@TomiN
> Rakenteilla on n. 350 m2 harkkotalo, kolmessa tasossa (kellari + 1,5 krs). Laskennallinen lämmitysenergiankulutus luokkaa 12 kW paukkupakkasilla.
Onpa pieni lämmönkulutus suhteessa talon neliöihin.
>Olen saanut tarjouksen Lämpöässältä sekä Geoprolta. Ihmettelen kun mitoitus heittää aika paljon:
Lämpöässä: T18 + 1000 l varaaja,
Nuo HULLUT on antaneet sulle tarjoukset neliöiden mukaan.
*TANA MITÄ IDIOOTTEJA!
Sulle riittää täystehokoneeksi LÄ T9, mikäli huipputehontarpeesi on laskettu oikein.
>Geopro: SH13 + 700 l varaaja.
Nyt ollaan jo oikeassa aurinkokunnassa mitoituksen suhteen.
Mielestäni tuokin on vielä turhan suuri. SH9 vois jopa riittää.
Mikäs on SH9:stä seuraava koko?
>Olen ymmärtänyt, että reilu alimitoitus ei ole hyväksi, eikä myöskään ylimitoitus. Mitä ongelmia tulee, jos laite on ylimitoitettu (sen lisäksi, että maksaa turhaan liian tehokkaasta koneesta)?
Ylimitoituksella ei saavuteta mitään oikeata hyötyä!
Ylitehoinen kone lataa varaajan täyteen nopeammin kuin pienempi kone. Ja siksi esim 1000L varaaja on kuin kärpäsen shit T18 pumpulle, käyntijakso jäänee parhaimmillaankin 10-20 minuuttiin ja ainakin 10 minuutin käyntijakso on mun mittapuussa turhan lyhyt. Toki 1000L varaaja tekee tauoista pitkiä!!!
> Tuo varaajan koko kai selittyy sillä, että talossa on kaksi suihkua ja lisäksi vielä kaksi suihkukaappia, sekä poreammeelle halutaan varaus.
Lisäksi se T18 vaatii ison varaaja jotta se edes jotensakin sais töitä.
>Eli eikö ole niin, että lämpimän käyttöveden kulutus otetaan huomioon sillä, että laitetaan tarpeeksi suuri varaaja?
Juu
>Lämpimän veden kulutushan on jaksottaista, toisin kuin talon lämmitys, josta huolehtii sitten periaatteessa suoraan lämpöpumppu.
Juu, mutta näissä suomen erillisvaraajakoneissa tuo varaaja myös puskuroi lämmitykseen menevän lämmön ja siksi sen koko pitää huomioida käyttöveden kulutuksen lisäksi suhteessa lämpöpumpun tehoon & lämmitysenergian kulutukseen.
>Vai ovatko hyvin pitkälle samantyyppisiä?
on
>(Pienehkö ongelma tulee siitäkin että 1000 l varaaja on 1050 mm leveä ja kellarissa on jäljellä enää 900 mm oviaukkoja Smiley )
Heh. Sama vika kun suksi ei luista.
Päädyin 700L varaajaan. Jos se käy vähiin voi lisukkeeksi hommata lisävaraajan, sitten joskus.
Meillä siis T8 & 700L varaaja ja huipputehon tarpeeksi laskettu noin 9kw netto. noin 700m3, 230m2 talo Oulun kylessä.