Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä tekisit tässä tilanteessa?  (Luettu 3776 kertaa)

Poissa Bnu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
« : 01.01.10 - klo:14:26 »
Nyt on oikeasti hyvät neuvot tarpeen.

Olemme ostaneet vuonna 2005 valmistuneet omakotitalon Kuopiosta, 130 neliötä. Talossa on maalämpö, lämpöpumppuna Lämpöässän V9, Oumanin EH 201/GL ohjaa.

Olen alusta asti kiinnittänyt huomiota pumpun käyntijaksoihin, joka on ainakin näin kylmempään aikaan n.6 minuuttia käyntiä, sitten kymmenen minuutin tauko. Paikallinen putkifirma kävi joskus katsomassa ja totesivat, että lämmönjakotukit ym toimivat oikein, eli ei huolta.

Pari kuukautta sitten otin yhteyttä huoltoon, ja he tulivat ja huomasivat, että joku säätöventtiiliä ohjaava moottori oli palanut, korjaus yhteensä noin 300 euroa. Kyselin mutasihdeistä ym mutta niistä ei kuulemma kannata huolestua. Asentaja oli kyllä oikein avulias mutta itse vaan olen niin ymmärtämätön.

Samaan aikaan tuli ensimmäinen kulutukseen perustuva sähkölasku, jonka mukaan vuosikulutus on hulppeat 20 000kW. Sähköä kyllä käytetään reippaasti ja autotallissa pieni patteri pitää 20m2 huoneessa lämpötilaa +5c:ssa.

Kun en itse ymmärrä noista laitteista juuri mitään, niin pulassa ollaan. Kiinnostaisi laittaa joku järjestelmä, joka tutkii kulutusta, mutta jokainen sähkömiehen/putkimiehen käynti kun maksaa pari sataa ja vastaus saattaa olla mitä vain, niin haluaisin kuulla mitä mielestäsi minun kannattaisi tehdä.

Lattialämmitys on jaettu kahteen piiriin, toinen käsisäädöllä kylppäriin, toinen muuanne.

Arvot, joilla tällä htekellä mennään on

-20c  38c
0c 32c
20c 20c

Yöalennus 0
Minimiraja 15
Maksimiraja 39
Syyskuivaus 0
Venttiilin kesäsulku 20
Varaaja Ylämin 49
Varaaja alamin 30
Yläohjausrajoitin 70

Lämmöntalteenotto ILTO440.

Nyt olisivat todella hyvät neuvot tarpeen, mitä tehdä?

Kiitos jo etukäteen, ja hyvää uutta vuotta!