Moi
Olen rakentamassa uuttavanhaa taloa ja tarkoituksena laittaa maalämpö.
Olen lueskellu tätä foorumia aikalailla ja täällä tuntuu tietoa ja osaamista löytyvän! Kiitos siitä!
Mutta mulle kuitenkin kaikki tämän alan jutut on aikalailla hepreaa vaikkakin olen jo jotain oppinut tätä foorumia lukemalla..
Jos joku jaksaa/viitsii vastailla "muutamaan" kysymykseen, niin olisin siitä kiitollinen!
Eli tarkoituksena siirtää vanha hirsikehikko nykyiselle rakennuspaikalle Oulun pohjoispuolelle ja tehdä siitä talo.
Kokoa mökillä on n. 250 neliöö yläkerta mukaan luettuna. Materiaali on siis vanha hirsi ja tarkoitus olisi tehdä talo vanhalla menetelmällä käyttämättä juurikaan muovi/lastulevy yms. materiaalia. Toki talo pyritään eristämään mahdollisimman hyvin, mutta ei siitä taida kuitenkaan ihan nykytalon kaltaista saada..
Lisäksi pihaan tulee lämmin autotalli noin 60 neliöö.
Minkälainen pumppu olisi hyvä valinta? Nyt lähinnä tarkoitan, että mitä ominaisuuksia pitäisi pumpussa olla? Autotalli eri piiriin? Pesutilat eri piiriin?? Pirttiin tulee iso uuni -> Lämpöantureita???

Pitäisikö laittaa erillinen varaaja kun taloon tulee amme?
Ja sitten vielä pitäisi saada tehtyä lattialämmitys vaikka lattiat tulee olemaan vanhaa lankkulattiaa...
Mieluummin kuulisin vastauksia ja näkemyksiä täältä kuin pelkästään paikallisesta k-raudasta!
Kiitos!