to sailor (muutkin saa toki kommentoida): Onko sulla Oumanin 201 vai 203 ? Ensin ajattelin että ehdottomasti 203, koska se tukee kolmea piiriä, mutta taitaa yksipiiriselläkin aivan hyvin käytännössä pärjätä? Säätö on vain vähän työläämpää. Useampi piirinen kuitenkin nostaa havaittavasti kokonaiskustannuksia.
Lämpöässä myyjäni on sitä mieltä, että Siporex-talo tarvitsee ensimmäiset kaksi vuotta tehokkaampaa laitetta, kun rakenteista poistuu valmistuksen jälkeistä kosteutta. V10 on hänen mielestään rajatapaus. Ero hinnassa V10 ja V15 välillä on kyllä tosiaan pieni. Mutta toisaalta meille tulee kaksi takkaa, joilla olisi aika helppo avittaa ääritilanteissa..
Mulla on ouman 203 ja kahdella piirillä. En ottaisi enää jos saisin valita. Turhaa kikkailua, yhtä hyvin voi kesällä vääntää jakotukit kiinni sieltä missä lämpöä ei tarvita. Nyt siis L2 piiri on kytketty menemään yläkertaan ilmastointikoneen vesipatterille ja wc:hen, sekä alakerran sauna, ph ja khh.
Toinen kiertopumppu kuluttaa sekin sähköä, mutta suurin "murhe" on kun shuntti menee kiinni (esim. päiväpudotus, ettei kirvesmies läkähdy) niin toi kakkospumppu alkaa kuumeta. Pumppu on ihan shuntin (0,5m) alla ja "kai" oikein kytketty. Niin kauan kun shuntti sekoittaa pumpusta lämmintä vettä kiertoon mukaan niin kaikki toimii hienosti. Outo juttu. Pitää ottaa valokuva niin pääsette tekin ihmettelemään.
Kustannuksia tosiaan tulee vielä pumpun hinnan päälle. Mulla noin 2500 egee. Koostuu kupariputkihässäköistä, joita menee sinne ja tuonne + muusta sälästä. Kaikki kuitenkin pumpun kytkemiseen ja lämmityksen kuntoonsaattamiseen, ei käyttöveteen yms. liittyviä.
Tässä pätee varmaan vanha kiss-metodi (kiss=keep it simple stupid). Jakotukkien syötöt on muuten rahtusen halvempaa rakentaa muoviputkesta kuin kuparista, eli kaikki lattiaan piiloon mitä vain mahdollista. Lattialämmityksen tekijää/suunnittelijaa tämä ei tietenkään kiinnosta, koska hän laskee tarjouksen ja yrittää selvitä itse mahd. halvalla :-/
Toi rakennusaikainen kuivaus kuluttaa kyllä lämpöä, mutta en nyt menisi laskemaan ihan kahta vuotta siihen. Mulla kastui koko alakerta ontelolaattoineen niin märäksi ennen talopaketin tuloa kuin vain voi. (muistanette viime "kesän") Aluksi mulla hyrräsi 1 kpl 3 kW puhallinta siellä kolmisen viikkoa talopaketin ja lattioiden valun (2x130m2/8cm)jälkeen ja lämmöt pysyttelivät siinä 10 asteen mollemmin puolin. Ylhäällä oli yksi ovi poissa ja se oli puoliksi stryroksilla tukittu. Sitten laitoin pumpun pyörimään ja lämmittelin taloa viime marras-joulukuun. Apuna kuivattelussa oli/on pari kosteuden keräintä (a´20 litraa/vrk). Samaan tulokseen olisi varmaan päässyt kun olisi törkännyt katosta putken läpi ja siihen vaikka vanhan liesituulettimen. 2 kerroksinen kuivaa kohtuu nopeasti johtuen luonnollisesta ilmanpaine-erosta. Jos saat takat pystyyn ennen pakkasten tuloa niin polttelet siinä anturalautasi yms. puutavaran, jota ilmestyy jostain tontillesi uskomaton määrä. Sipoharkkojen kuormalavoillakin lämmität ekan talven
Aloittaessani kuivauksen oli sisällä kosteutta 78% ja tänään käydessäni 47% Nyt ei enää pakkasellakaan seinät huurru ulkoa kuten marraskuussa.
Marras ja Joulukuun lämmöt pidin tarkoituksella 23-25 asteessa, jotta kosteus lähtee liikkeelle. Nyt siis lämpöjä on pudotettu ettei kirvesmies kuole kuumuuteen. Hyvä hankinta on pari kappaletta pöytätuulettimia, joilla lämmön saa painettua ylhäältä alas.
Jani