Mahtaako olla riski kompuralle, jos pudottaisi lämpöpumpulta varaajalla vettä kierrättävän pumpun tehot kolmoselta vaikka ykköselle. Tavoite olisi se, että pumppu ei hetkessä sotkisi koko varaajan vettä, vaan pumpulle tulisi mahdollisimman pitkään viileämpää vettä ja näin jossain määrin säilyisi tuo kerrostuminen. Antureista näen, että muutamassa minuutissa koko varaajan vesi sekoittuu nopeasti, vaikka varaajan tulo ja menoputkien välisellä alueella on vettä noin 500 litraa. Melko tehokas kiertopumppu Lämpöässässä tuntuu olevan. Putket varaajan ja pumpun välillä on todella lyhyet.
Olen erillisestä kulutusmittarista katsellut että P10 pumppu ottaa sähkötehoa pumppauksen alussa 3.1 kW (vesi noin 30 astetta) ja kun pumpulle tulee pumppauksen loppuvaiheessa noin 40 asteista vettä, ottaa pumppu tehoa 4 kW. Jos nostaisi pyynnön vaikka 55 asteeseen (nyt 44), tehoa menisi lopussa jo noin 5 kW. Eli sattumalta: otettu sähköteho kilowateissa saadaan karkeasti jakamalla pumpulle tulevan veden lämpötila kymmenellä. Olen karkeasti arvioinut, että lämmityskaudella hyötysuhde mulla olisi noin 2.8 , jos pumpun antoteho on suurinpiirtein luvattu. Varaajan lämpenemisen nopeuden perusteella tuo saattaisi ollakin sinnnepäin.
Kysynpä vielä, että kertooko kuumakaasun lämpötila mitenkään kompressorin toiminnan "turvallisuudesta". Jos laitan pyynnön esim. 55 asteeseen, nousee kuumakaasu lopussa jonnekin 110 asteeseen. Nykyisellä pyynnillä noustaan vain 90 asteen pintaan. Ennustaakohan tuo mittausarvo mitenkään kompressorin käyttövuosien määrää ? "Katkokäyntiä" ei tässä tapauksessa esiinny kompessorin iän lyhentäjänä.
M