Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mlp-keruupiirin paine?  (Luettu 8560 kertaa)

Poissa TamiT

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Mlp-keruupiirin paine?
« : 17.08.05 - klo:15:35 »
Mitä merkitystä on maalamämöpumpun maapiirin / lämmönkeruupiirin (se putki, joka on maassa / kalliossa) paineella? Haittaako, jos paine putkessa lähenee nollaa? (Miksi?)

Kun kompura alkaa syksyn lähetessä hyrisemään enemmän, paine alkaa kuitenkin itsestään hieman nousemaan. Kannattaako painetta nyt kuitenkin nostaa lisäämällä nestettä?

THX

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Mlp-keruupiirin paine?
« Vastaus #1 : 18.08.05 - klo:16:53 »
Lainaus
Mitä merkitystä on maalamämöpumpun maapiirin / lämmönkeruupiirin (se putki, joka on maassa / kalliossa) paineella? Haittaako, jos paine putkessa lähenee nollaa? (Miksi?)


Käsittääkseni ei haittaa muuten kuin että paremmin huomaat putkistovian, jos siellä on riittävästi painetta. Itse yritän pitää paineen muistaakseni yhden ja kahden kilon välillä (tuo on täysin muistinvarainen, saattaa olla (hieman) alle yhdenkin)

Eli toisin sanoen, jos maapiiriin tulee vuoto, huomaat sen paremmin, jos pidät painetta putkistossa.

Tai vielä kerran: jos nesteet vuotaa piiristä maahan, et huomaa sitä, jos et pidä painetta putkistossa.

... miksi tuo on niin vaikea selittää.. no toivottavsti idea meni perille.
Lainaus
Kun kompura alkaa syksyn lähetessä hyrisemään enemmän, paine alkaa kuitenkin itsestään hieman nousemaan.
Alkaako? Miksi alkaisi? Maahan jäähtyy?
Lainaus
Kannattaako painetta nyt kuitenkin nostaa lisäämällä nestettä?

No, minä tunnen oloni paremmaksi, kun paine piirissä on asetusalueen ylärajalla (jota en nyt valitettavasti muista). Nesteen lisääminen ei ole erityisen vaikeaa, mutta oikeat värkit siihen pitää olla. Minulle sen teki putkimies, seuraavalla kerralla yritän tehdä itse, joku pumppu siihen pitää kehitttää.

Poissa TamiT

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Mlp-keruupiirin paine
« Vastaus #2 : 19.08.05 - klo:13:44 »
Meillä porakaivossa olevan keruupiirin paine on noussut säännöllisesti talvisin.

Oma teoriani em. ilmiöön on seuraava: Lämmönkeruunesteen jäähdyttyä kompressorin käydessä pidempiä jaksoja kerrallaan, se jäähdyttää myös putkea, joka jäähtyessään hieman supistuu ja nesteen käytössä oleva tilavuus pienenee, joten paine hieman nousee. Miten systeemissä oleva kalvopaisunta-astia kokonaisuudessa toimii on minulle pieni mysteeri. Mutta uskoakseni se tasaa lämpötilan vaihtelusta seuraavaa paineenvaihtelua.

Viisaammat korjatkoon väärät olettamukset.

Kiitos  

Poissa Lämpöä Auringosta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
Re: Mlp-keruupiirin paine?
« Vastaus #3 : 24.01.07 - klo:21:32 »
Kalvopaisunta-astia? Eikai maapiirissä sentään...

Raid

  • Vieras
Re: Mlp-keruupiirin paine?
« Vastaus #4 : 24.01.07 - klo:22:10 »
Lainaus
Kalvopaisunta-astia? Eikai maapiirissä sentään...
Jos putkarilla o mennyt vellit ja puurot sekasin ja laittanu maapiiriin kalvosäiliön vaikka se olis kuulunu patteri/lattiapiirin :).  Itsellä ei ole mitää painetta maapiirissä tai ei ainakaa mitää mittaria mistä sitä vois seurata.  Täyttösäiliössä ei ole havaittavissa mitään painetta kun avaa venttiilin täyttöä varten. (kerran oon lisänny 4 dl 2 vuoden aikana..). Sen verran hyvin tuli ilmattuus asennuksessa.

Poissa pete

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 203
  • Ekowell ECT300 08/2003 alkaen
Re: Mlp-keruupiirin paine?
« Vastaus #5 : 25.01.07 - klo:13:03 »
Kyllä minulla ainakin on kalvopaisunta-astia myös maapiirissä.
0.6 barin ylipaine siellä on ollut jo sen 3,5 vuotta, mitä minulla on tsydeemi ollut pyörimässä. En sitten tiedä olisko pönttö ihan
välttämätön, mutta ainakaan ei rupee kuplat rallattamaan
kierrossa.

Poissa Porari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 102
Re: Mlp-keruupiirin paine?
« Vastaus #6 : 25.01.07 - klo:17:08 »
Niben tasopaisunta-astiassa max. paine 3baaria (varoventtiili).
Jos käytetään maakylmää laitetaan tasopaisunta-astian tilalle kalvopaisuntasäiliö.

Poissa Starppa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 87
  • Wanha Carrier C5 -01. Uusi Nibe F1245-8 -11.
Re: Mlp-keruupiirin paine?
« Vastaus #7 : 29.01.07 - klo:21:30 »
Mulla tällä hetkellä 0,3 bar ylipaine, joten mietin että pitäisikö taas hieman lisätä. Asennusfirma sanoi täyttäessään piiriä, että ylipainetta ei tarvita lainkaan, kunhan piiri on täynnä. Mulla laskee liuospiirin paineet kun piiri/maa jäähtyy talven aikana (maaputkisto). Kesällä paineet 0,5-0,6 bar ja talven lopuksi 0,2-0,3 bar.