Onko ketjun aloittaja ostanut Kannustalon ilman ikkunoita ja tilannut ne sitten Tiiviltä erikseen?
Oli miten oli, sitähän tuppaa saamaan, mitä tilaa. Minä tilasin ensimmäiset Tiivi-ikkunat vanhaan talooni vuonna 1999, enkä unissanikaan olisi huolinut puupintaisia ulkopokia. Toisen ikkunanvaihtoerän tilasin 2004, samoin puu/alumiinirakenteiset.
Kummankin erän ikkunat ovat tänään tarkkaankin katsoen prikulleen samankuntoisia. Lisäksi ne ovat myös samankuntoisia kuin asennushetkellä, niin ulko- kuin sisäpuoleltakin.
Jos myyjä olisi henkäissytkin, että minun pitää tehdä jotain puolivuo-
tis- tai tiheämpiä tarkastuksia ja huoltotöitä, että ikkunat pysyisivät kunnossa, olisin alkanut katsella jonkin muun valmistajan tuotteita.
Jos vielä tarvitsisin ikkunoita, olisi Tiivi ehdoton valinta.
Kannustalojen paketissa tulee Tiivi ikkunat. Aikoinaan vuonna 2003 oli päivän selvä että alumiini-ikkunoita en laita :-) Niin paljon oli noista ikkunoista ongelmia vanhemmillani. Ne paukkuivat todella äänekkäästi auringosta lämmetessään...kuin haulikolla olisi ampunut. Niitä käytiin korjailemassa useaan otteeseen ja lopuksi saivat jonkun muutaman kymmenen tuhannen markan kertakorvauksen.
Mutta nyt voisi alumiini-pauke jo kelvata.
Laitan varmaan ikkunoiden alapokien päälle pahimpaan paikkaan pellista listat, 1-2 milliä irti puusta jotta pääsee hengittämään.
Mutta Tiivin takuun on kyllä aika mielenkiintoinen. Tiivin TM on täällä Jyväskylässä, minun ikäinen kaveri, ajattelin ihan kahvien/pullien kanssa käydä sitä tässä syksyllä jututtamassa.
Sitä vaan hiukan ihmettelen, että miksi käyt ikkunanvalmistajan kimppuun etkä vaadi talotoimittajaa korjaamaan tuotteensa virhettä?
Esimerkiksi minä tein IVT-edustajafirman kanssa pakettikaupan, jossa he urakoivat lämpöpumpun asennuksineen porakaivoon upotetuista keruuputkista alkaen. Jos nyt vaikka kiertovesipumppu kärähtää takuuaikana, en suinkaan ota yhteyttä pumpun valmistaneeseen tehtaaseen, vaan käsken tämän edustajafirman hoitaa vehkeet kuntoon.
Tuo alumiini-ikkunoiden paukkuminen oli minulle aivan uusi tieto.
Vaikka olen työurani aikana osallistunut alumiini-ikkunoita sisältäviin projekteihin Siperiasta aina Egyptin Alexandriaan asti ja myös siltä väliltä, en kuuna päivänä ollut kuullut moisesta ongelmasta.
Nettihaku tuotti kyllä sellaisia tapauksia, tosin aika sekavaa oli selittely. Vaikuttaa vähän siltä, että sitä paukkumista olisi esiintynyt vain alumiinilla päällystetyissä puupokissa. Mikähän ikkunatehdas sellaisia edes valmistaa? Ainakaan vuonna 1998 minulle ei Tiiviltä yritettykään kaupata sellaista rakennetta. Ulkopokat täyttä alumiinia,
sisäpokat täyttä puuta, puukarmien ulkopinta alumiinilevyllä suojattu. Rakennetta purkamatta en pysty näkemään, miten ne alumiinit on karmiin kiinnitetty, mutta 12 vuotta ovat jo hyvin pysyneet ja paukahdustakaan ei ole kuulunut.
Halvathan ne Tiivit eivät olleet, mutta laadusta kannattanee aina maksaa.