Terve!
KimmoK, mitenkä alas päästät alaosan lämpötilan vajoamaan ennen kompuran käynnistymistä? Alaosan loppulämpötilalla on ainakin selvä vaikutus siihen, miten paljon yläkerrasta johtuu lämpöä alakertaan väliseinän kautta.
Tein parin päivän testin nostamalla alaminimin 32 asteeseen (oli 23 astetta). Ylämin on 50 astetta, ala- ja yläero 10 astetta. Ohessa testiajon tuloksia:
http://www.kolumbus.fi/nissinen.antti/j121301.jpg- Käyntitiheys kasvaa merkittävästi verrattuna siihen, että ajettaisiin ensin kaikki irtoava lämpö alaosasta rakenteisiin ja sitten pumpataan uudelleen lämpimäksi.
- Nyt alaosan yläosassa on varmasti lämpimämpää vettä kuin aikaisemmin, joten se selittäisiä pienemmän lämpötilan notkahduksen yläosassa. Tätä puoltaisi myös alaosan lämpötilan käyttäytyminen kompressorin käynnistyessä, jolloin vettä lähdetään varaajan alaosasta kierrättämään MLP:n kautta. Alaosan yläreunassa oleva kuumempi vesi sekoittuu pohjan noin 20 asteisen veden kanssa.
http://www.kolumbus.fi/nissinen.antti/j121302.jpg- Yläosan lämpötila käyttäytyy edelleen kuten aikaisemminkin kompuran käyntijakson lopulla. Molemmat lämpötilat päätyvät täsmälleen samaan loppuarvoon ja katkaisun suorittaa siis yläosa. Jos alaminimiä nostaa tästä vielä ylemmäs, niin seurauksena ovat tuplakäyntijaksot, jolloin alaosaa potkaistaan ensin alaeron verran ylöspäin, kompura pysähtyy ja sen jälkeen yläosa laskeekin käynnistysrajan alapuolelle ja kompura käy yläosan määrittämän käyntijakson.
Yläero parametrilla ei liene tässä tilanteessa suurtakaan merkitystä. Ala- ja yläosan lämpötilaero on niin suuri, että mahdollisen yläosan antaman käynnistyskomennon ratkaisee aina sääntö "Varaajan yläosan lämpötila < Varaaja ylämin-0.4 astetta). Alaosanlämpötilan pitäisi olla yli 38 astetta, jotta yläosa saisi pudota alle 49.6 asteen ilman yläosan käynnistyskomentoa.
Se mitä itse tavoittelen on se, että yläosa lämpiäisi kunnolla tulistuslämmön vaihtimen kautta. Alaosa pidetäisiin viileänä, jolloin talon lämmittäminen olisi mahdollisimman taloudellista lauhtumislämpötilan ollessa alhainen. Tämä tietysti johtaa myös matalaan kuuman kaasun lämpötilaan, joten eihän sillä nyt yläosaa taida kovin kuumaksi saadakkaan, vaan lämpötila vajoaa hiljalleen ja aina välillä on ajettava pitkä jakso, jolla yläosa saadaan taas kokonaan kuumaksi. Ohessa kuumakaasun lämpötila vielä testistä:
http://www.kolumbus.fi/nissinen.antti/j121303.jpgEn ole mitannut varaajan alaosasta poistuvan veden lämpötilaa. Dallasin anturit odottavat vielä pussissa sitä, että muut projektit antavat periksi. Vaatii vielä jonnin verran syventymistä, kun täytyisi opiskella Dallasin C-kirjaston hommat, jotta saisi sotkettua samaan syssyyn MLP:n keruun kanssa. Mielenkiintoista mitattavaa olisi yllin kyllin :-).
Nyt vielä kysymys sellaisille, joilla on T-malli ns. tuotantokäytössä. Millaisiin loppulämpötiloihin olette käyntijakson lopussa päätyneet (ylä- ja alaosan lämpötilamittaukset sekä parametrit alamin, ylämin, yläero ja alaero) . Itseäni kiinnostaa, että onko mahdollista yleensäkään saada yläosaa kunnolla lämpimämmäksi kuin alaosaa vai pitääkö ruveta ihmettelemään oman pumpun tulistuslämmönvaihtimen kierron tehokkuutta.
T:@ntti