Laskelmia maa- ja muiden lämmitysjärjestelmien ekonomiasta ja päästötaloudesta taitaa olla yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Lämmöllä -lehti tietenkin suhtautuu lämmöllä öljyyn.
Itse olen joskus laskeskellut näitä asioita seuraavasti: Arvioin talon energiankulutusta lämmitykseen kahdella tavalla. Ensimmäinen lyhyt tapa on kertoa LP:n kulutus 8 MWh/v COP:lla ja saada 24 MWh/v. Toinen tapa on laskea talon vaipan pinta-alat, k-arvot, ulkolämpötilat (eri vuosina) ja siitä kokonaiskulutukset ja lopputulos 22-25 MWh/v vuodesta riippuen, siis sama suuruusluokka. Eli 8 MWh:a pitää ostaa ja 16 MWh:a tulee maasta.
No sitten oman sähköyhtiön ympäristötaseessa sanottiin, että 1 MWh:n tuottaminen synnyttää 350 kg CO2-päästöjä. Eli sähkölämmitysmuotoon verrattuna säästän CO2-päästöissä 5,6 tonnia/v (16x0,35) ja olen säästänyt tähän mennessä yhteensä 45 tonnia/8v. Kevytöljyllä lämitettäessä CO2:ta syntyy noin 267 kg/MWh. Siihen verrattuna olisin säästänyt tähän mennessä n. 35 tonnia/8v.
Jos ja kun tämä LP nyt kestää tuonne 2015 saakka niin tulen säästäneeksi sähköön verrattuna 90 tonnia/16v ja öljyyn verrattuna 60 tonnia/16v CO2:ta. CO2 on vain yksi osa päästöistä, mutta käsitellään nyt tässä vain sitä.
Maalämmön ympäristöystävällisyys näyttää siten melko kiistattomalta. Se pohjautuu siihen tosiasiaan, että säästettyä energiamäärää, 250 MWh/16 v, ei tarvitse tavallaan ollenkaan tehdä/polttaa kun se jo on maassa.
Laskelma on aika karkea, mutta perustuu silti aika moniin faktoihin. LP:n kWh:t on mitattu mittarilla, rakenteiden k-arvot on otettu suunnitelmista ja ulkolämpötiloja on seurattu tavalla ja toisella. Ja uskoisin, että energiayhtiön ymp.tase on totta.