Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maaviileä lämmönvaihdin?  (Luettu 4750 kertaa)

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Maaviileä lämmönvaihdin?
« : 26.02.09 - klo:22:23 »
Minkälaisilla lämmönvaihtimella/tekniikalla olette ottaneet siitä maapiiristä viileyttä?
Onko tullut ongelmia itse MLP:n maakiertoon vai ootteko pistäneet extra kiertopumppuja?
« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:22:38 kirjoittanut Roori »

Poissa nvg

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Maaviileä lämmönvaihdin?
« Vastaus #1 : 27.02.09 - klo:16:09 »
mulla on thermian brineboxin (eli pumpun ja maapiirin yhdistävä laatikko) yhteissä kiinni suorat putket (+ ilmaimet) iv-koneen jäähdytyspatterille, eli maasta tulevaan putkeen tulee syrjähyppy, jonka voi venttiileillä ohjata päälle/pois. Ei ole erillistä shunttia, vaan venttiilien asennon mukaan kaikki menee tämän kautta (kuristaa aika paljon pumpun pyöriessä), ei ollenkaan, tai sitten tämä on brineboxin venttiilien rinnalla.  Jäähdyttää pikkuisen vähemmän, mutta toimii. Kierrätykseen käytän mlp:n omaa liuospumppua, ohjauksessa apurele. KISS

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Maaviileä lämmönvaihdin?
« Vastaus #2 : 27.02.09 - klo:16:43 »
Lainaus
mulla on thermian brineboxin (eli pumpun ja maapiirin yhdistävä laatikko) yhteissä kiinni suorat putket (+ ilmaimet) iv-koneen jäähdytyspatterille, eli maasta tulevaan putkeen tulee syrjähyppy, jonka voi venttiileillä ohjata päälle/pois. Ei ole erillistä shunttia, vaan venttiilien asennon mukaan kaikki menee tämän kautta (kuristaa aika paljon pumpun pyöriessä), ei ollenkaan, tai sitten tämä on brineboxin venttiilien rinnalla.  Jäähdyttää pikkuisen vähemmän, mutta toimii. Kierrätykseen käytän mlp:n omaa liuospumppua, ohjauksessa apurele. KISS

nvg
Näkyykö se "kuristus" kuinka paljon maapiirin dT:ssä?

Toiseksi onko jollakin kokemusta noista "putkivaihtimista" tässä tarkoituksessa, sen kuristusominaisuus lienee pienehkö.
Sellaisen sais tehtyä helpohkosti esim 1m Cu28 putki ja ripoja pintaan (tässä virtais maapiiri) ja päälle suurempikoko putkea ja toinen aine siitä virtaamaan. Mikähän olisi teho jos lämpöero olisi vaikka 15C?