. Ja koska talosi on etelärinteessä, vaikka kivitalo onkin, kannattanee samalla vaivalla laittaa jäähdytys, iv-kanaviston kautta tai puhallinpatterilla. Molemmilla tekniikoilla on kannattajansa, itse laitoin kanaviston kautta ja olen ollut tyytyväinen (viileä tulee jokaiseen makuuhuoneeseen putkia pitkin).
Hyödyt: kertomasi lämminvesikuluksen takia saat paljon hyötyä aurinkopaneeleista kesäkaudella, mlp:llä lämmität edullisesti talvella, ja maalämmön sivutuotteena saat käyttökuluiltaan lähes ilmaisen viilennyksen. Ison varaajan kanssa saat tehtyä käyttöveden ilman sähkövastuksien apua, vaikka itse pumppu olisi pienitehoinenkin.
Ei ole itsellä kokemusta passiivitalosta, että kuinka se pitää kesällä lämmön ulkona, mutta etelä-Saksassa kivitalossa asuneena totesin, että vastaavassa talossa ei Suomessa jäähdytystä tarvitsisi. Yli 30 asteen helteillä sisälämpötila pysyi suht normaalina ensimmäisen viikon. Sen jälkeen alkoikin miettimään, josko veisi patjan kellariin (kaasupolttimen viereen

Kannattaako maalämpö? Itse halusin käyttökulut alas, hinnalla millä hyvänsä

nvg