Ongelmia maalämmön kanssa > Yleistä

tasainen sisälämpötila

(1/3) > >>

pölötis:
Tämä ei kuuluisi kylläkään tänne "ongelmia maalämmön kanssa"osastolle mutta kun en oikein tiennyt minne tämä kuuluisi... laitoin nämä ajatukseni tänne.  
On tullut talvisin(kin) kyläiltyä paljon erityyppisissä ja ikäisissä omakotitaloissa. Muutamaan  asiaan olen kiinnittänyt huomiota.
Tuttavapiirissä on kaksi öljylämmitystalo, molemmissa, vaikka talot ovat kovin eri ikäisiä, on miellyttävän lämmintä kovallakin pakkasella,vaikka öljy on ollut kallista jo pitkään.
Kolmessa suorasähkötalossa on kovalla pakkasella ollut mukavan vain lämmintä puuhellan tai takan läheisyydessä, mutta siitä huolimatta kahden sähkölämmitteisen talon asukkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä talonsa lämmitys järjestelmään, sekä sen kokonais taloudellisuuteen, sillä sähkön kulutus on ollut 1000 kw/h vuodessa vähäisempi kuin minulla maalämmön kanssa. Olen vuosia seurannut läheltä ko.perheiden elämää olen kyllä huomannut suorasähkö lämmityksen aiheuttavan perheen sisäistä eripuraa enemmän kuin muiden lämmitysjärjestelmien myöskin tyytyväisillä omistajilla.
Suorasähkö isännän suusta pääsee aina silloin tällöin "sammakko"jota ei minun korviini ole tarkoitettu, esim tällainen:Jumal...näin monta ihmistä on kotona ja kaikki vaan pukee vaatteita lisää päälle vaikka vajassa on 3 vuoden puut valmiiksi pilkottuna. Talo on vm-94. ja  erinomaisen hyvin eristetty...silti kylmä kalvaa sen ihan hyvä tuloisia asukkaita.
Meillä vaimo on tässä aikoinaan moittinut kotiamme kylmäksi ja meillä lämpötila vaihtelee max 1asteen keskilämmön ollessa 22 astetta...ei moiti enää kyläiltyään "suorapuusähkö" lämmitteisessä naapurissa.
Vaikka öljy maksaa mitä maksaa, on heillä tuloista riippumatta  ihan mukavan lämmintä, suorasähkö ei ole merkittävän paljon eri hintaista öljyyn verrattuna, mutta siellä palellaan ainakin slloin tällöin.
Tuntuisi siltä että takka ja suorasähkö ei sovi kovin hyvin yhteen koska talon lämpötila vaihtelee silloin kovin paljon ;), uskoisin että suorasähkö talot jossa ei ole takkaa ovat keskimäärin lämpimämpiä asua.

Nämä ovat vaan minun kokemuksiani lähipiirini lämmitys tavoista.
En tahdo provosoida ketään suorasähkö lämmittäjää  tällä jutulla, omia ajatuksia vaan.

Vallu:
Taloja on varmastikin lähes yhtä moneen lähtöön kuin niitä on tehtykin. Mielestäni lämmönjaon toteutus on yksi avainsanoista tässä mukavuusasiassa.

Suora sähkökin voi olla ihan mukava ja ihan samantuntuinen kuin muutkin lämmitysmuodot. Jos se on esim. varaava ja jako lattialämmityksellä niin ihmisen jalka ei kyllä erota millä tavalla lattiassa kiertävän veden lämpö on siihen tuotettu.

Itse asuin aikanaan talossa jossa oli suorasähkö kattolämmityspaneeleilla. Olohuone oli kaiken hyvänlisäksi korkea ns. ateljee tyyppinen. Isot fönärit jne. Arvatkaapas oliko hyvä systeemi pakkasella? Varpaat ihan jäässä ja pää tulessa. Oli ihan pakko asentaa fönäreiden alle pitkulaiset lämpöpatterit tasaamaan lämpötilagradienttia (hieno sana mutta oikeasti varsin kuvaava) kovilla pakkasilla. Se saattoi olla helposti olla jopa 4 astettakin ja ylikin eli lattialla 17 ja katossa 21-22 jne.

Tämä oli lämmitysmuodoista se ainoa jota en vakavissaan edes suostunut pohtimaan nykyisen talomme lämmitysmuotoa funtsatessa.

EDIT: Höpötin 2. kappaleessa suorasta sähkösta ja varaavuudesta samassa yhteydessä. Eihän se sitten enää ole suora jos se on varaava. Mutta pointti tuli varmaan ymmärretyksi. Liikaa glögiä sori vaan.  

KimmoK:
Varaava/suorasähkö + takka....

En ole koskaan vielä asunut talossa jossa ois esim. lattialämmitys...  meillä kun on vielä loppusiivoukset ja muutto kesken.

Mutta kokemuksia...
- nykyisessä rivarissa heiluu sisälämpö miten sattuu ... öljylämmityksen ohjausyksikkö tarvitsisi korjuumiestä luulen ma  (lisäksi emäntä ruuvailee termostaatteja)
- synnyinkodossa on aina ollut kylmä koska isä tykkää viileästä, muut pukekoon villaista ylle (sama tilanne ollut öljy/navettaPILP/puulämmityksen aikana)
- nuapurissa on suorasähkölattialämmöt (aluksi oli varaava, mutta huomasivat että aina päällä on edullisenpi) säädetty niin alas että mökissä ei tarkene ilman takan lämmitystä. Eli sisälämpö heiluu 19 ja 27 asteen välissä.  Suunnittelevat ILPpiä.

kalsket:
Suorasähköä on niin paljon helpompi säästää kun vaikutuksen näkee heti mittarista. Öljyn kulutuksen seuranta nähtävästi sen verran hankalampaa ettei peruskuluttaja siihen jaksa ryhtyä vaan tyytyy nauttimaan lämmöstä.

Itsekin tuohon suorasähkön säästämiseen olen vahvasti aikanaan syyllistynyt, puuta meni vastaavasti ihan kohtuullisesti per vuosi. Ilman puuta kun ei torppaan yli 18°C lämpöä saanut.

Nyttemmin samaisen tilan lämpötila 21,5°C maalämpö + vesikierto lattiassa, kaikki tuon yli tehdään edelleen puuta polttamalla.
Sata vuotta tuoreempi rakennuksen toinen puoli lämpiää pari astetta enempi huomattavasti alhaisemmalla kiertoveden lämmöllä.

Täytyy laskea josko raaskittis vanhaakin puolta vähän lisää eristää, vaikkei siinä taloudellisesti järkeä olekaan. Vaan se mukavuus....

IPA:
Omia kokemuksia...

En ole minäkään aiemmin asunut talossa, jossa olisi lattialämmitys. Nyt asun ja kolme vuotta on nautiskeltu tästä tasaisesta lämpötilasta. Ja täytyy sanoa, että jos joskus vielä talon rakennan, niin en muuta lämmönjakotapaa edes harkitse.

Vaimoväen mielestä välillä kuulee sanottavan että ”on kylmä ja varmaan kuulemma johtuu siitä, kun on iso talo ja isot huoneet niin tuntuu vaan siltä…”  ;D ;D ;D insinööri ei ymmärrä... joka huoneessa kun lämmöt (ja termarit) näyttävät 22 astetta. ::)

Lämpötilan tasaisuutta saamme kenties tarkkailla taas kesähelteillä… päivät pitenee taas!
Kesää odotellessa.  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta