Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa  (Luettu 5918 kertaa)

Poissa nvg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 182
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« : 12.11.07 - klo:09:18 »
Hei,

kytken tulevan mökkini sähköt lähipäivinä - olen tässä tapellut itseni kanssa laittaisinko yleis- vai vuodenaikasähkön. Excelin kanssa arvailen, että vuodenaika _voisi_ tulla hieman halvemmaksi, mutta ero on aika mitätön.

Miten muut maalämmön käyttäjät, millä tariffilla olette hankkineet sähköenergianne?

Toki tariffia pystyy muuttamaan myöhemminkin, mutta ajattelen sitoa itseni pitemmäksi aikaa vuoden tai kahden sopparilla..ainakin edellisen kerran se kannatti.

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa pete

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 203
  • Ekowell ECT300 08/2003 alkaen
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #1 : 12.11.07 - klo:14:45 »
Minulla on aikasähkötariffi. Vantaan
Energian verkossa, jossa yösähkö on voimassa
ark.21-07, la 18 - ma 07 + kaikki arkipyhät, tulee tasaisellakin kulutuksella aikasähkö yleissähköä
halvemmaksi, paitsi jos kulutus on hyvin pieni, esim. alle 5000kWh/a.
Minulla on jakautunut 52% yö/48% päivä. Vuosikulutus n.10500 kWh

Poissa nvg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 182
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #2 : 12.11.07 - klo:15:18 »
Joo, meillä kun on mahdollisuus nk. kausisähköön, on vain talviarkipäivinä kalliimpaa sähköä, noin 1900 tuntia vuodessa, ja halvempaa siis n. 6800 tuntia.

Vaikka tekisi yksinkertaistetun esimerkin, että talviarkipäivänä kuluisi tehoa keskimäärin 2kW ja muulloin keskimäärin 1kW, tulisi suunnilleen samalla vuosikulutuksella kuin sinulla, eli 10600kWh, hintaeroa n. 100€ kausisähkön hyväksi. Eli taidan käydä tekemässä semmoisen sopparin.

Nyt kun minulla on rakennusaikaisessa vuokratalossa sähkölämmitteinen vesikeskuslämmitys, ajan öisin 4 astetta lämpimemmällä asetuksella lattiaan kuin päivällä - saman voisi tehdä tietysti sitten tulevaisuudessa maalämmölläkin, mutta taitaa olla jo turhaa nipotusta?

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Raid

  • Vieras
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #3 : 12.11.07 - klo:18:46 »
2kWh per päivä?  :o  jopas menee vähällä sähköllä.
tällä hetkellä meillä kuluu n. 40kWh per päivä.
josta 30 mlp ja loput 70% muuta sauna ym. pesukonetta

Poissa MLog

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Easy logging with MLog - try before buy !
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #4 : 12.11.07 - klo:20:29 »
Minulla on 2-tariffisähkö(yö/päivä), Vaasan Sähkö. Pumppu on Thermia Villa75 asennettu v.2000. Kulutan n. 12000kWh/v. Suhde yö/päivä on ollut noin 30/70, eli ei kovin hyvä. Muutama vuosi sitten annoin kulutuslukemat sähkölaitosella ja kysyin kannattaako vaihtaa yleissähköön. Vastaus oli että ei ole väliä, kyseessä oli n. 10€ ero (kulutusmaksu) ja sitten tule vaihtomaksu päällä.  Tässä ovat talon ja pumppun kaikki loggausstatistiikkat: http://www.netikka.net/mehrs/ccount/click.php?id=53

terv mlog
Thermia VillaClassic 75, 1 1/2 puutalo (2000), 164m2 + autotalli lattialämmityksellä, 136m porareikä
2006: yht. 11421kWh, MLP 5567kWh
MLog Info: http://www.netikka.net/mehrs/ccount/click.php?id=32

Poissa nvg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 182
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #5 : 12.11.07 - klo:21:03 »
Lainaus
2kWh per päivä?  :o  jopas menee vähällä sähköllä.
tällä hetkellä meillä kuluu n. 40kWh per päivä.
josta 30 mlp ja loput 70% muuta sauna ym. pesukonetta

Raid: kirjoitin 2kW, en 2kWh. 2kW on teho, joka vastaa vuorokaudessa 48kWh energiaa, mikä ei nyt sitten niin kaukana ole noista sinun lukemista. Kun itse asuin aiemmin öljylämmitystalossa, kului minulla taloussähköä 7...12kWh/vrk, eli tuo sinun 30kWh MLP:lle vuorokaudessa kuulostaa hyvältä arvaukselta.

MLog: kiitos, juuri samansuuntainenhan oli tuo oma laskelmanikin, vuodessa ero oli satasen luokkaa. Saa sillä kympillä kuussa toki pari työnantajan tukemaa lounasta, eli 10% kuukauden työruokailuista :)

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #6 : 13.11.07 - klo:09:31 »
Lainaus
Minulla on jakautunut 52% yö/48% päivä.

Lainaus
Suhde yö/päivä on ollut noin 30/70

Milläs noin iso ero on selitettävissä? Onko yösähkössä päästävissä maksimissaan vain puoleen kokonaiskulutuksessa? Itse kuvittelin, että suhde olisi helpostikin parempi yösähkön osuuden hyväksi. Laittaakapa muutkin, joilla on yö/päiväsähkö, kulutusosuuksia niin voin päivittää laskelmani yösähkön kannattavuudesta.

Poissa Wroooom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Vitocal300BWC110,0.5m3,2x150reikä,Pelican ACW-CG
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #7 : 13.11.07 - klo:11:32 »
Meillä menee yö 40% päivä 60% suhteella. Lämminkäyttövesi tehdään pelkästään yöaikana 50 asteiseksi. Taitaa olla kaikkea muuta sähkönkulutusta aika reippaasti. Tietokone päällä lähes aina, tykki iltaisin useasti pelkästään tausta meteliksi ::) yms...
-Hyötyliikuntana harkkoja pinoon ;)

Poissa Valpo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • Thermia Diplomat TWS 10, kaivo 200 m
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #8 : 14.11.07 - klo:17:24 »
Vuodenaikasähkö tekee minulle säästöä 150 euroa/vuosi, verrattuna yleissähköön.
 
Tässä laskelmassa on huomioitu niin perusmaksut, verot, siirrot kuin kulutuskin.
 
Sähkön kulutukseni jakautui seuraavasti:
Talvipäivä -- 31.2%
Muu aika -- 68.8%

Sähkön toimittaja on Oulun seudun sähkö

Poissa ladygin

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Thermia TSW D 16 + 320 m porakaivo, 326m2/900m3
Re: Yleis- vai vuodenaikasähkö MLP-talossa
« Vastaus #9 : 14.11.07 - klo:22:34 »
Vuodenaikasähkö tulee jkv halvemmaksi täälläkin.
Sähkön kulutuksesta talvipäivän osuus on 33.5 % ja muun ajan 66.5 %. eli hyvin saman suuntaiset luvut kuin edelliselläkin kirjoittajalla.