Joo, minäkin ajattelin että 20 vuotta saisi se kompurakin kestää ja se on kuitenkin ns. kuluva osa. Raksaaja kuitenkin vaikutti varovaisen pessimistiseltä haaveillessaan 10 vuoden kestosta kompuran suhteen.
Jos keskim. elinikä olisi 10v, Suomessa hajoaisi sen verta monta pumppua, että tälläkin foorumilla siitä varmasti tiedettäisiin? Ja ILPO puolella olis bileet

Toisaalta, vaikka mitoutusperusteena olisi (jota en tiedä) 20v, Gaussin(?)-käyrä pitäisi huolen siitä, että harvalla kestää 10v ja vastaavasti 30v.
Tuo asetusten säätö ja jatkuva? ropaaminen myös vähän mietityttää. En nimittäin ajatellut alkaa "harrastaa" lämmitystä edes sitä vähää mitä tähän saakka öljyn kanssa on ollut pakko. I'd rather go fishing 8-)
(Suomipumppua halveksimatta (ja niistä tietämättä))
Vaihtoventtilikoneessa ei ole paljon säätämistä
- Kuten oljyssä, lämpökäyrä vaan kohdalleen, jos ei viitsi hifistellä (ja ilman ulkoista mittaussysteemiä sitä ei viitsisi tehdäkkään).
- Käynnistysten määrää / huonelämpötilan tasaisuus tasapainotetaan kytkentä-erolla (patterilämmityksiin suosittavat samasta syystä puskurivaraajaa)...
(jos kyseessa IVT/Carrier, voin laittaa sulle muiden parametrien hifistelyni lopputuloksen sovellettuna

(LKV, kesäasetus, P2/P3/LKV-kierto ohjaus) (vaikka yv:llä)
Kalastamaan kyllä ehdit, perus-säädot saa kuntoon helposti:
- anna MLP-asentajalle aikaisemman öljylämmityksen LP-arvoja (tai voi katso käyrä laitteesta)
(vaatii jalostamista, koska vaihtoventttilikone vahtii paluuvettä ja kytkentäero, öljy menovettä/shuntattu).
- muutaman 2min "session" aikana talvella, jos kämppä kylmä/kuuma (lämpökäyrän jyrkkyys)
- muutaman 2min "session" aikana 0...15C, jos kämppä kylmä/kuuma (hienosäätö)
Sen jälkeen vain "nukka"-sihdit (2 kpl / vuosi) ja hälytykset... Aikaa säästyy, kun öljyä ei tarvitse tilata, vaan voi olla huoletta pilkillä

Tämä on mun kokemus KL=>MLP saneerauksessa (=yhtä vaivaton, mutta halvempi käyttää), joten kyllä se vaihto öljystäkin kannattaa työmäärän puitteissa.
(mulla on ruottissa useampia kolleegoja, jota ovat vaihtaneet Öljyn MLP:hen (perimässään) vanhempiensa taloissa, joissa Öljypoltinta/sen palamista ei ole kukaan vahtimassa - syy luotettavuus ja helppous)
Tuo 21 k€ oli avaimet-käteen tarjous 8 kW pumpun ja 140 metrin reiän kanssa Kehä III:n sisälle. Hienosti oli tarjous eritelty mutta oli kyllä aika tyyriitä sähkö- ja putkivetoja yms. Sisälsi kyllä vanhan laitteiston hävityksen (mm. teräksisen öljysäiliön purku). Kyseessä ihan tunnettu toimija joka myös kohteitaan avoimesti mainostaa. Pikkuisen tuli mieleen, että hinta on sorvattu siten että siitä saa maksimikotitalousvähennykset.
Kehä 1 vieressä, joten samalla "hintakatto"-alueella

Kalliilta kuullostaa edelleen (purun osuus lienee 2tEUR?), varsinkin jos kaivo vain 140m (toivottavasti edes aktiivista).
(korjaus mun avaimet-kateen: MLP syöttö tein itse 3x20A, kaikki muut kokonaisurakassa toimituslaajuustaulukon loppukommentilla "Huom! Toimitus on avaimet käteen, joten mahdolliset puuttuvat asiat kuuluvat toimitukseen ellei niitä erikseen sovittu asiakkaan vastuulle."))