Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: LED spotteja  (Luettu 5466 kertaa)

Poissa Tero Paananen

• Täysjäsen
  • Foorumin perustaja
LED spotteja
« : 06.10.07 - klo:17:03 »
Löysin vihdoin tehokkaita ja hyviä LED spotteja. Spotteja on sekä GU10 ja GU5,3 kannoilla.

Jos on rinnakkain LED spotti ja 25W tavallinen halogeenispotti on kirkkaus aivan sama, LED vie vain 2W virtaa :-)

Eli nämä on hyviä ja kalliita:
http://www.led1.de

Valikosta ->"Led Spots" -> "MR16" -> "LED1.de® MEGA Spot MR16 warm white"

Kaikenlaisia tehottomia LEDejä on paljon myynissä kaikki K-Raudat pullollaan...
« Viimeksi muokattu: 06.10.07 - klo:17:05 kirjoittanut tepaanan »
Foorumin perustaja vuodelta 2003
- Nibe S1255-12 2023-
- LämpöÄssä V9 2003-2023
Lämpökaivo 170m Kaivonporaus Kallioniemi
Kannustalo Rauhala rak 2003, 147m2, 1-kerros, Jyväskylä

Poissa Malibra

• Vanha jäsen
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
Re: LED spotteja
« Vastaus #1 : 06.10.07 - klo:18:09 »
Tuota  ::) sanoisin, että nuo on juuri niitä huonoja. Samasta paikasta löytyy niitä hyviäkin.

HighPower P4/XR-E LED spots

-Janne-

Poissa Tero Paananen

• Täysjäsen
  • Foorumin perustaja
« Vastaus #2 : 06.10.07 - klo:18:46 »
Lainaus
Tuota  ::) sanoisin, että nuo on juuri niitä huonoja. Samasta paikasta löytyy niitä hyviäkin.

HighPower P4/XR-E LED spots

Hyviä varmasti nuokin. Noita kokeilen seuraavaksi.

« Viimeksi muokattu: 07.10.07 - klo:20:42 kirjoittanut tepaanan »
- Nibe S1255-12 2023-
- LämpöÄssä V9 2003-2023

Poissa Tero Paananen

• Täysjäsen
  • Foorumin perustaja
« Vastaus #3 : 07.10.07 - klo:20:42 »
Oletko "Malibra" vaihtanut tasavirta muuntajat LEDien muuntajiksi? Itselläni joissakin tasavirta ja joissakin vaihtovirtamuuntajat. Kokeilen vähän kuinka LEDit toimii vaihtovirran takana, niissähän lukee että toimisivat AD/DC virralla.

Oletko mistä löytänyt hyviä tasavirta muuntajia johon olisi helppo kytkeä monta LED-spottia?

- Nibe S1255-12 2023-
- LämpöÄssä V9 2003-2023

Poissa juctuc

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 09.10.07 - klo:10:25 »
Osallistutaan nyt keskusteluun kun kerrankin ainakin voi kuvitella jotain tietävänsä.

Eli noilla 5mm ledeillä ei ole odotettavissa kovin pitkää käyttöikää.Tuollaisen ledin ominaisuuksista johtuen osa ledeistä saa ylivirtaa ja osa alivirtaa tuollaisessa toteutuksessa.Tosinsanoen sammuneita ledejä on odotettavissa aika piankin.

Voivat kirkkaudeltaan näyttää samalta,mutta numeroilla homma on ihan eri.25w halogeeni tuottaa n.250-300lumenia,kun taas tuo ledspotti tuottaa 90lumenia valotehoa.Eli aika iso ero.

Tuolla ilmoitettiin että on 2.3w sähköteho.Ottoteho on jossakin 3.5 w paikkeilla.Monesti myös avautumiskulma on todellisuudessa pienempi kuin ilmoitetaan.Tästä spotista tietysti on paha sanoa.

Muuntajiksi harvoin käyvät halogeenimuuntajat suoraan.Ne vaativat yleensä pohjakuormaa toimiakseen.

Teholedeillä valoa sitten saadaankin enemmän ja pitempään.Näille monesti suositellaan käytettäväksi "vanhaa" rautasydänmuuntajaa.

Näissäkin tuppaa valotehojen ilmoittaminen olemaan mitä sattuu.Eli en luottaisi yhteenkään mainoslauseeseen vertailusta halogeeniin.Vähintään pitäis myyjällä olla tarjota vertailusta ihan kuvia,josta voi nähdä mistä on kyse

Noh..vähän vielä perusteita tuolle multiled-spotin "teilaamiselle".Ledien kynnysjännite vaihtelee,ja kun niitä on paljon samaan nippuun kytketty,niin läpi menevän virran määrä vaihtelee.Tuollaisella ledillä läpimenevä virta tulisi olla luokkaa 20mA.Kynnysjännitteen vaihtelun takia saattaa virta olla paljon suurempi.5mm led on ERITTÄIN herkkä ylivirralle.

Poissa Tero Paananen

• Täysjäsen
  • Foorumin perustaja
« Vastaus #5 : 09.10.07 - klo:11:50 »
Lainaus
Eli noilla 5mm ledeillä ei ole odotettavissa kovin pitkää käyttöikää.

Tasavirtamuuntajan käyttö parantaa käyttöikää huomattavasti?

Onko tiedoa mistä saisi hyviä tasavirtamuuntajia näihin led spotteihin ja mielellään sellaisia joihin olisi helppo kytkeä monta lediä kiinni?
- Nibe S1255-12 2023-
- LämpöÄssä V9 2003-2023

Poissa juctuc

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 09.10.07 - klo:12:14 »
Jos led-lamppu on AC-DC, niin ei ole iän kannalta merkitystä kummalla ajaa.

Ei ole osunut silmään muuntajia joissa olisi monta lähtöä.Jos sitä tarkoitit?Itse kun noita olen testaillut,niin mulla on muuntajasta lähtevässä johdossa sokeripala päässä,johon sitten olen vetänyt useamman johdon.Tai sitten olen ottanut aina edellisestä spotista.Mutta jos niitä saman johdon päässä on monta,niin alkaa tietysti voltit toisessa päässä tippumaan.

12Vdc muuntajia saa ainakin elektroniikka-kaupoista.Hinnat vaihtelee paljon.En osaa sanoa miten on laadun kanssa.Kun mitotat sitä muuntajan tarvetta niin jätä "varaa" n.20%.Eli senverran tehokkaampi muuntaja kuin mitä tarviit.

Muuntajia:
Partco
lm.fi
vekoy
bebek
Yleiselektroniikka
Kouluelektroniikka
Finnparttia

Noista voi katella.Sais olla luokkaa: 12Vdc 1500mAh(18w)

Poissa Tero Paananen

• Täysjäsen
  • Foorumin perustaja
« Vastaus #7 : 11.11.07 - klo:21:32 »
Minulla on siis AC/DC merkinnällä olevia LED-spotteja vajaa 10 kpl koekäytössä. Huomasin nyt selvästi että ne LEDit jotka on AC-muuntajan takana ovat kirkkaampia kuin ne jotka ovat DC-muuntajan takana.

-->Eli vaihtovirta DC on himmentänyt LED-spotteja huomattavasti !!!

No eipähän tullut turhaan testailtua, aina oppii, näköjään kantapään kautta. Eli kyllä vaihdan kaikki muuntajani AC muuntajiin jos LEDejä käytän.

Onkohan sama huomattu myös käytettäessä ns. teho-LEDejä???
- Nibe S1255-12 2023-
- LämpöÄssä V9 2003-2023

Poissa ziffy

• Täysjäsen
« Vastaus #8 : 20.11.07 - klo:12:09 »
Lainaus
Ei ole osunut silmään muuntajia joissa olisi monta lähtöä.Jos sitä tarkoitit?Itse kun noita olen testaillut,niin mulla on muuntajasta lähtevässä johdossa sokeripala päässä,johon sitten olen vetänyt useamman johdon.
Eikös noissa muuntajissa yleensä ole liitäntäjohto niillä plugeillä, nk. tasavirtaliitin tms.? Oletko käyttänyt jotain erikoisosaa vai ihan tavallista sokeripalaa ja katkaissut johdon ja liittänyt sen siihen sokeripalaan?

Mitä hyötyä tuosta rautasydänmuuntajasta on verrattuna tavalliseen tasavirtamuuntajaan (jos mitoittaa tasavirtamuuntajan reiluksi)?
Nibe 1210-5, lämpökaivo 115/119m, harkkotalo 550m3

Poissa ziffy

• Täysjäsen
« Vastaus #9 : 21.11.07 - klo:15:07 »
No niin, löytyyhän noita muuntajia ilman plugeja liitäntäjohdossa kun vaan viitsii katsella ympärilleen  ::)
Nibe 1210-5, lämpökaivo 115/119m, harkkotalo 550m3