Erillinen tulistusvaraaja ei ole mun mielestä hyvä ajatus, koska en tajua kuinka se voisi toimia kesällä ilman suorasähkövastusta. Eri asia on se jos sammuttaa koko MLP:n ja käyttää sitä esilämmitimenä (ainahan se 20 asteisena pysyy) ja sitten tulistusvaraajasta kylmästi sähkövastus päälle.
Epäilen vaan että vuodessa on useampi kuukausi, jolloin pitää lämmittää, mutta tulistus ei riitä käyttöveden tekoon ilman suorasähkön apua. Eli itse laittaisin esivaraajan tai sitten tulistusvaraajan varustettuna "sulkuarmeijalla", jolla sen saa ohitettua.
Tätähän minä yritän ratkaista. Siis keksiä jotain millä tuon saisi toimimaan.
Tässä taas lisää arvailuja:
Nyt olen seurannut meidän lämpimän veden kulutusta ja se liikkuu 75 - 130 litran välillä, enemmän menee saunoessa eli pari kertaa viikossa. Sen lisäksi lämmintä menee hieman käsien pesuun ym, mutta se määrä on melkovarmasti suhteessa paljon pienempi kuin tuo suihkuttelu.
Lähdin oletuksesta että alavaraaja on 30 asteinen, kylmä vesi tulee verkosta 10 asteisena (kesällä ainakin jolloin pahin tilanne tulistukselle) ja että suihkuun haluttava 38 asteinen vesi on otettava varaajasta 40 asteisena, kun jotain häviää matkallekkin.
Tässä on arvio energiamääristä kun tarvitaan 150 litraa 40 asteista vuorokaudessa.
Alavaraajassa lämmitetään 150 litraa 10 -> 30 astetta = 3,49kWh
Ylävaraajassa lämmitetään 150 litraa 30 -> 40 astetta = 1,75kWh
Tämähän ei onnistu tulistamalla suoraan, mutta sitten on varaajien lämpöhäviöt. Kiikarissa on nyt 120 tai 140 litrainen aurinkovaraaja sakslandiasta jonka lämpöhäviöt 60 asteisella vedellä on ilmoitettu 1,3-1,5kWh/24h. Seppaant oli määrittänyt V-mallin 420 litraisen varaajan lämpövuodoksi 250-300W, jos heitetään vaan hatusta Vs:lle pienempi arvo vaikka 200W, tulee siitä vuorokaudessa 4,8kWh.
Nyt tarvittavat lämpötehot ovat:
Alavaraaja 3,49 + 4,8kWh = 8,29kWh
Ylävaraaja 1,75 + 1,5kWh = 3,25kWh
Ja noiden lisäksi alavaraajasta lämmitetään vielä kylpyhuoneen ja saunan lattia 26-27 asteiseksi kesällä, jotain sekin kuluttaa. Silloin ei olla enää hirmu kaukana siitä ettäkö tuo ylävaraaja ei voisi lämmetä riittävästi tulistumalla, myös kesällä. Jos se ei riitä niin alavaraajan lämpötila nousee automaattisesti hieman ylemmäs koska yläasetus pidetään arvossa 55 jatkuvasti.
Oleellisinta on mielestäni ylävaraajan pienet lämpöhäviöt. Siksikin että jos tulee se tilanne että mlp:n pitää käydä pitkään että saa ylävaraajan kuumaksi, voi se siirtyä heti seuraavassa käyntijaksossa alaohjaukselle kun ylävaraaja ei jäähdy.
Siis teoriassa...

Edit: Laittakaahan niitä trendejä jakoon niin voi vähän vertailla miten muut ovat saaneet Vs -mallinsa pelaamaan.
http://personal.inet.fi/koti/mikko.koskela/trend.jpg
Merkittävää parannusta ei ole tullut kun tavoitteena on alalämmön seilaaminen välillä 30-35 ja ylälämmöksi 55-65.