Uusi, innokas jäsen täällä heti tyhmiä kyselemässä.
Olen lueskellut juttujanne, ja todennut, että täällä tuntuu olevan laitteista enemmän tietoa, kun myyjillä ja joskus jopa asentajilla..
Osaisiko joku hieman valottaa, mikä tuon pandionin pyörivän kennon idea kesällä on?
Itsekseni ihmettelin, että eikö tuo jatkuvasti pyörivä kenno hukkaa jäähdytysenergian, kun ulkoa tuleva ilma lämmitetään ensin sisältä poistettavalla "jäteilmalla", jonka jälkeen se vasta jäähdytetään maaliuoskennossa..?
Kun meillä käytössä lämpöässän V13, johon liitetty asianmukaisesti (takaiskuineen, mlp:n jälkeen) maaviileäkenno, jota ruokkii 25-40 pumppu. Tuntuu vaan, että tuon viilennyksen teho ei ole juuri mitään...
Ja täällä puhutaan kondenssivedestä, niin juu, kyllä meilläkin on kondenssivettä, mutta ei se tule siitä IV-koneen kondenssiputkesta, vaan valuu pitkin kupariputkea, jota pitkin siis maaliuos menee jäähdytyskennolle..

Vaikka ilma olisi kuinka kostea, ei päivän aikana iv-koneen poistoputkesta tule kun desi, pari vettä.
Mikähän voisi olla tuossa meidän järjestelmässä poskellaan, kun ei oikein tunnu viilentävän..
Tässä arvoja koneesta kahdelta illalta:
Kesäilta 1, kosteus %61
Ulkolämpö 22 / Sisälämpö 23.5
Raitisilma: 20.0
LTO tulo: 19.5
Tulo: 18.6
Poisto: 23.3
Jäte: 22.3
Kesäilta 2, kosteus %61
Ulkolämpö 24 / Sisälämpö 24.1
Raitisilma: 22.4
LTO tulo: 22.1
Tulo: 19.4
Poisto: 24.2
Jäte: 23.6
Lisäystä vielä: Siis IV kone on enervent pandion eco ede cg, ja maaliuos käy 2x130m kaivoissa.