Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kompuran voimistunut käyntiääni  (Luettu 13401 kertaa)

Poissa Believer

• Täysjäsen
  • Geopro GS60
Kompuran voimistunut käyntiääni
« : 29.02.12 - klo:09:26 »
Armageddon on ovella?
Eli Geopro GS -sarjalainen on alkanut pitää käydessään selvästi kovempaa ääntä.
Rakenne yms. resonaatiot on aikalailla poissuljettu, ja ääni tuntuisi tulevan kompurasta. Jos ääntä pitäisi kuvailla niin se on terävämpää ja metallisempaa kuin aikaisemmin ja lisäksi syklistä, eli ei tasaista hurinaa vaan ikäänkuin aaltomaisesti voimistuvaa ja ...sitten hiljenevää... sykli on n. 2-3sek...

Onko nyt niin että Copelandissa on sisäistä välystä ja kohta sen matkanteko loppuu kokonaan... onko teillä, joilla kompuranrikkoutumisesta on kokemusta, näkemystä ajasta ennen lopullista hajoamista?

Pumppu on pyörinyt vuodesta 2007...

Poissa kopposentti

• Täysjäsen
  • Lämpöässä V10.5 11/2010, 180akt kaivo
Re: Kompuran voimistunut käyntiääni
« Vastaus #1 : 29.02.12 - klo:16:50 »
Tarkistappa kompuran "silmästä", että näkyykö käyntiaikana kuplia tai "usvakkaa". Jos näkyy, niin on kylmäainevuotoa.

Poissa Believer

• Täysjäsen
  • Geopro GS60
« Vastaus #2 : 29.02.12 - klo:18:07 »
Eipä näy alun kuplimisen jälkeen mitään ihmeellistä, kirkasta on...
Onko kellään kokemuksia ottaako Geopro mitenkään kantaa jos kompura sanoo poks! ?
Joskus muissa asioissa heille soittelin ja kyselin kompuran odotettua elinikää, ja silloin vastaus oli sama kuin myyntimiehelläkin, eli kymmeniä vuosia.... :)

Poissa -Oboy

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #3 : 29.02.12 - klo:19:48 »
Ei ole vastausta kysymykseen. Mielenkiinnosta kuitenkin kysyn paljonko kompuralla on käyttötunnit?

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #4 : 29.02.12 - klo:20:28 »
Pari arvausta

Jos kompressorissa on laakerivika tai muusta syystä itse kompressorissa metallista kosketusta, niin mielestäni äänen pitäisi olla tasaista ei aaltoilevaa.

Jos paisuntaventtiilissä on sellainen vika, että se syystä tai toisesta värähtelee, niin kylmäaineen määrä vaihtelee kompressorilla tai jopa kompressorille saattaa mennä nestemäistä kylmäainetta, se saattaa aiheuttaa aaltilevaa ääntä.

Kannattaisi varmaankin kutsua ammattitaitoinen kylmäkoneasentaja paikalle. Testereistä kyllä paljastuu syy. Mieluummin heti kuin liian myöhään.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

peki

• Vieras
« Vastaus #5 : 29.02.12 - klo:23:37 »
Mullakin joskus pumppun "taajuus" vai mikä se onkaan alkaa elää.
Parhaiten kuulee vouvaamisen kauempana kuin että seisoisi pumpun vieressä. Sitten seuraavalla käyntikerralla ei taas kuulu mitään muutosta käyntiäänissä.

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
« Vastaus #6 : 01.03.12 - klo:11:57 »
Mullakin selvää taajuuden vaihtelua kuultavissa. Tuntuu menevän käsi kädessä menoveden lämpötilan kanssa. Eli kun tehdään matalalämpöistä vettä lattiakiertoon niin ääni on suht laiska ja jaksottainen, ei kyllä mitenkään "ikävän" kuuloinen. Käyttövettä tehtäessä ääni "kiristyy", mitä lämpimämpää vettä tehdään.

Olen ajatellut, että on normaalia scrollikompurassa? Käynti on kyllä tasaista aina kullakin menoveden lämpötilalla. Eli matalalla lämpötilalla tyyliin "hurrr, hurrr, hurr, hurr, hurr, jne." käyttövettä tehtäessä "pirrrrrrr".

Tuli mieleen, että jaksottainen käynti voi johtua paisuntaventtiilin huojunnasta, mutta silloin imukaasun lämpötilan pitäisi heitellä. Mulla näin ei käy vaikka matalilla lämpötiloilla ääni onkin jaksottaista.

Jos huojuntaa on niin se korjaantuu lisäämällä tulistusta (kuristamalla paisuntaventtiiliä). Ammattilaisen tehtävä homma kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo:11:59 kirjoittanut Xargo_ »

Poissa Believer

• Täysjäsen
  • Geopro GS60
« Vastaus #7 : 01.03.12 - klo:16:47 »
Lainaus
Ei ole vastausta kysymykseen. Mielenkiinnosta kuitenkin kysyn paljonko kompuralla on käyttötunnit?

kompura aika on 9112h, ja pumppu on käyttöönotettu vuoden 2007 loppupuolella, eli karkeasti käyttötunnit/ vuosi on n. 2000h... onko se paljon vai vähän? Sähkönkulutus on ainakin ollut suhteellisen pientä, n. 11000kWh/vuosi sisältäen kaiken sähkön, ja neliöitä torpassa 164...

Poissa ego

• Vanha jäsen
  • Lapin ammattiopisto - taitajien tekijä
« Vastaus #8 : 01.03.12 - klo:17:52 »
Viisi vuotta vanhan kompuran kumijalat ovat ehkä väsyneet ja mylly saa hieman resonanssia. Paraneeko kättä päälle panemalla, eli syliote kompressorista käynnin aikana.  :o
Itse olen kuullut vanhojen kylmälaitteiden pitävän huojuvaa käyntiääntä, lienee normaalia.
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo:17:52 kirjoittanut ekopentti »
VILPIN JA MLP TEKIJÄ

Poissa Believer

• Täysjäsen
  • Geopro GS60
« Vastaus #9 : 01.03.12 - klo:19:10 »
Lainaus
Viisi vuotta vanhan kompuran kumijalat ovat ehkä väsyneet ja mylly saa hieman resonanssia. Paraneeko kättä päälle panemalla, eli syliote kompressorista käynnin aikana.  :o
Itse olen kuullut vanhojen kylmälaitteiden pitävän huojuvaa käyntiääntä, lienee normaalia.

Koneen sisällä on kokeiltu jokaista komponenttia tukea käynnin aikana, eikä millään ole vaikutusta tuohon ääneen, kyllä se kuulostaisi tulevan kompuran sisältä... tietysti kun tuo MLP:n kansi on auki on soundi hieman erilainen joka tapauksessa, ja alunperin huomio kiinnittyikin nimenomaan muuttuneeseen normaalikäyntiääneen (MLP on kodinhoitohuoneessa, ja ääni on kuulunut vaimeana myös makuuhuoneeseen.... ja nyt tietysti vähemmän vaimeana :) )

peki

• Vieras
« Vastaus #10 : 02.03.12 - klo:15:58 »
Pumpun ääni ainakin mulla hieman kovenee kun kaivo jäähtyy just Helmikuun pakkasjaksoilla. Joutuu vissiin puskee enemmän kylmällä kaivolla. Tuo ääniaaltoilu esiintyy about 2-4 kertaa vuodessa.

Poissa jaarvio

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Bosch 7800i LWM 12kW
« Vastaus #11 : 04.03.12 - klo:17:13 »
Mulla aaltoilua äänessä tuntuu tulevan kompuran tärisyttämästä maakierron putkesta. Ilmeisesti tärisee hiukan eri tahtiin kuin jokin muu osa mistä tuo taajuuden aaltoilu sitten tulee.

Sain sen vaimenemaan jonkin verran tukemalla tuon putken maalämpökoneen pohjaa vasteen. Myös erilaiset kumivirityksen ties missä raossa saattavat helpottaa  :)