Arvon raadilta kommentteja.
Olen laskeskellut jos laitan MLP:n autotalliin ja vedän sieltä kanaalin taloon (8m) niin tämä tulisi maksamaan jotain 2000€. Kannattaako laittaa MLP sittenkin khh:n ja laittaa sähköpatterit tuonne autotalliin. Siellähän ei lämpöä olisi kuin jotain 5-10 astetta.
Tämän lisäksi joutuisin laittamaan toisen kiertovesipumpun käyttövedelle, tämä siis lisää käyttökustannuksia, samoin kuin lämpöhävikki kanaalissa.
En ole tuohon vielä laskenut mahdollista vaikutusta porakaivon hintaan.
Kumman tekisin?
Autotalli ei todennäköisesti tarvitse muuta lämmitystä juuri ollenkaan, koska MLP vuotolämpö lämmittää tilaa. Itse en sinuna laittaisi lämpimän veden kiertoa, vaan laittaisin siihen pääasiallisessa käytössä olevan suihkun eteen pienen sähkövaraajan, jonka tuotto riittää siihen asti kunnes lämmin vesi ehtii autotallista hanalle. Tämän erillisvaraajan lämpötila ei tarvitse olla kuin 40-50 astetta ja sen voi tarvittaessa vielä ajastaa ja (tai) laittaa kotona/poissa kytkimen taakse.
Itselläni ei ole tarvetta ko. viritykseen, koska pumppu on lähellä yläkerran suihkukaappia (se eniten käytetty suihku) ja saunan pesuhuoheessa (matka 14m) valutan löylynheittovedet kiuluun (5-6 litraa) ja sitten jo suihkusta tuleekin lämmintä vettä.
Minun mutu-mielipiteeni on ettei moinen ekoflex-veto lisäkanavilla lämpimän veden kierrätystarkoituksessa ole järkevää, mikäli kierrätyksen poisjättämisellä voidaan valita edullisempi kanaali (voiko?).
Erillisvaraajan käyttö ei sotke MLP:n toimintaa (kerrostumat, "pätkäkäynti" kesällä jne). Erillisvaraajan lämpöhäviöt lämmittää vain huoneistoa, ei maassa kulkevaa kanaalia kesät/talvet. Kiertovesipumpun sähkön kulutus jää pois. Sähkövaraajan termostaatin voi säätää pienemmälle kuin MLP:n ylälämmön, jolloin tosiasiallisesti sähkövaraaja lähtee päälle vain, mikäli vettä täytyy oikeasti esilämmittää.
Joku varmaan on eri mieltä, mutta se miksi lämpimän veden kierrätys olisi parempi ratkaisu pitää
perustella.Jani