Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Energiavaraajat öljylämmityksessä  (Luettu 2941 kertaa)

Poissa Luupaa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • Rintamamiestalo - ei tule tekemisen puutetta
Energiavaraajat öljylämmityksessä
« : 21.08.08 - klo:18:54 »
Nykyinen öljykattila loppuu ehkä noin 3-5 vuodessa.
Tuolloin laittanen maalämpöpumpun.

Nykyiset öljysäiliöt (2x1500 l muovia) ovat sisätiloissa. Ajattelin, että poistaisin toisen noista säiliöistä (en mulla ole näillä hinnoilla vara yli 1000 l öljyä kerralla ostaakaan  ja laittaisin tilalle jonkinlaisen energiavaraajan.

Tuohon varaajaan sitten toisin lämpöpumpun ja/tai aurinkokeräimet myöhemmin.

Talossa on n. 250 m2 lämmitettävää alaa ja isohko poreallas. Nykyinen öljynkulutus 3500 l / v ja perheeseen kuuluu 4 hlöä, joten lämmintä käyttövettäkin kuluu ihan kivasti. Ankaralla saunomisella tahtoo lämmin vesikin loppua nyt.

Onko tuollaisista erillisistä energiavaraajista (esim. Ultimate 500) mitään hyötyä öljylämmityksen kanssa? Jos on, niin miten varaajan koon laskenta pitää tehdä? Minulla on vähän sellainen kuva ollut, ettei kannata laittaa ylisuurtakaan.
LÄ-V13, 170+70m kaivot, 730m3 kolmessa kerroksessa 1.10.2009 alkaen

Poissa MJJ

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 116
  • IVT HT C7/330m pintamaa -2006
Re: Energiavaraajat öljylämmityksessä
« Vastaus #1 : 22.08.08 - klo:11:06 »
Lämmintävettä riittää pidempään tietty.
Meillä lämpimänveden riittoisuus parani pelkällä MLP:llä ilman varaajia (ja poreammetta)

Itse tein just toisinpäin. MLP säästää vuodessa 2000€ (- lainakorot + avustus = jopa 0€).  Sen jälkeen muiden lämmitystapojen % - säästö osuu oikeaan euro määrään.

Ei sitä lämmitystä auringonpaisteella tarvita...
Meillä kesäkuukausi maksaa n. 25€.  
(heinäkuu 13€)
 
MLP:n liittäminnen joko tuuleen tai aurinkoon on lapsenkengissä. Syy on kenkien pienuudessa. Siis öljytalossa 10% säästö on 300€ niin vastaavassa MLP-talossa säästö jää 100€:n, koska lämmitykseen menee vähemmän rahaa vuodessa.