Sailor kirjoitti:
" Eli voit keskittyä täysin vain siihen että pumpussa on riittävästi tehoa talon lämmitykseen. Maalämpöpumpulla ei kannata tehdä kuumaa lämmitysvettä, joten tarvitset muutaman puhallinkonvektorin täydentämään nykyisiä vesikiertopattereitasi. Sinun on turha kuunnella kenenkään elvistelyä siitä kuinka kuumaa vetttä milläkin pumpulla saa aikaiseksi. Saamisesta ei ole kysymys, vaan hyötysuhteesta, jolla sitä vettä tehdään. Tulee halvemmaksi pitemmässä juoksussa kun tehostat lämmönjakotapaa."
Olen samaa mieltä Sailorin kanssa siitä, että tärkeintä on hyvä hyötysuhde pumpulle.
Itselläni on MLP saneerauskohteessa (-78 valmistunut talo 224 neliötä huonelämmössä ,
60 neliötä 19-20 astetta ja autotalli 30 neliötä 13 astetta). Ensimmäinen vuosi 2002-2003 kului
lämmitykseen ja LKV:hen 18039kWh. Syyskuussa 2003 minä+putkari asensimme 6kpl puhallinkonvektoreita ja seuraavana vuonna kului 12544kwh.
2004-2005 talvena kului 11960kWh. Kolmen ensimmäisen talven aikana oli uima-allas käytössä, tosin vähäisellä käytöllä ja lämmityksellä, nyt viimeisenä talvena 2005-2006 kului
11383kWh ilman uima-allasta.
Mutta tärkeimpään: eli puhallinkonvektorien asentamisen jälkeen lämmönvaihtimelta tulevan veden lämpötilan sai pudottaa esim. -20 asteen pakkasella n.50 asteesta 36 asteeseen. Jolloin pumpun hyötysuhde parani huomattavasti, lisävastuksen käyttö pieneni todella paljon.
Ilman puhallinpattereita lisävastuksen tarve oli jo n.-15 ulkolämmöllä, nykyään -22 astetta on kipuraja lisävastukselle.
Itse asiassa 21.5.06 pumppu on käynyt neljä vuotta ja laskelmieni mukaan mlp-lisäinvestointi suhteessa uuteen kattilaan ja öljypolttimeen on kuitattu. Vanhalla öljykattilalla paloi 5000-6000 litraa öljyä vuodessa riippuen uima-altaan lämmityksen määrästä. lisäksi vuoden kahden päästä puhallinkonvektori-investointi on kuoletettu (hinta kaikkineen n.2300€).
Massavaraajaa olen suunnitellut, koska varsinkin keväällä ja syksyllä pätkäkäyntiä on liikaa.
Esim.
http://www.kolumbus.fi/pecamail/D060228.jpg eli helmikuun viimeinen päivä: punainen käyrä on
lämmönvaihtimelta tuleva vesi, violetti patteriverkkoon menevä vesi ja sininen patteriverkosta palaava.
Tai pätkäkäyntiesimerkki tältä päivältä
http://www.kolumbus.fi/pecamail/last.htm -Peca-