Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpö vai ilmavesilämpö  (Luettu 19163 kertaa)

Poissa aanimeri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Maalämpö vai ilmavesilämpö
« : 13.01.11 - klo:14:43 »
Meinaan vaihtaa 20v ikäisen öljykattilan/vesikeskuslämmityksen maa- tai ilmavesilämpöön. Olin kovasti maalämmön puolella, koska siinä vuotuinen sähkönkulutus on ilmavesilämpöä pienempi.
Viime kesänä hommasin olohuoneeseen 2500 kg painavan tiilisen leivinuunin.
Nyt mietin vaihtoehtoa ilmavesilämmitys ja kovilla pakkasilla ahkera leivinuunin lämmitys, jolloin ilmapumppu ei tarvitsisi sähköä lämmitykseen siinä määrin, kuin ilman leivinuunin lämmitystä.
Olen lukenut, että maalämpö- ja ilmavesilämpölaitteet olisivat suunnilleen saman hintaisia. Maalämpöön pitäisi vielä lisäksi hommata noin 5000 euron porakaivo.
Talo on 140 neliöinen yksikerroksinen puutalo vuodelta 1967, tosin kovasti remonteerattu lämpöeristysten suhteen. On myös koneellinen ilmanvaihto, mikä jakaa mukavasti honeisiin leivinuunin lämpöä.
Puinen 1-kerroksinen omakotitalo, 1967 rakennettu, 140 neliötä. Puulla lämpiävä leivinuuni Pikku-Lyydia ja saunan kiuas.

Poissa kkuukkeli

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 265
  • Thermia Diplomat TWS 10, 175m, 139+38 m2
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #1 : 13.01.11 - klo:18:05 »
jäsen Sailor laittoi jokin aika sitten mielenkiintoisen linkin vilppiin liittyen:

http://www.elisanet.fi/sanyoco2log/

Tuon ja lampopumput.info foorumin käyttäjien kokemuksien perusteella minä karttaisin noita vilppejä kuin ruttoa. Ellet sitten asu jossain lauhkealla ilmastovyöhykkeellä.

edit: ei linkki näköjään enää toimi, mutta tutustu lampopumput.info-foorumin kautta käyttäjien kokemuksiin vilpistä. Tuossa linkissa oli seurattu Sanyon vilpin lämpökerrointa muistaakseni vuoden aikana. Ei eronnut paljon suorasähkön kertoimesta.

edit2: höh, nyt tuo linkki toimiikin. Väliin tuli ettei sivua löydy.
« Viimeksi muokattu: 13.01.11 - klo:18:12 kirjoittanut kkuukkeli »

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #2 : 13.01.11 - klo:19:11 »
Olen lukenut, että maalämpö- ja ilmavesilämpölaitteet olisivat suunnilleen saman hintaisia. Maalämpöön pitäisi vielä lisäksi hommata noin 5000 euron porakaivo.

Moros, itse mietin vakavissani VILPPiä sähkökattilan korvaajaksi kunnes sitten sain tarjouksen yhdestä laitteesta (mitsun versio nibe splitistä), sen hinta asennettuna olisi ollut muistaakseni luokkaa 12k€ josta suurin osa tuli tarjouksen mukaan itse laitteesta.
No sitten aloin tutkimaan MLP hintoja ja totesin että kalliiksi tulee sekin kunnes jostain sain tietää että työnosuudesta, siis myös kaivon porauksesta, saa kotitalousvähennyksen (60% työstä).
Siihen kun vielä sattui tarjous kaivosta 27€ metri niin porautin sen heti kun olin päässyt kärrylle minkä tehoinen pumppu talooni olisi passeli ja kuinka syvän kaivon tarvitsisi.
Kaivo siis maksoi noin 5900€ josta poraustyön osuus noin 4700€.

Ensin tuli siis kaivo ja siitä muutaman kuukauden päästä olin tehnyt pumppukaupatkin. Tee-se-itse miehenä tein jotain hommia mitä pystyin ja nyt tilanne on se että rahaa paloi kaiken kaikkiaan 15300€ josta tulen vaimoni kanssa kotitalusvähennyksinä saamaan takaisin muistaakseni noin 3200€ omavastuun jälkeen (vaimo pitää ottaa mukaan verojuttuun koska työn osuus yli 3000€ eli siitä menee 2x100€ omavastuu)


Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #3 : 14.01.11 - klo:09:32 »
Lainaus
jäsen Sailor laittoi jokin aika sitten mielenkiintoisen linkin vilppiin liittyen:

http://www.elisanet.fi/sanyoco2log/

Tuon ja lampopumput.info foorumin käyttäjien kokemuksien perusteella minä karttaisin noita vilppejä kuin ruttoa. Ellet sitten asu jossain lauhkealla ilmastovyöhykkeellä.

edit: ei linkki näköjään enää toimi, mutta tutustu lampopumput.info-foorumin kautta käyttäjien kokemuksiin vilpistä. Tuossa linkissa oli seurattu Sanyon vilpin lämpökerrointa muistaakseni vuoden aikana. Ei eronnut paljon suorasähkön kertoimesta.

edit2: höh, nyt tuo linkki toimiikin. Väliin tuli ettei sivua löydy.


"aanimeri" ei käsittääkseni kysynyt mitään Sanyon laitteista?

Ei kannata sotkea/yleistää asioita!

Sanyo CO2 koneet on oma ryhmänsä.

On olemassa varsin hyviäkin ilmavesilämpöpumppuja

Poissa kkuukkeli

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 265
  • Thermia Diplomat TWS 10, 175m, 139+38 m2
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #4 : 14.01.11 - klo:13:02 »
Lainaus
Lainaus
"aanimeri" ei käsittääkseni kysynyt mitään Sanyon laitteista?

Ei kannata sotkea/yleistää asioita!

Sanyo CO2 koneet on oma ryhmänsä.

On olemassa varsin hyviäkin ilmavesilämpöpumppuja

Ei kysynyt, mutta kerroin kuitenkin. Tuo linkki ei ole yleistämistä, paitsi ehkä sinun mielestä. Kerropas sitten niistä hyvistä vipeistä? Muutakin kuin myyntiesitteitä.

Poissa kkuukkeli

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 265
  • Thermia Diplomat TWS 10, 175m, 139+38 m2
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #5 : 14.01.11 - klo:13:25 »
Tuosta voi lähteä liikkeelle:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=12750.0

ja tehdä ihan itse johtopäätökset vilpin hyvyydestä tai huonoudesta. Onhan tuolla tyytyväisiäkin käyttäjiä, mutta ei se vilpin hyötysuhdetta nosta, varsinkin jos noilla käyttövettäkin tehdään.
« Viimeksi muokattu: 14.01.11 - klo:13:27 kirjoittanut kkuukkeli »

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #6 : 14.01.11 - klo:15:45 »
juu tosiaan aikoinaan kun itse VILPpeihin perehdyin tulin lopputulokseen että sähkökattilaan verrattuna se sitä ilmaista energiaa kyllä antaisi mutta ei niin paljon että siitä kannattaisi esim. 12k€ maksaa, 5k€ olisi ollut maksimi jonka olisin ollut valmis VILPiin investoimaan.
Eniten tuossa VILP:ssä närästi se että juuri niillä kovilla pakkasilla se ei olisi sähkökattilasta eronnut eli kylmien talvikuukausien sähkölaskut olisivat olleet miltei yhtä suuria kuin sähkökattilallakin vaikka koko vuoden sähkölasku olisikin siis pienentynyt.
Siihen päälle sitten jäätyneen kondessiveden poistaminen aika ajoin (tosin olisin varmaan voinut rakentaa systeemin siten että kondessivedet johdettu tekniseen tilaan sulanapitokaapelin kera) ja naapurin huoli ulkoyksikön äänekkyydestä niin homma oli selvä, ei VILPiä meille.    

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #7 : 14.01.11 - klo:15:58 »
IVLP foorumilla on tosiaan itkua vaikka muille jakaa, mutta on niissä takana faktaakin.

Joka paikkaan ei sovi maalämpöpumppu ja jos IVLP on laadukas ja oikein asennettu, niin hyvin toimii ja säästää... senkin asian löytää mainitsemaltasi palstalta.

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #8 : 14.01.11 - klo:16:08 »
Lainaus

Eniten tuossa VILP:ssä närästi se että juuri niillä kovilla pakkasilla se ei olisi sähkökattilasta eronnut eli kylmien talvikuukausien sähkölaskut olisivat olleet miltei yhtä suuria kuin sähkökattilallakin vaikka koko vuoden sähkölasku olisikin siis pienentynyt.
Siihen päälle sitten jäätyneen kondessiveden poistaminen aika ajoin (tosin olisin varmaan voinut rakentaa systeemin siten että kondessivedet johdettu tekniseen tilaan sulanapitokaapelin kera) ja naapurin huoli ulkoyksikön äänekkyydestä niin homma oli selvä, ei VILPiä meille.    

Kylmiä talvipäiviä jolloin VILP ei toimi on aika vähän ainakin etelässä. Puhumattakaan kuukausista. Jäätyneen kondenssiveden poistaminen ja kova melu ei käsittääkseni kuulu toimivan laitteen ominaisuuksiin.

Sanotaanko, että maalämpö, jos ei ole hiekkaa talon alla ja jos asuu hiekkaharjun päällä, niin laadukas IVLP kone oikein asennettuna.

Minä en asu hiekkaharjun päällä, vaan lämmitän maalämmöllä.

Poissa Kallioniemi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #9 : 14.01.11 - klo:18:59 »
Minulla on tässä viimeisimmästä TM:n Rakennusmaailmasta sivukopio, missä on taulukko VILP-vertailusta. Mukana oli 6 laitetta.
Vuosihyötysuhteeksi (SPF-luku) on heikoimmin menestyneelle saatu 1,4 ja parhaalle 2,8. Oletustalona on silloin ollut v. 2010 normien minimitason mukaan rakennettu h-a 136 m2 pientalo Helsingissä.
Oulun seudulle sijoitettuna vastaavat luvut ovat 1,37 - 2,09 ja Sodankylään 1,27 - 1,80.

En ole nähnyt koko juttua, mutta minulla olevalla sivulla sanotaan, että laskelmat on tehty "kolmen eri paikkakunnan säätietoja käyttäen",  mitä se sitten tarkoittaneekaan.
Jos on käytetty 30 vuoden keskimääräisiä lämpötiloja, ei viime- eikä kuluvana talvena päästä lähellekään taulukon arvoja.

Vaikka ei jo valintansa tehneen maalämmittäjän mielipidettä ehkä ihan puolueettomaksi voi katsoakaan, niin päätyisin epäröimättä vieläkin maalämpöpumppuun. Hinnasta huolimatta. Lisäksi investoisin myös varaajaan.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #10 : 14.01.11 - klo:21:07 »
Lainaus
Vuosihyötysuhteeksi (SPF-luku)
Outo käsite SPF, ainakin täällä, mikä se on?

Poissa AAA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 485
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #11 : 14.01.11 - klo:21:27 »
SPF = Seasonal performance factor

Din normin mukainen määritelmä.

Vuosihyötysuhde COP 2,8 etelässä ja 2,1 Oulussa ei todellakaan kuullosta huonolta?
« Viimeksi muokattu: 14.01.11 - klo:21:36 kirjoittanut AAA »

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #12 : 15.01.11 - klo:10:51 »
onhan se COP ainakin joissain VILPeissä parempi kuin sähkökattilan 1 mutta vähän vaikuttaa siltä että VILP kauppiaat hinnoittelevat laitteensa asennettuina siihen malliin että jos on mahdollisuus MLP laittaa niin ilman muuta MLP, ainakin vähänkään pohjoisemmassa ja isommissa taloissa

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #13 : 15.01.11 - klo:12:21 »
Lainaus
Minulla on tässä viimeisimmästä TM:n Rakennusmaailmasta sivukopio, missä on taulukko VILP-vertailusta. Mukana oli 6 laitetta.
Vuosihyötysuhteeksi (SPF-luku) on heikoimmin menestyneelle saatu 1,4 ja parhaalle 2,8. Oletustalona on silloin ollut v. 2010 normien minimitason mukaan rakennettu h-a 136 m2 pientalo Helsingissä.
Oulun seudulle sijoitettuna vastaavat luvut ovat 1,37 - 2,09 ja Sodankylään 1,27 - 1,80.

 

Nope. Tarkoittanet 2,28 (eri kuin 2,8).

Koko testi on fiasko jo sen takia että mittauksissa on käytetty liian alhaista ulkoilman kosteutta, joka ei toteudu missään Suomessa.

Kun vääristä mittautuloksista lasketaan SPF-lukuja niin virhe kertautuu. Yksikään VILP ei saa vuosi COP:ksi edes kahta (2). Ei ainakaan tuon lampopumppufoorumin linkin mukaan ja siellä nyt on kuitenkin Suomen kovimmat virittelijät.

Lainaus

Vuosihyötysuhde COP 2,8 etelässä ja 2,1 Oulussa ei todellakaan kuullosta huonolta?

Ei huonolta, vaan sadulta.
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo:12:23 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Kallioniemi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #14 : 15.01.11 - klo:12:30 »
Sadulta varsinkin parin kuluneen vuoden osalta.

Poissa aanimeri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #15 : 24.01.11 - klo:17:55 »
Parhaat kiitokseni kaikille kommentoijille. Luulen palanneeni alkuperäiseen maalämpöpumppu-uskoon. Sähkön käyttöä pitää pyrkiä minimoimaan. Se on kumminkin semmoinen tuote, minkä hinta jatkuvasti reilusti nousee, satoi tai paistoi, säästi tai tuhlasi.

Tätä laitteiston vajaamitoitusideologiaa en ihan sisäistänyt. Kovilla pakkasilla, kun sähköstä on pula, pitäisi vaihtaa sähkövastuslämmitykseen! Enpä yhtään yllättyisi, jos joskus joutuu maksamaan sähköpörssihintojen vaihtelun mukaisesti ja silloin voi pakkassähkön hintaan tulla nolla perään.

Pumppukansan mielipiteitä tutkiessani on hämmentänyt kiihkeys: maa- ja ilmalämpöpuolue ovat kuin paavi ja Lutherus vastakkain.

En ole vielä saanut selvää, onko väliä, kenen maalämpöpumpun valmistajan vermeet peltikaapissa ovat. Mielellään valitsisi sellaisen, joka pitäisi patteri- ja käyttöveden riittävän lämpöisenä mahdollisimman vähäisellä sähköllä.

Olen havainnut tärkeäksi, että valitulla merkillä olisi toimivat huolto. Sellaisen myyjän kanssa en ole ajatellut kauppaa tehdä, jolta ei tahdo tarjoustakaan saada.

Olisiko kehuja tai varoituksen sanaa Kuopiossa toimivista myyjistä ja huoltajista?
Puinen 1-kerroksinen omakotitalo, 1967 rakennettu, 140 neliötä. Puulla lämpiävä leivinuuni Pikku-Lyydia ja saunan kiuas.

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpö vai ilmavesilämpö
« Vastaus #16 : 24.01.11 - klo:19:16 »
lainaus;
Tätä laitteiston vajaamitoitusideologiaa en ihan sisäistänyt. Kovilla pakkasilla, kun sähköstä on pula, pitäisi vaihtaa sähkövastuslämmitykseen! Enpä yhtään yllättyisi, jos joskus joutuu maksamaan sähköpörssihintojen vaihtelun mukaisesti ja silloin voi pakkassähkön hintaan tulla nolla perään.

Ei se osatehoinenkaan MLP pelkästään vastuksien varassa ole vaan kompura antaa tehoa minkä kykenee ja sitten vastus jeesaa; esim. 8kw kone joka mitoitettu siten että kompuran teho riittää -15 asteeseen, sitä kylmemmillä tulee ensin esim. 2kw vastus mukaan ja sen kanssa teho sitten saattaa riittää esim. rapiat -20 asteeseen jne. VILP:ssä taas käytännössä loppuu kyky tuottaa lämpöä ilman vastuksia miltei täysin kun tietty lämpötila alitetaan, sitten lämmöntuotto on täysin sähkövastusten varassa.
Niin tai näin niin itse olin täystehomitoituksen kannalla.

Ja kait se VILP:kin ihan kelpo peli on tietynlaisiin olosuhteisiin ja taloihin kun vaan hintakin olisi sitten sen mukainen mihin laite pystyy :o
Itse aikoinaan järkeilin että minun tapauksessa 5k€ olisi ollut maksimi järkevä kustannus ja silloinkin VILP olisi ollut vain sähkökattilan kaverina, mutta eipä löytynyt siihen hintaan oikeastaan yhtään varteenotettavaa laitetta.
Uskon kyllä että VILPit vielä kehittyy, antaahan ne parhaat ILP:tikin vielä -20 asteessa tuplana sen tehon minkä ottavat, näin muistan lukeneeni jostain TM:stä.