Tämä ei kuuluisi kylläkään tänne "ongelmia maalämmön kanssa"osastolle mutta kun en oikein tiennyt minne tämä kuuluisi... laitoin nämä ajatukseni tänne.
On tullut talvisin(kin) kyläiltyä paljon erityyppisissä ja ikäisissä omakotitaloissa. Muutamaan asiaan olen kiinnittänyt huomiota.
Tuttavapiirissä on kaksi öljylämmitystalo, molemmissa, vaikka talot ovat kovin eri ikäisiä, on miellyttävän lämmintä kovallakin pakkasella,vaikka öljy on ollut kallista jo pitkään.
Kolmessa suorasähkötalossa on kovalla pakkasella ollut mukavan vain lämmintä puuhellan tai takan läheisyydessä, mutta siitä huolimatta kahden sähkölämmitteisen talon asukkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä talonsa lämmitys järjestelmään, sekä sen kokonais taloudellisuuteen, sillä sähkön kulutus on ollut 1000 kw/h vuodessa vähäisempi kuin minulla maalämmön kanssa. Olen vuosia seurannut läheltä ko.perheiden elämää olen kyllä huomannut suorasähkö lämmityksen aiheuttavan perheen sisäistä eripuraa enemmän kuin muiden lämmitysjärjestelmien myöskin tyytyväisillä omistajilla.
Suorasähkö isännän suusta pääsee aina silloin tällöin "sammakko"jota ei minun korviini ole tarkoitettu, esim tällainen:Jumal...näin monta ihmistä on kotona ja kaikki vaan pukee vaatteita lisää päälle vaikka vajassa on 3 vuoden puut valmiiksi pilkottuna. Talo on vm-94. ja erinomaisen hyvin eristetty...silti kylmä kalvaa sen ihan hyvä tuloisia asukkaita.
Meillä vaimo on tässä aikoinaan moittinut kotiamme kylmäksi ja meillä lämpötila vaihtelee max 1asteen keskilämmön ollessa 22 astetta...ei moiti enää kyläiltyään "suorapuusähkö" lämmitteisessä naapurissa.
Vaikka öljy maksaa mitä maksaa, on heillä tuloista riippumatta ihan mukavan lämmintä, suorasähkö ei ole merkittävän paljon eri hintaista öljyyn verrattuna, mutta siellä palellaan ainakin slloin tällöin.
Tuntuisi siltä että takka ja suorasähkö ei sovi kovin hyvin yhteen koska talon lämpötila vaihtelee silloin kovin paljon

, uskoisin että suorasähkö talot jossa ei ole takkaa ovat keskimäärin lämpimämpiä asua.
Nämä ovat vaan minun kokemuksiani lähipiirini lämmitys tavoista.
En tahdo provosoida ketään suorasähkö lämmittäjää tällä jutulla, omia ajatuksia vaan.