Vaikea tehdä päätöstä vain noilla parametreillä - ja yksikäsitteistä ja varmaa ennustetta muutenkaan.
Ja sähkölämmityksenkin voi toteuttaa niin monella tavalla. Jos sen tekee lämmityskaapeleilla, on päätös aika lopullinen, mutta vesikiertoisen lämmönlähdettä voi helpommin muuttaa.
Sähköenergia on Suomessa edelleen aika edullista verrattuna keski-Eurooppaan. Minä maksoin Saksassa vuosina 2002-2005 n. 20c/kWh kotiin kannettuna, eli sisälsi siirrot ja verot. Suomessa pääsen n. puoleen tuosta. Jos Suomen hinta kehittyy yhtään tuohon suuntaan, tulee lämpöpumpusta entistä kannattavampi vaihtoehto.
Yksinkertaistettu analyysi, lähtee ajatuksesta, että keskikokoinen omakotitalo on vesikiertoisella lattialämmöllä sähkökattilalla tai maalämmöllä (eli lämmön jako ja sen asennus sama):
1. Sähkökattilan hankintahinta 2500€, sähkölasku 150...160€/kk
2. Maalämpöpumpun hinta + keruupiirin asennus + maasilmukka (pintaputki) asennettuna 9000€, sähkölasku 80€/kk.
3. kuten 2, mutta porakaivona, 15000€, sähkölasku 80€/kk.
Ilman lämpöpumpun/kompressorin ikääntymisen aiheuttamaa kulua kohta 2. maksaa 6500€ enemmän, jolloin 75€ hintaero sähkölaskussa tulee takaisin seitsemässä vuodessa. Kohdassa 3. menee melkein 14. vuotta.
No, tämä nyt oli vain yksinkertaistettu esimerkki joka sisältää monia oletuksia, eikä semmoisenaan päde mihinkään, mutta antaa vähän aavistusta mitä takaisinmaksuaika olisi, jos energian hinta pysyy nykyisenä. Sähkön hinnan noustessa takaisinmaksu luonnollisesti nopeutuu, ja myös inflaatio vähän nopeuttaa tuota todellisuudessa. Mutta kuten sanoin, kompuran ikääntymistä ja sen vaihtamisen aiheuttamaa kulua tuohon ei ole laskettu.
Minä ainakin lähdin hommaamaan lämpöpumppua fiilispohjalta, minusta on kiva saada talon käyttökustannukset mahdollisimman alas, vaikka perusinvestointi olisi isokin. Ja jos lisäksi saa edullisen viilennyksen taloon helpolla (mille ei täällä Oulun korkeuksilla tämmöisenä päivänä laske paljoa arvoa..), niin sekin on vain plussaa.
Olen asunut nyt viisi omakotitaloa, ensimmäisessä oli öljylämmitys, toisessa ja kolmannessa maakaasu, neljännessä osittain varaava sähkö ja nyt viidennessä vesikiertoinen sähkö. Ja nyt tulevassa kuudennessa MLP. Vaikka tulevassa talossani neliöitä onkin, päätyisin varmaan samaan vaikka olisin tekemässä 100-neliöistä. Fiiliksen, en excelillä lasketun säästön takia.
nvg