Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talo vaihtui, maalämpöä pitäisi saada  (Luettu 8112 kertaa)

Poissa JukkaI

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpö, Ilmalämpo, Puulämpö?
Talo vaihtui, maalämpöä pitäisi saada
« : 04.11.06 - klo:10:20 »
Päivää raati
Teimme tiistaina kaupat vanhasta puutalosta. Talo Riihimäessä isolla tontilla. Nykyinen lämmitys öljyllä noin 2000l vuodessa + sähkövastukset varalla sähkönkulutusta en tiedä.

Talo on 60-luvun puutalo jossa toistaiseksi 2-kerrosikkunat joihin ensitöikseni laittatan kolmannet lasit. Pinta-alat ovat asuinkerros noin 100 neliötä ja kellari noin 80 neliötä. Ilmanvaihtona luonnonkierto.

Lämmitysjärjestelmän suunnittelussa seuraavia tekijöitä:
talo tulee olemaan 3-henkilön + 2 koiran koti
talo tulee (todennäköisesti) olemaan muutaman vuoden tyhjillään talvella poislukien joululomat.
Isoon olohuoneeseen jossa isot ikkunat tulee tulisija huippupakkasia ja saunamakkaraa varten.
Saunaosastoon(suihkuun) tulee koneellinen poistoilma kosteuskytkimineen.
Makuuhuoneissa on silmämääräisesti isot tuplapatterit. Kaikissa pattereissa "uudet" termostaatit.
Tontilla runsaasti rakennusoikeutta joten talo saattaa laajeta.
Järjestelmän toiminnan tulee olla pomminvarmaa niin, ettei poissaolo aiheuta huolta kuten esim. öljylämmityksen kanssa.

Kysymyksiä raadille:
Maalämpö vai ilmalämpö? Maalämpö ehklä 15 k€ ilmalämpö alle 5k€. Kaivolle tilaa tontilla reilusti. ILP:n ulkoyksikkö piiloon katolle?
Maksaako LTO 1700€+askartelut itsensä takaisin järjellisessä ajassa?
LTO:n vaihtoehtona olen ajatellut IV-putkia välikattoon niin, että saisi tulisijan lämmön jaettua makuuhuoneisiin yhdellä puhaltimella. Putkitustyö suunnilleen sama mutta puhaltimen ja LTO-kojeen hinnanero noin 1500€
Maalämmön etuna olisi vielä se, että puutarhan valtava vesimäärä saataisiin kaivosta samalla.
Jos päädymme maalämpöön tarkoituksen hankkia avaimet käteen paketti. Alustavissa kyselyissä IVT on antanut hyvää palvelua. Mitä muita toimittajia suosittelette täällä etelässä? Porvoossa oli joku?
Antakaapa kokeneemmat kommentteja.

« Viimeksi muokattu: 04.11.06 - klo:10:22 kirjoittanut JukkaI »

Poissa vmslehtinen

• Nuorempi jäsen
  • **
  • IVT E9 HT+, 150m kaivo
Re: Talo vaihtui, maalämpöä pitäisi saada
« Vastaus #1 : 04.11.06 - klo:20:39 »
Sen enempää tarpeitasi kommentoimatta, kiusattuani keväällä kuuttatoista eri maalämpötoimittajaa, suosittelen kivuttomaan tarpeitten kartoittamiseen ja sujuvaan yteistyöhön kahta toimittajaa:

Kessele Oy, Kerava, Markku Karhunen (IVT)
Tom Allen Oy, Hyrylä, Pasi Ervasti (Thermia)

--
Poissa kipi

• Täysjäsen
« Vastaus #2 : 05.11.06 - klo:08:57 »
Suosittelen Tom Allenia sen vaikutelman perusteella jonka sain itse laitteita kilpailuttaessani.
Geopro GS 75. Putket savimaassa. 10/05-,  175/200 m2 Etelä-Suomessa

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #3 : 05.11.06 - klo:14:04 »
Lainaus
Suosittelen Tom Allenia sen vaikutelman perusteella jonka sain itse laitteita kilpailuttaessani.
Samaa mieltä. Kävi paikalla, otti asioista selvää ja teki muutaman päivän päästä tarjouksen, joka oli minusta parempi kuin noin kuusi muuta. Toteutus kunnolla ja aikataulussaan. Kävivät vielä jälkikäteen pyytämättä varmistamassa, että kaikki pelaa kunnolla.

Poissa eksile

• Täysjäsen
  • 1002 ja toimii
« Vastaus #4 : 05.11.06 - klo:15:52 »
Mainostan siis minäkin:

Meillä Ekowell, myyjä Tradevision Mansesta/
Heikki Rautio. Kertoo kysymättäkin kaikki huomioitavat asiat. (03-378 4218)

Mulla siis Ekowell 1002, nelihenkinen perhe, 290+ neliöö, 900+ kuutioo ja lokakuussa umpeutuneen kalenterivuoden kulutus lämpöön ja veteen 9100 kWh. Sijainti uusimaa.

ps. En voinut olla kehumatta.

Poissa JukkaI

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 09.11.06 - klo:07:39 »
Kiitos näistä kommenteista. Tämä on juuri sitä tietoa jota kaipailen. Kyllähän mainoksia on vaikka kuinka paljon mutta mielestäni sellaisten ihmisten kommentit, jotka kaivavat omaa kuvettaan hankkiessaan näitä vehkeitä pystyvät antamaan huomattavasti parempaa tietoa kuin myyjät!

Tilanne on nyt sellainen, että pitää saada nykyinen kämppä myytyä jotta voi lähteä fixaamaan tuota "uutta". Palailen kunhan homma lähtee käyntiin.

Vielä sellainen kysymys, että onko talvi esteenä kaivonporaukselle ja maalämmön asennukselle?

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #6 : 09.11.06 - klo:09:03 »
Lainaus
Vielä sellainen kysymys, että onko talvi esteenä kaivonporaukselle ja maalämmön asennukselle?
Ei ole este. Poraus onnistuu ja on aina yhtä sotkuista touhua. Lämmitystavan muutos onnistuu päivässä, joten tupa ei ehdi mennä ihan kylmille.

Oletteko selvittäneet, miten lähellä kallioperä on? Luulen, että Riksussa on moreenisia alueita, joissa kallio ei ole ihan muutaman metrin päässä.

Poissa JukkaI

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #7 : 11.11.06 - klo:11:23 »
Ei olla kunnolla selvitetty maaperää. Juttelin kaupungingeologin kanssa asiasta ja hän arvaili, että tonttimme on alueella jossa kallio löytyisi about 10-metristä. Sanoi, että maaperätutkimuksellahan asiasta saisi varmuuden.

Epävarmaa mietintää
Olin juuri tontilla katselemassa mahdollisia maalämpö tai sitten ILP asennuksia.
Maalämmön puolesta puhuu se, että kerran tehty maalämpö maksaa hirveästi mutta käyttökulut ovat sitten edullisemmat. Osa maalämpöön uhratusta rahasta on "pankissa" koska joskun kun taloa sitten myy, niin maalämpö nostaa kiinteistön arvoa kun taas joku onneton öljylämpö laskee sitä. Tein laskelman ILP versus maalämpö omassa talossani. Maalämpöhän on maksanut itsensä takaisin heti kun täytän 98-vuotta ;-) Syynä maalämmön kannattavuuteen omassa talossani on se, että työ heittää minut ja perheeni muutaman tuhannen kilometrin päähän. Talo tulee olemaan "autio". Kun olen miettinyt sitä autiotalon lämmön ylläpitoa jollain vikaherkällä ja kallilla öljylämnmityksellä tai jäätyvällä ILP:llä niin ei näytä hyvältä. Luulen, että on mukavampi tulla vaikkapa joulunviettoon taloon jossa on käyttövarma maalämpö ja peruslämpönä vaikkapa 10 astetta. Tulet varaavaan takkaan ja turbo maalämpöön ja ei kun saunan lämmitykseen!

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #8 : 11.11.06 - klo:12:45 »
JukkaI,  noissa kannattavuus laskelmissa kannattaa huomioida juuri se ettet ole lämmittämässä niitä puu uuneja joitten lämmitykseen varsinkin sähkölämmittäjät vetoavat  noilla pienillä sähkönkulutuksilla ! Itseäni työ heittää myös paljon ulkomaille (nytkin kotiin välimatkaa 15 000 km) ja minä tarvitsin varmatoimisen ja edullisen käyttökuluiltaan olevan lämmityksen talooni ja laitoin siksi maalämmön enkä pois enää vaihtaisi ! Meillä tosin uusi talo Itä-Suomessa jossa normaalisti vaimo ja kolme lasta ovat silloinkin kun minä olen matkoilla mutta en halua että vaimon pitää huolehtia lämmitysjärjestelmästä tai lämmitellä niitä puu uuneja ! Meillä lämmintä alaa 225 m2 ja puu uuneja ei lämmitellä yhtään silti koko talon sähkönkulutus on n. 18 000 KWH/vuosi josta n, 8000 KWH on käyttösähköä ! Ja jos talo on sinulla paljon tyhjillään kannattaa ostaa pumppuun modemi jonka kautta voit valvoa talon lämpötiloja ja mahdollisia häiriöitä mistä vain !! :P

Poissa JukkaI

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #9 : 13.11.06 - klo:09:05 »
Lisäkysymys ihan perusasioista:
Olohuoneessa on isot ikkunat joihin aurinko tulee paistamaan koko päivän. Luulen, että talossa tulee olemaan melkoisen kuuma kesällä. Olisiko ideaa viilentää kesällä maalämmöllä? Voiko maaviileän laittaa kiertämään lämpöpattereissa? Luulisi viilentävän hyvin kun laittaa puhallinpatterin hurisemaa olohuoneeseen. Kuinka lämpimän käyttöveden kanssa käy maaviilennyksen yhteydessä?
Ikkunoita en tule vaihtamaan vanhaan taloon estääkseni liian kuumenemisen kesällä.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #10 : 13.11.06 - klo:12:55 »
Lainaus
Voiko maaviileän laittaa kiertämään lämpöpattereissa? Luulisi viilentävän hyvin kun laittaa puhallinpatterin hurisemaa olohuoneeseen.

Voi laittaa, tarvitsen tämänkaltaisen värkin mikäli haluat samalla patterilla lämmittää ja viilentää. Huomaa että värkistä pitää kondenssivedet saada johdettua johonkin jäähdytyskäytössä.

http://www.flaktwoods.com/169/2645/1/

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa O.J.

• Täysjäsen
  • Lämpöässä V10 & porakaivo 210m, 06/2004 -->
« Vastaus #11 : 13.11.06 - klo:21:00 »
Lainaus
...Luulen, että on mukavampi tulla vaikkapa joulunviettoon taloon jossa on käyttövarma maalämpö ja peruslämpönä vaikkapa 10 astetta. Tulet varaavaan takkaan ja turbo maalämpöön ja ei kun saunan lämmitykseen!

Maalämpöpumppuun gsm-modeemi ja voit laittaa sen lämmittämään talon normaalilämpöön vaikka vrk:tta ennen saapumishetkeä. On luxusta
 :D
Raskas työ vaatii raskaat huvit...ja vaivattoman lämmitysmuodon:)

Poissa mnk

• Konkari
  • IVT 11E HT+/203m/2006
« Vastaus #12 : 13.11.06 - klo:22:58 »
Helpompaa, kun on konsolisofta pc:llä ja otetaan etänä pc hallintaan ja säädetään pumpun asetuksia etänä pc:n konsolin kautta.   Onnistuu noin esim husdatan ohjelmistolla (63 eur kokonaispaketti + etähallintasofta) , mutta mihin tuota etähallintatoiminnallisuutta oikeasti tarvitsee ellei ole aivan kausiaikainen etätyöpakolainen ?
« Viimeksi muokattu: 14.11.06 - klo:07:01 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa JukkaI

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #13 : 14.11.06 - klo:14:58 »
No hyvä taas tuli lisää tietoa. Minulla on neuvottelun alla kaksikin eri sopimusta joissa toisessa on 2 ja toisessa 3 vuotta joko Lontoo tai Lisbon. Pitkä matka säätämään. Mökille tulossa tuo gsm-startti mutta tuo etähallinta verkon yli taitaa olla sitten taloa varten soveliaampi. Olen veljeillyt tuolla "vihollisleirissä" ilmalämpöä pähkäillen. Meinasin laitta sen mökille mutta jos siinä on etäkäynnistys ja se on jäässä niin voipi sitten mökille mennessä olla jäinen pumppu ja mökki sekä kärähtäneet sulakkeet. Sinne laitan ihan tavis sähköpuhaltimen gesmin päähän. Tuo etäkäyttö verkon yli olisi sitten talossa kova juttu!