Hei kaikille! Toivoisin neuvoja suurilta tietäjiltä...

Olen itse tehnyt aika paljon ja tiedän miten päin vasaraa pidetään kädessä, mutta nyt on kyse isosta projektista jossa ei viitsisi töppäillä!
Tilanne täällä meillä sellainen, että öljy on lähes loppu ja puuvarastokin aika kehnossa kunnossa. On pitkään pitänyt vaihtaa päälämmönlähdettä ja maalämpö kiinnostaisi, mutta kustannukset tietenkin mietityttävät ja kiirekin rupee olemaan ettei tarvi taas ottaa 1000l öljyä!
Tykkään myös siitä, että voin hyödyntää poltettavan puun energian ja haluaisin säilyttää sen. Eli kysymykseni on, että millä tavalla vanhan yhdistelmäkattilan (öljy/puu) saa liitettyä maalämmön varaajaan ja minkälaista laitteistoa ehdotetaan? Paketit kun tuntuvat olettavan, että kaikki menee uusiksi eikä muita lämmönlähteitä kaivata.
Talo on 2 kerroksinen okt Pirkanmaan ja Satakunnan rajalla, olisko n. 190-200 m2 yhteensä. Eristeitä parannellaan koko ajan, alakerrassa täysin uusittu seinät (20cm ekovillaa) ja uusi rossipohja, yläkerta vielä kesken. 80-luvun 3-kertaiset ikkunat. Talosta löytyy myös varaava takka ja IVT ilpo puhaltelee kiltisti.
Pannuhuone on ulkorakennuksessa eikä siellä ole tilan puutetta. Sieltä tulee putket talolle, jossa alakerrassa Warmian lattialämmitys ja yläkerrassa patterit. Vanhaa lattialämmitystä 80-luvulta on keittiössä ja saunassa, muuten koko järjestelmä on uusittu, kattilaa lukuunottamatta. [Koska vanhat lattiat oli mitoitettu kuumemmalle vedelle laitoimme sähkömaton sen päälle saunatilaan, tarkoitus tehdä sama keittiössä.] Yläkerran patterit on mitoitettu niin, että kattilalta lähtee vesi lattialämmön ehdoilla ja pattereissakin kulkee vain haalea vesi ja lämpö on riittänyt ylhäälläkin. Ouman lähettää pahimmilla pakkasilla kattilalta lähtevän putken mittarin mukaan 40-45 asteista vettä.
Ulkorakennus on tarkoitus muuttaa lämpimäksi tilaksi, joka toisi n. 50-60 m2 lisää lämmitettävää. Sinne tulee ehkä myös takka ja ilpo, koska ilpon asennuksia täytyy harjoitella jotta saa luvat.
Haluaisin siis tietää, onko mahdollista säilyttää vanha kattila ja hyödyntää sitä mlp-järjestelmässä? Olen polttanut siinä paljon lautaa ym joka olisi muuten mennyt kaatopaikalle ja tykkään muutenkin ajatuksesta, että on olemassa varalämmön lähde. Ymmärrän, että jos maalämpö on ylivoimaisesti halvempaa, ostetun puun polttamisen kannattavuus heikkenee verrattuna esim. öljyn säästämiseen mutta kun se kerran on jo asennettu, sen voi mielestäni yhtä hyvin pitää apuna. Vai mtä mieltä ollaan? Thermian suuri lämpöpumppumainos - tarkoitan kirja - puhuu vanhan vaihtamisesta, ei rinnakkaisjärjestelmistä. Eikö sitä kannata tehdä?
Ja lisäyksenä - haluaisin jossain välissä lisätä aurinkokennoja, kun on hyvä aurinkoinen tontti ja rakennuksen katon harja oikeassa suunnassa. Onko nitä mahdollista liittää kaikkiin mlp varaajiin, vai pitääkö sekin ottaa huomioon tässä vaiheessa ?
Kiittäen etukäteen neuvoista!

PS. On tuttu, hyvä putkimies ja sähköluvatkin löytyy, joten en pelkää itse tehdä hommia ja säästän mielummin kuin että maksan paljon enemmän avaimet käteen systeemistä, jos se on mahdollista.