Ei olla kunnolla selvitetty maaperää. Juttelin kaupungingeologin kanssa asiasta ja hän arvaili, että tonttimme on alueella jossa kallio löytyisi about 10-metristä. Sanoi, että maaperätutkimuksellahan asiasta saisi varmuuden.
Epävarmaa mietintää
Olin juuri tontilla katselemassa mahdollisia maalämpö tai sitten ILP asennuksia.
Maalämmön puolesta puhuu se, että kerran tehty maalämpö maksaa hirveästi mutta käyttökulut ovat sitten edullisemmat. Osa maalämpöön uhratusta rahasta on "pankissa" koska joskun kun taloa sitten myy, niin maalämpö nostaa kiinteistön arvoa kun taas joku onneton öljylämpö laskee sitä. Tein laskelman ILP versus maalämpö omassa talossani. Maalämpöhän on maksanut itsensä takaisin heti kun täytän 98-vuotta ;-) Syynä maalämmön kannattavuuteen omassa talossani on se, että työ heittää minut ja perheeni muutaman tuhannen kilometrin päähän. Talo tulee olemaan "autio". Kun olen miettinyt sitä autiotalon lämmön ylläpitoa jollain vikaherkällä ja kallilla öljylämnmityksellä tai jäätyvällä ILP:llä niin ei näytä hyvältä. Luulen, että on mukavampi tulla vaikkapa joulunviettoon taloon jossa on käyttövarma maalämpö ja peruslämpönä vaikkapa 10 astetta. Tulet varaavaan takkaan ja turbo maalämpöön ja ei kun saunan lämmitykseen!