Minulle ei edes tullut mieleen, että vanhan kattilan purkaminen ei kiinnosta firmoja, mutta eihän se tosiaan heidän ydinbisnestään ole... Meidänlaiselle amatööriyhtiölle (pieni as oy, kaikki tehdään itse) ainoa vaihtoehto on avaimet käteen, sillä kellään ei ole aikaa alkaa "rakennusmestariksi" omien hommien ohessa. Ja kun amatöörejä ollaan, niin pahimmillaan jäisi jokin kriittinen asia ottamatta huomioon.
Hinta on sen verran suolainen jo nyt, että en tiedä jaksanko alkaa kysellä betonirengaskaivon, kattilan purkamisen, tarjouksesta puuttuvien kiertovesipumppujen yms. hintoja. Hinta nousee tod.näk. niin paljon, että tämä ei ole meille realistinen tarjous.
Olen laskeskellut, että maalämmön perustamiskustannus saisi olla max. 10000 e kaukolämpöä kalliimpi (kaukolämmön investointi 24000e), jotta sijoitus maksaisi itsensä takaisin järjellisessä ajassa (järjellinen aika minun mielestäni = alle 10 vuotta).
Kaukolämmön käyttökustannus vuodessa: 3700 e
Maalämmön vastaava: n. 2400 e
Erotus 1300 e
Takaisinmaksuaika: 10000e / 1300 e/vuosi = 7,7 vuotta
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että 10000 e suuremmassa lainassa on suuremmat korot (sitä en osaa laskea mukaan).
Miltä tällainen raja maalämmön investoinnin hinnalle kuulostaa? Tämä ei nyt ollut mitään korkeampaa matematiikkaa, mutta näin olen selvitellyt itselleni suuruusluokkia.
Lisätty: Rivariyhtiössä osakkaat vaihtuvat ja harva asuu yli 10 vuotta. Ei viitsi ottaa ihan tolkuttoman kallista investointia, jonka me nykyään täällä asuvat maksaisimme käytännössä kokonaan (laina-aika 5v.). Toki haluamme järkevän ratkaisin myös myöhemmin tulevia asukkaita varten (muutenhan ottaisimme esim. suoran sähkön), mutta emme halua ihan mahdottoman kokoisen investoinnin maksumiehiksi.
Maalämpö voi olla (ainakin öljyyn verrattuna) myyntivaltti asuntoa myytäessä, mutta koska lämmitys on peruskamaa, niin en usko, että maalämmöstä montaa tonnia tulee asuntoon lisähintaa.