Laitetaanpas tähän tämä uudemman V-mallin periaatteellinen putkistokaavio selventämään asiaa.
http://[URL=http://aijaa.com/v.php?i=005247359061.jpg][IMG]http://i8.aijaa.com/b/00524/7359061.jpg[/IMG][/url]
Latauspumppu imee alavaraajan alaosasta kylmää vettä ja pumppaa sen lauhduttimen läpi alavaraajan yläosaan.
Lauhduttimessa höyrymuodossa oleva kylmäaine lauhtuu nesteeksi luovuttaen samalla lämpöenergiaa (lauhtumislämpöenergia) latauspiirin veteen.
Lauhduttimesta latauspiiriin siirtyvä teho on suurinpiirtein vakio.
Teho = m x dt x c eli massavirta x lämpötilaero x veden ominaislämpö.
Jos massavirtaa (virtausta) lisätään pienenee lämpötilaero, jos teho pysyy vakiona.
Ja päinvastoin, jos virtausta pienennetään kasvaa lämpötilaero.
Mittausteni mukaan iso virtaus ja pieni lämpötilaero antaa puhtaasti lauhduttimen kannalta asiaa tarkasteltaessa parhaan hyötysuhteen.
Toisaalta suuri virtaus sekottaa varaajien lämpötilakerrostumat ja tämä taas huonontaa hyötysuhdetta.
Mikä on optimi, sitä ei tiedä "vanha Erkkikään" mutta hyvä arvo latauspiirin lämpötilaerolle lauhduttimen yli on n. 6C.
Tämä 6C tulee lähinnä kylmäaineen R407C ominaisuuksista.
Nyt sinun pitäisi mitata tämä lämpötilaero ja sitten säätää latauspumpun teho sellaiseksi, että lämpötilaero on n. 6C.
ATS