Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässän huolto  (Luettu 13895 kertaa)

Poissa aanimeri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Lämpöässän huolto
« : 04.03.11 - klo:11:34 »
Pohjois-Savossa olen vaihtamassa 140 neliön omakotitalon öljylämmitystä maalämmöksi. Tarjouksia on IVT Greenline C7, Lämpöässä VS8, Stiebel eltron WPC7 ja Thermia Diplomat 8 TWS. Nibe ja Lämpöässä ovat samalla edustajalla ja pidin parempana Lämpöässää, kun mielelläni suosin kotimaista työtä.
Tällä palstalla olen lukenut Lämpöässän ongelmista, ettei mutterit kestä mikä aiheuttaa vuotoja. Sitten on tämä tässä foorumissa lähes vuoden kestänyt V13 laitteen ongelma, mikä ei ole ollut kunniaksi Lämpöässän huollon osaamiselle eikä osoita yrityksen olevan kiinnostunut tuotteittensa toimivuudesta.
Mielelläni kuulisin käyttäjien kokemuksia Lämpöässän maalämpöpumppujen toimivuudesta (onko kenelläkään VS8 ?) kuin myös huollon laadusta: osataanko, ehditäänkö ja viitsitäänkö.
Maalänpöjärjestelmän hankinnalla haluaisin pitää talon lämpöisenä ja veden kuumana. Vaikka haluaisin suosia kotimaista en ole kiinnostunut päätoimiseksi järjestelmän ongelmanselvittäjäksi vaan se kuuluu laitteiston toimittajalle.
Puinen 1-kerroksinen omakotitalo, 1967 rakennettu, 140 neliötä. Puulla lämpiävä leivinuuni Pikku-Lyydia ja saunan kiuas.

Poissa aukusti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #1 : 04.03.11 - klo:13:31 »
Ota yhteys Lahteen Oilonille ja osta GeoPro. Itsellä GT on pyörinyt jo jonkun aikaa ilman mitään ongelmia. Tänä talvenakin lämpöä ja lämmintä vettää on riittänyt.
Vinkkinä vielä. Ei kannata ottaa osatehoista pumppua. Pakkasjaksojen pituudet voivat vielä kasvaa. Muutama satanen enemmän pumppuun ja ei tarvitse kalliilla sähköllä vastuksilla lämmittää.

Poissa jhr

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 84
  • Lämpöässä V9 vm -02
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #2 : 04.03.11 - klo:15:46 »
Lainaus
Tällä palstalla olen lukenut Lämpöässän ongelmista, ettei mutterit kestä mikä aiheuttaa vuotoja.

Mutteriongelma ei liity millään muotoa Lämpöässään, se on yleinen maalämpöpumppujen ongelma joka ei ole mitenkään merkkisidonnainen.

Poissa Marqu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 170
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #3 : 05.03.11 - klo:11:15 »
Lainaus
Sitten on tämä tässä foorumissa lähes vuoden kestänyt V13 laitteen ongelma, mikä ei ole ollut kunniaksi Lämpöässän huollon osaamiselle eikä osoita yrityksen olevan kiinnostunut tuotteittensa toimivuudesta.
Joo tämä minun V13 pumpun sähkölämmityksen vajaatoiminta on ollut kyllä Lämpöässälle jotenkin "polttava" aihe. Tosi hitaasti ja nihkeästi ovat asiaa vieneet eteenpäin. Tässä vastuslämmityksen "vajaatoiminnassa" on lähinnä kyse siitä että pumpun tulisi toimia myös vastuskäytössä siten kuin käyttöohje kertoo. Kyllähän vastuslämmityksen aikana pumpun LJ1 piiriin saadaan käyrän mukaista vettä ja lämmintä käyttövettäkin kyllä riittää, mutta pumppu ei silti toimi vastuslämmityksen aikana kuten sen tulisi toimia. Tätä "vajaatoimintaa" ei välttämättä olisi joku toinen V13 pumpun omistaja edes huomannut, mutta meillä se näkyi/tuntui siksi, koska meillä on LJ2 piirin takana talon alakerrasta lähes puolet (ja tänne LJ2 piiriin ei saada käyrän mukaista vettä sähkölämmityksen aikana. Tämä johtuu pumpun rakenteesta). Lisäksi kun on tullut seurattua trendi käppyröitä, niin ne viimeistään kertoo miten pumppu milläkin hetkellä toimii. Eli yhteenvetona: ei mikään merkittävä vika, mutta pitäisihän 10t€ arvoisen pumpun toimia moitteetta joka osaalueella.

Sinänsä tuo maalämpöpuoli on kyllä toiminut moitteetta. Ainoat vikatilanteet ovat johtuneet huonosti ilmatusta maapiirista ja sen asennuksesta, eli ne eivät ole jotuneet itse pumpusta. Yksi kontaktori on pitänyt pumppuun vaihtaa, mutta senkin vaihto sujui erittäin jouhevasti. Näiden maapiirin ilmaongelmien aikana olen ollut yhteydessä Lämpöässän päivystykseen ja sieltä on aina saanut apua vian selvittämiseen. Myös viikonloppuna.

Ainoat miinukset minusta tässä pumpussa on toiminta vastuslämmityksessä ja tulistuksen manuaalisäätö (esim. Geoprossa taitaa olla aktiivinen tulistuksen säätö). Niin ja saisihan se hankintahinta olla tietenkin hieman matalampi  ::)
LÄ V13 (2007), Ouman203. Kaivo 200m.
172m2 + 56m2 / 434m3 + 152m3.
Vuosi 2011 lämmitys + kv (taloudessa 7 henkeä): 8770kWh.

peki

  • Vieras
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #4 : 05.03.11 - klo:12:33 »
Lainaus
Lainaus
Tällä palstalla olen lukenut Lämpöässän ongelmista, ettei mutterit kestä mikä aiheuttaa vuotoja.

Mutteriongelma ei liity millään muotoa Lämpöässään, se on yleinen maalämpöpumppujen ongelma joka ei ole mitenkään merkkisidonnainen.
Anteeksi että kysyn, mutta mikä mutteriongelma?

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #5 : 05.03.11 - klo:14:41 »
Lainaus
Anteeksi että kysyn, mutta mikä mutteriongelma
Puserrusliittimen mutteri joka kiristää putken päällä olevan "helmen" putken pintaan siten että tulee vesitiivis liitos.Varsinkin keruupiirin putkissa nuo kiristysmutterit halkeaa helposti.Tuttu putkimies kertoi että nuo mutterit halkeaa yleensä kupariputkien liitoksissa
http://www.putkikauppa.com/PUSERRUSLIITIN-T
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

peki

  • Vieras
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #6 : 05.03.11 - klo:14:50 »
Yhdessä uudiskohteessa rakennuksella nuo liittimet oli vain vedetty liian kireälle. 14 vesivahinkoa ensimmäisen vuoden aikana.
Olisikohan tässäkin syynä liika kiristys?

Poissa JariA

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 352
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #7 : 05.03.11 - klo:23:28 »
Keruupiirin messinkimutterien halkeamista on käsitelty aiemmin tässä viestiketjussa:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=372.0
« Viimeksi muokattu: 16.11.12 - klo:08:43 kirjoittanut tomppeli »

peki

  • Vieras
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #8 : 06.03.11 - klo:00:43 »
Kiitos Jarille ja Matiakselle. Ja tietenkin palstaa ylläpitävälle taholle.
Täyty oikein lähtee purkaa liitoksien eristeitä.
Mulla on kaikki liitokset tehty niillä leukapihdeillä, ei siis muttereita ollenkaan. Kuparia keruussa ja galvanoitua rautaa lämmityspuolella.
Ei minkäänlaisia vuotoja vajaaseen 7 vuoteen. :)

Poissa aanimeri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässän huolto
« Vastaus #9 : 06.03.11 - klo:16:49 »
Kiitos kaikille kommentoijille.
Vahvistuu vain käsitys, että useimmat laitteet lienevät tarkoitustaan varten kelvollisia, jos vain on osaava, kokenut ja vastuullinen asentaja ja säätäjä.
Olen kysynyt tarjousta myös Geopro kaapista, muttei paikallinen edustaja ole tarjousta lähettänyt. Nykyisin voi aiheuttaa ongelmia, jos firmoissa ihmiset vaihtuvat, eikä tietoja päivitetä veppisivuille, eikä kukaan huolehdi poislähteneen sähköposteista.
Saamissani tarjouksissa Lämpöässä oli hinnaltaan keskikastia.
Puinen 1-kerroksinen omakotitalo, 1967 rakennettu, 140 neliötä. Puulla lämpiävä leivinuuni Pikku-Lyydia ja saunan kiuas.